Citat:
Ursprungligen postat av
4YYX
hej
jag vet det finns mängder med trådar om detta ämne, men jag får inte grepp om kostnaden per mil för en elbil.
så min fråga: vad blir kostnaden per mil på en elbil (säg Tesla Model 3 Standard). Jag menar då att ägaren laddar sin bil 100% hemma och bor i elområde 3. Jag syftar endast på själva elkostnaden INKL alla avgifter.
tackar på förhand
Jag har räknat på vår elbil om det kan hjälpa dig. Den drar ingenomsnitt 1,5 kWh/mil i realiteten.
Detta året när elpriset varit högt i vårt elområde så har vi laddad bilen hemma för 400-700 kr/månad inkl. nätavgiften, moms.
Vår bil blir inte fulladdad på de 6 h som SE3 har långt pris i natt. Vi har inte timmedebitering utan månadspris så för oss har det inte betydelse. Men om vi leker med tanken att bilen kan laddas fullt inatt när priset är 0,28 kr/kWh så skulle priset per mil bli 0,56 kr/kWh + moms ger ca 0,7 kr/mil. Skulle vi istället ladda bilen fullt på dagen när priset är 5 kr/kWh så blir det då 7,5 kWh/mil + moms som ger ca 11,25 kr/mil.
Vår dieselbil är uppe i ca 15-16 kr/mil inkl. skatt och avgift.
De skenande elpriserna gör det mer ovisst i förhållande till kostnad. Men dieselpriset har också stigit. Så vad som är det bästa alternativet ur alla aspekter låter jag vara osagt.