2022-08-31, 13:44
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur kan MP hoppa mellan 4-6% beroende på vilken undersökning som görs? Det är rätt så stora hopp.
Därför att undersökningarna inte på något sätt är så pricksäkra som vi som läser dem varje dag här i tråden önskar.

Felmarginalen, med 95% säkerhet, ligger för Miljöpartiet på 1,2 i Novus.

Undersökningens reliabilitet är 95 procents säkerhet – plus/minus felmarginalen.

Alla partiers felmarginal i Novus ser ut som följer. Dagens felmarginal, i procentenheter, är:

V 1,4, S 2,3, MP 1,2, C 1,3, L 1,2, KD 1,3, M 2, SD 2

Andra undersökningar har andra felmarginaler och annan reliabilitet och validitet.
Citera
2022-08-31, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det blir ingen skillnad om bara Mp åker ur.

Det blir skillnad när 7k är bakbundna. Inte förr.

Jag vet inte vad du tänkt dig, men givet siffrorna så ser det ut att bli ungefär samma valresultat som 2018. Därför är det viktigt att L klarar spärren så de kan ingå i en blocköverskridande regering, ledd av MA.
Citera
2022-08-31, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
AKB skulle 100% varit en bättre oppositionsledare än Kristersson.

Och då är ändå AKB inget att hänga i julgranen. Men det säger kanske mer om Kristersson. Han är nästan som de borgerligas Måna. Att inte han fick kicken efter det misslyckade valet 2018 förstår jag inte.

Tycker verkligen synd om AKB, att hon inte fick ett val på sig ens, slaskiga överklassgubbar och kärringar som vände kappan efter vinden i partiet.

Jimmie är nog glad i alla fall! Att plocka väljare från Moderaterna idag är ju som att sno godis från en unge som bajsat ner sig.
Citera
2022-08-31, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Lite berusad så här på fredagskvällen men; Självfallet och det är min kritik. Vänsterliberal småborgerlig medelklass kommer alltid se sina rika grannar och arbetskamrater som en orsak att fortsätta massinvandringen. Även bortsett från asylinvandringen så är de (ni?) p.g.a. deras selektiva rasism blinda för alla indier och kineser som jobbar svart som diskare på den lokala sushi, kines etc. restaurangen, eller bangladeshiern som laverar hämtmat. Nej det kommer alltid vara den promille invandrare som är bra för Sverige som skall vara argumentet för massiv bidragsinvandring under olika namn. Jag tror inte du förstår någonting jag skriver och SD tycker för dina svar är alltid för mig en total bekräftelse på det jag menade. Vi kan nog aldrig nå er. Ni kommer fly utomlands och därifrån hata SD och hylla mångkulturen i landet ni inte längre vågar bo i. Vi kommer bo kvar och kämpa för att återta vårt land. Lyckas vi kommer ni flytta hem och fortsätta att hata oss och hylla det ni flydde ifrån.

Ja jag har lite svårt att följa ditt resonemang, och det faktum att du utgår från att jag hatar SD när jag röstat på partiet i flera val gör inte heller att jag känner ett så stort förtroende för din bedömningsförmåga.

Jag ser inte ens riktigt vad i mitt påstående du anser vara felaktigt.
Citera
2022-08-31, 14:30
Avslutad
Därför röstar jag på Centerpartiet – intervju med Bengt Westerberg

https://www.liberaldebatt.se/2022/08/darfor-rostar-jag-pa-centerpartiet-intervju-med-bengt-westerberg/

De vänsterliberala flyr L, efter att L anpassat sig till det blågula blocket. Nu gäller det att L klarar spärren (vilket är tveksamt givet siffrorna) så att de kan medverka i en samlingsregering ledd av MA.
Citera
2022-08-31, 14:31
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag vet inte vad du tänkt dig, men givet siffrorna så ser det ut att bli ungefär samma valresultat som 2018. Därför är det viktigt att L klarar spärren så de kan ingå i en blocköverskridande regering, ledd av MA.
Skillnaden mot förra valet är ju vi nu åtminstone har två tydliga regeringsalternativ mot varandra igen som båda får majoritet vid vinst. Det handlar "bara" om att komma överens internt sedan hur det ska utformas vilket inte blir enkelt och kan ta tid. Men det gäller på båda sidor. Konflikten C mot V samt hur L beter sig. Men vi bör ju slippa den långa process som var vid förra valet iaf. Sen lär ju mandatperioden lika skakig ändå för en regering. Men det kommer handlar om att kunna hålla ihop.

