Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Är det så svårt att se vad som skulle kunnat ha hänt?
Det brinner i en lägenhet.
Blåljusfordon dyker upp.
Folk samlas nyfiket för att titta på..
Utryckningspersonalen ber folk backa lite för att få arbeta ifred.
Någon eller några kan inte ta det utan blir stötta och kränkta. De vill ju minsann bara hjälpa till osv.
Stämningen blir lite laddad.
Fler blir upprörda..
Det eskalerar!
Alltså jag gissar bara. Jag var ju inte där.. Men liknande saker har hänt förr.
Klart det är ungefär sådär det gått till. Folk i tråden tror att "80-90 personer" handlar om antal bråkmakare, men givetvis handlar det ju om nyfikna samt folk som arbetar nära och tvingats evakuera. Att bara 80-90 pers var på plats på ortens mest centrala plats en tisdagseftermiddag är väl för övrigt ett sundhetstecken för Hylte, eftersom det tyder på att de flesta faktiskt arbetar på dagarna.
Jag gissar att de som bråkat med polisen är sådana som haft synpunkter på avspärrningarna. Kanske någon som bor i fastigheten eller har butik där, men som stoppades från att t ex gå in och hämta tillhörigheter eller "rädda" någon katt eller liknande. Alternativt någon som parkerat och inte fick ta bilen och åka ut från den avspärrade parkeringen.
En av "GM" finns ju dessutom på blurrad bild och det är tydligt ingen ung kaosblatte utan ser ut som en anpassad fetblatte. Givetvis inte ok att bita polis men förklaringen är högst troligt inte att det handlade om blåljussabotage av typen som förekommer i t ex Stockholms förorter. Detta handlade troligt om åsikter om det pågående arbetet och att någon/några inte kunde acceptera den (alltför) stora avspärrningen.