Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Det är inte fakta att elpriserna kollapsar om kriget tar slut. Just nu är det augusti. EU producerar bara små mängder el från gas just nu (typ 10-15% av totala produktionen och mest koncentrerat till Sydeuropa (förra året i augusti kom
18% av EUs elkraft från gas, men den siffran är definitivt lägre i år)).
Nuvarande elpriset är, som jag nämnde, mest en effekt av att EUs största elexportör, Frankrike, för närvarande är en stor nettoimportör av el. Det stökar till hela elmarknaden.
Riktigt hur det blir till vintern kan man förstås inte veta men som jag också nämnde i tidigare inlägg så har jag svårt att se att utpressning skulle vara ett särskilt effektivt sätt att påverka opinionen på. Sådan fientlighet utifrån brukar snarare ena ett folk än demoralisera det. Det är bara att titta på Ryssland som lider väldigt mycket mer av sanktioner än EU. Den ryska ekonomin tar stryk men den ryska opinionen verkar opåverkad eller till och med uppeggad av det. Vi kan nog räkna med ett liknande utfall i Europa.
Men den ryska ekonomin tuffar på. Sanktionerna är en förolämpning, ja. Men knappast något som påverkar den enskilde ryssen. Möjligen så knorrar några över att det pratas om inställda semesterresor i några av EU’s länder. Men det lär vara få som är särskilt sugna på det iallafall nu när EU ska förfrysa i vinter pga USA’s finger i röven på våra politiker. Lär ju då inte bli bästa semestervistelsen iallafall.
De får väl resa i resten av världen istället. Och ta sin kaffe på Star Coffee när de väntar på planet. Deras värld rullar på utan oss ska du se. Även om den hade rullat ändå bättre tillsamman med oss, och då hade vi sluppit undan den här skiten med energikrisen. Men det vill vårt usla styre att vi ska glömma.
Bryssel/UK behöver be Ryssland om ursäkt och fördöma USA’s utrikespolitik. Då är vi igång igen sen. Ukraina har fått en ny gränsdragning. Ukrainarna i öst slipper ukrainarna i väst och vise versa. Inte mer än så. Alla glada och nöjda.