L ser jag som största faran som ett svikarparti. C kommer nog vara mer tydligt lojala med S denna gång. Dom verkar ha accepterat sitt öde mer och mer trotsallt. Iaf så länge Annie Lööf är vid makten.
Citera
2022-08-31, 14:34
Medlem
Citat:

https://www.liberaldebatt.se/2022/08/darfor-rostar-jag-pa-centerpartiet-intervju-med-bengt-westerberg/

De vänsterliberala flyr L, efter att L anpassat sig till det blågula blocket. Nu gäller det att L klarar spärren (vilket är tveksamt givet siffrorna) så att de kan medverka i en samlingsregering ledd av MA.

De vänsterliberala väljarna flyr ja. Däremot biter sig de vänsterliberala politikerna kvar vid sina högavlönade positioner och är redo för att sabotera en ny högerregering....
Citera
2022-08-31, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Skillnaden mot förra valet är ju vi nu åtminstone har två tydliga regeringsalternativ mot varandra igen som båda får majoritet vid vinst. Det handlar "bara" om att komma överens internt sedan hur det ska utformas vilket inte blir enkelt och kan ta tid. Men det gäller på båda sidor. Konflikten C mot V samt hur L beter sig. Men vi bör ju slippa den långa process som var vid förra valet iaf. Sen lär ju mandatperioden lika skakig ändå för en regering. Men det kommer handlar om att kunna hålla ihop.

L ser jag som största faran som ett svikarparti. C kommer nog vara mer tydligt lojala med S denna gång. Dom verkar ha accepterat sitt öde mer och mer trotsallt. Iaf så länge Annie Lööf är vid makten.

Som jag skrivit tidigare så tror jag att det blågula blocket kommer att bilda regering om de får majoritet. Då blir det M/KD i regering och SD/L som stödpartier. Vinner det rödgröna blocket (vilket de ser ut att göra) så kommer det att bli samlingsregering. S/M bildar isf regering med L/KD/C som stödpartier. Pga att (S) inte vill samarbeta med varken MP el V, utan hellre söker samarbete högerut.
Citera
2022-08-31, 14:39
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:

🤣🤣🤣

Från det ena idiotpartiet till nästa.
De är så jävla fina i kanten dom där liberalerna. Vet alltid bäst, översittare allihopa.
Citera
2022-08-31, 14:44
Medlem
Stones avatar
SVT/Novus 11 dagar före valet.
S 28,1% −0,2
SD 19,5% +2,0
M 18,3% −1,5
V 7,8% −0,2
C 7,3% −1,3
KD 6,6% +0,3
MP 5,9% +1,5
L 5,6% +0,1

SD backar rejält. Kom formtoppen för tidigt? Om inte M och KD svamlade så mycket om regeringsmakten så hade högerblocket stt stabilare ut. Men nu spelar M och KD bort korten för att få rubriker.
Citera
2022-08-31, 14:46
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
SVT/Novus 11 dagar före valet.
S 28,1% −0,2
SD 19,5% +2,0
M 18,3% −1,5
V 7,8% −0,2
C 7,3% −1,3
KD 6,6% +0,3
MP 5,9% +1,5
L 5,6% +0,1

SD backar rejält. Kom formtoppen för tidigt? Om inte M och KD svamlade så mycket om regeringsmakten så hade högerblocket stt stabilare ut. Men nu spelar M och KD bort korten för att få rubriker.
Men nu är högern större
Citera
2022-08-31, 14:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Som jag skrivit tidigare så tror jag att det blågula blocket kommer att bilda regering om de får majoritet. Då blir det M/KD i regering och SD/L som stödpartier. Vinner det rödgröna blocket (vilket de ser ut att göra) så kommer det att bli samlingsregering. S/M bildar isf regering med L/KD/C som stödpartier. Pga att (S) inte vill samarbeta med varken MP el V, utan hellre söker samarbete högerut.
Tror inte M kommer vara med i något sådant. Det hade varit dödsstöten. Dom går nog hellre i opposition och ömsar skinn. S hade krävt statsministerposten då. Något annat finns inte. Tro inget annat. Med det så kommer inte KD med. Jag tror det är helt orealistiskt. Snarare lär vi komma närmare ett konservativt block på riktigt. Det kommer ske rejäla förändringar inom M. Det är under ytan ett mycket splittrat med mellan storstad och landsort.

S och C lär försöka bilda regering. Säkert försöka locka L. Sen lär dom fixa stödet från V och MP till slut.

En högerregering kommer få stora problem med L förr eller senare.
Senast redigerad av Steff83 2022-08-31 kl. 14:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in