2022-09-01, 00:50
  #207541
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Ja jag har sett och det finns säkert en hel del krigsbrott, men folkmord behöver det inte vara.
Jag har själv upplevt krig och det är ingen skillnad mot det som är i Ukraina. Det är så i alla krig.

Man förbjuder ukrainska, man deporterar människor till Ryssland, man adopterar bort ukrainska barn till ryssar i Ryssland. I stora områden finns inte vatten, avlopp, ström, gas till värme och dåligt med mat. Man sorterar människor i filtreringsläger. Man tvångsrekryterar soldater på ockuperat område, man plundrar folks privata hem, våldtar och mördar civila. Man bombar medvetet civila. Man tvingar folk att bli ryska medborgare. Allt detta räknas till folkmord. De delar av Ukraina som Ryssland ockuperat kommer inte längre ha något ukrainskt. Man måste inte ha gaskamrar för att det skall vara folkmord.
Citera
2022-09-01, 00:54
  #207542
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Bara jag som hoppas nato blir indragna i konflikten så vi kan utplåna ryssland?

Ett av dom värsta folkslagen på jorden.
Jag hoppas Ukraina kapitulerar och NATO får en knäpp på näsan.
Citera
2022-09-01, 01:06
  #207543
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Var ser du en karta där Ukraina kommit så nära Nova Kakhovka? Jag kollar på ISWs karta från igår och då går fronten minst 40 km norrut.
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-august-30

Hur långt de framryckt är hemligt, det ryktas att de tagit flera byar ganska långt längs den vägen som går från väster mot dammen.
Citera
2022-09-01, 01:07
  #207544
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man förbjuder ukrainska, man deporterar människor till Ryssland, man adopterar bort ukrainska barn till ryssar i Ryssland. I stora områden finns inte vatten, avlopp, ström, gas till värme och dåligt med mat. Man sorterar människor i filtreringsläger. Man tvångsrekryterar soldater på ockuperat område, man plundrar folks privata hem, våldtar och mördar civila. Man bombar medvetet civila. Man tvingar folk att bli ryska medborgare. Allt detta räknas till folkmord. De delar av Ukraina som Ryssland ockuperat kommer inte längre ha något ukrainskt. Man måste inte ha gaskamrar för att det skall vara folkmord.

Alldeles riktigt. Den röda tråden är inte speciellt svår att läsa av och det är avskyvärt. När man förnekar en annan nations existens så förnekar man även populationens existens.
Citera
2022-09-01, 01:27
  #207545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Har du sett bilderna från Mariupol? Har du sett omfattningen av det ryska artilleriets beskjutning på civila bostäder? 90 procent av Mariupols byggnader är förstörda, 40 procent av dessa är komplett raserade och utbrända. Där var civila människor bosatta.
Nu framkommer det att minst 100 000 människor har fått sätta livet till och detta endast i Mariupol.
Ser man över hela Ukraina sedan februari månad så har man uppsåtligen och ytterst medvetet utan urskillning riktat in sig på civila mål, detta i termen av terror.
Detta är sakligt och en ytterst konkret beskrivning.

https://mobile.twitter.com/nexta_tv/status/1516476796119756813

Här kan du se inslag med Kim Iversen som dissekerar västpropaganda. I det här fallet handlar det just om Mariupol i stort men framförallt om adopterade barn.
Det är nyttigt att se.

https://youtu.be/kHIwgWycTYw
Citera
2022-09-01, 01:42
  #207546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Här kan du se inslag med Kim Iversen som dissekerar västpropaganda. I det här fallet handlar det just om Mariupol i stort men framförallt om adopterade barn.
Det är nyttigt att se.

https://youtu.be/kHIwgWycTYw

Tanten ljuger hej vilt om Mariupol och Azov.
Citera
2022-09-01, 01:48
  #207547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Tanten ljuger hej vilt om Mariupol och Azov.


Hon är en budbärare av information.
Det måste vara de som rapporterat om det tidigare som ljuger i så fall.
Citera
2022-09-01, 02:03
  #207548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Hon är en budbärare av information.
Det måste vara de som rapporterat om det tidigare som ljuger i så fall.

Du menar att hon sitter och säger saker utan att ha en aning om vad hon pratar om?
Citera
2022-09-01, 02:26
  #207549
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Här kan du se inslag med Kim Iversen som dissekerar västpropaganda. I det här fallet handlar det just om Mariupol i stort men framförallt om adopterade barn.
Det är nyttigt att se.

https://youtu.be/kHIwgWycTYw
Vad är det för en kineshora?
Kim il sungs illegitima dotter?
Citera
2022-09-01, 05:05
  #207550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är inte fakta att elpriserna kollapsar om kriget tar slut. Just nu är det augusti. EU producerar bara små mängder el från gas just nu (typ 10-15% av totala produktionen och mest koncentrerat till Sydeuropa (förra året i augusti kom 18% av EUs elkraft från gas, men den siffran är definitivt lägre i år)).

Nuvarande elpriset är, som jag nämnde, mest en effekt av att EUs största elexportör, Frankrike, för närvarande är en stor nettoimportör av el. Det stökar till hela elmarknaden.

Riktigt hur det blir till vintern kan man förstås inte veta men som jag också nämnde i tidigare inlägg så har jag svårt att se att utpressning skulle vara ett särskilt effektivt sätt att påverka opinionen på. Sådan fientlighet utifrån brukar snarare ena ett folk än demoralisera det. Det är bara att titta på Ryssland som lider väldigt mycket mer av sanktioner än EU. Den ryska ekonomin tar stryk men den ryska opinionen verkar opåverkad eller till och med uppeggad av det. Vi kan nog räkna med ett liknande utfall i Europa.
Men den ryska ekonomin tuffar på. Sanktionerna är en förolämpning, ja. Men knappast något som påverkar den enskilde ryssen. Möjligen så knorrar några över att det pratas om inställda semesterresor i några av EU’s länder. Men det lär vara få som är särskilt sugna på det iallafall nu när EU ska förfrysa i vinter pga USA’s finger i röven på våra politiker. Lär ju då inte bli bästa semestervistelsen iallafall.

De får väl resa i resten av världen istället. Och ta sin kaffe på Star Coffee när de väntar på planet. Deras värld rullar på utan oss ska du se. Även om den hade rullat ändå bättre tillsamman med oss, och då hade vi sluppit undan den här skiten med energikrisen. Men det vill vårt usla styre att vi ska glömma.

Bryssel/UK behöver be Ryssland om ursäkt och fördöma USA’s utrikespolitik. Då är vi igång igen sen. Ukraina har fått en ny gränsdragning. Ukrainarna i öst slipper ukrainarna i väst och vise versa. Inte mer än så. Alla glada och nöjda.
Citera
2022-09-01, 05:22
  #207551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Beror väl lite på hur man ser det. Och vem som rapporterar det. Om en främmande makt kommer hit och bombar sönder din stad och du flyr, är det tvång? Ingen har ju tvingat dig.

Mitt inlägg bar menat att folkflytt i krig är inte folkmord, folkmord är ganska bra definierat.

Att försöka förstöra ett folks identitet och kultur? Och är inte det krigets syfte? Man erkänner ju inte ens att ukrainare skulle var skilda från ryssar.
Citera
2022-09-01, 05:51
  #207552
Medlem
donald12s avatar
På sydfronten har det strukit med en del orcher. Blir troligen bra siffror för hela fronten idag.

The Ukrainian military has killed 201 Russian invaders and destroyed 12 T-72 tanks, 18 armored and motor vehicles and six ammunition depots on the southern axis over the past 24 hours.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in