2022-08-30, 09:18
Medlem
hej
jag vet det finns mängder med trådar om detta ämne, men jag får inte grepp om kostnaden per mil för en elbil.

så min fråga: vad blir kostnaden per mil på en elbil (säg Tesla Model 3 Standard). Jag menar då att ägaren laddar sin bil 100% hemma och bor i elområde 3. Jag syftar endast på själva elkostnaden INKL alla avgifter.

tackar på förhand
Citera
2022-08-30, 10:00
Medlem
Mycket tunn trådstart och du verkar inte förstå vad det är du ska ge dig in i. Vi hade lika gärna kunnat försöka gissa din skostorlek utifrån vilken hårfärg du har.

Det beror på när du laddar bilen, vilket elpris det är just då(har du spot- eller snittpris?), hur du kör(snålkör du kan du räkna med 2-3 kWh och lite mer än det på vintern), om du har solceller eller ej osv.
Citera
2022-08-30, 10:29
Medlem
MyJustices avatar
Om man har en smart laddare .och laddar hemma då kan det bli riktigt billigt att åka elbil .
Då den laddas på natten
En elbil dra ca 2 kw per mil .
Laddare du under andra tider än natten eller på laddning station .
Så blir det dyrt .
Trenden är att kw priset på natten går upp mot 2 sek.
Lägger du priset för bil inköp och äger kostnad.
Så blir det ruskigt dyrt .
Kanske mer än att köpa ett hus .
Ser framtida problem på arbetsmarknaden.
Då 25 % av de som jobbar
Jobbar skift .
Citera
2022-08-30, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
hej
jag vet det finns mängder med trådar om detta ämne, men jag får inte grepp om kostnaden per mil för en elbil.

så min fråga: vad blir kostnaden per mil på en elbil (säg Tesla Model 3 Standard). Jag menar då att ägaren laddar sin bil 100% hemma och bor i elområde 3. Jag syftar endast på själva elkostnaden INKL alla avgifter.

tackar på förhand

Milkostnaden beror på elpriset. 1 kWh räcker till 5 km. Så det är bara multiplicera med elpriset. Jag laddar för 10 öre (+ avgifter) på natten, så för mig blir det under 2 kr/mil. Laddar du för 10 kr/kWh så blir det 20 kr/mil.
Citera
2022-08-30, 11:32
Medlem
Jag har rörligt (ej timpris) elpris hos vattenfall. Tesla Model 3. I april o maj körde jag för 4,3kr/ per mil (alla avgifter inräknade). Kör normalhårt.
Citera
2022-08-31, 08:04
Medlem
illarions avatar
Citat:
hej

tackar på förhand

Den är väldigt svår att svara på i såna här tider! Om du är genuint intresserad av att införskaffa en så skulle jag räkna på 5-7 kr/kWh på natten för att ha en marginal. Allt under blir då en "bonus" för dig.

Dock skulle jag ändå rekommendera att inte alls köpa något dyrt som innebär lån, hyra eller avbetalning nu. ALLT kommer bli väldigt dyrt närmaste tiden, avvakta, spara upp buffert och kör en gammal Golf tills det blir bättre.

Ha det!
Citera
2022-08-31, 08:10
Medlem
Citat:
hej

tackar på förhand

För mig med ett kwh pris på strax under 2kr så blir kwh priset inkl elnätsavgiften och inklusive skatter 3.3kr/kwh. Lägg därtill 10% i laddförluster så är vi på 3.66kr/kwh. Bilen drar väl i snitt 1.7kwh per mil så 6.22kr per mil då..
Senast redigerad av flat7 2022-08-31 kl. 08:14.
Citera
2022-08-31, 15:38
Medlem
4-8kr/mil med en bil som drar 2kw, med höjd för höjningar av elen som varit på sistone.

Måste man inte ladda varje dag så får det hitta billiga nätter och med högkostnadsskyddet som kommer i vinter lär det inte gå över 8kr.
Citera
2022-08-31, 17:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Räkna med ca 5kr/kWh nattetid denna vinter, det är vad experterna som uttryckt sig i media talar om. Med skatt och överföring mellan 6 och 7 kronor. 2,5kWh förbrukning för en Tesla i vinterföre. Så 15-17,5kr/mil är en rimlig kalkyl för kommande 2-3 vintrar. Har du tidsbundet längre avtal så blir det såklart billigare ett tag till.
Citera
2022-08-31, 20:48
Medlem
Citat:
hej

tackar på förhand

Jag har räknat på vår elbil om det kan hjälpa dig. Den drar ingenomsnitt 1,5 kWh/mil i realiteten.

Detta året när elpriset varit högt i vårt elområde så har vi laddad bilen hemma för 400-700 kr/månad inkl. nätavgiften, moms.

Vår bil blir inte fulladdad på de 6 h som SE3 har långt pris i natt. Vi har inte timmedebitering utan månadspris så för oss har det inte betydelse. Men om vi leker med tanken att bilen kan laddas fullt inatt när priset är 0,28 kr/kWh så skulle priset per mil bli 0,56 kr/kWh + moms ger ca 0,7 kr/mil. Skulle vi istället ladda bilen fullt på dagen när priset är 5 kr/kWh så blir det då 7,5 kWh/mil + moms som ger ca 11,25 kr/mil.

Vår dieselbil är uppe i ca 15-16 kr/mil inkl. skatt och avgift.

De skenande elpriserna gör det mer ovisst i förhållande till kostnad. Men dieselpriset har också stigit. Så vad som är det bästa alternativet ur alla aspekter låter jag vara osagt.
Citera
2022-08-31, 21:18
Moderator
Gromguttens avatar
Ok, det behøvs ju inte en tråd før att førstå att elkostnaden är lik elpriset * førväntad førbrukning.

Teslan drar mellan 1.3 och 2.2 kWh pr mil beroende på lädervek och kørsätt.

Vad kostar din kWh, multiplicera och du har svaret.
Citera
2022-08-31, 21:22
Moderator
Gromguttens avatar
En massa OT raderat.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto