2022-08-30, 22:46
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Ja nu vill vi veta varför denna balkong och brand fick ett sådant intresse från så många människor. .
Som i så många småorter finns det bara en huvudgata...och knappast några riktigt dragande saker att beskåda så detta var nog en stor happening.
Citera
2022-08-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnVilsenPerson
Nu är jag hyfsat ny på flashback, så jag vet inte hur man citerar, vad jag vet var det invandrare som bet och betedde sig illa mot blåljuspersonalen. Jag kan med nästan 100% säkerhet säga att det var invandrare.

Det finns ingen koppling mellan personerna som betedde sig illa eller som bet, och personen vars lägenhet brann. Folksamlingar uppstod för att folk här så otroligt nyfikna på vad som händer i området, så folk stod parkerade överallt för att kolla och snoka.

Personen vars lägenhet brann var en äldre person och dens lägenhet började brinna i samband med matlagning.

P4 halland har lagt upp en intervju om det, finns att lyssna på på Sveriges radio play. Mer vet jag inte vad jag ska säga. Är definitivt inte förvånad över allt som händer här just nu, inget ovanligt med invandrare som beter sig illa i denna lilla kommun.
Ja eld är något speciellt för dessa människor. Med en gång som det börjar brinna försätter dom sig i trance och skapar kaos. Det finns en ådra av stenålders tänk i dessa kulturer. Det är bara att beklaga hur läget är.
Citera
2022-08-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Som i så många småorter finns det bara en huvudgata...och knappast några riktigt dragande saker att beskåda så detta var nog en stor happening.

Gatan det började brinna på är inte en "huvudgata" i hylte, den lite mer större gatan som man kan kalla för huvudgata går på andra sidan ica. Så det är lite mer ovanligt när något händer på den gatan.
Citera
2022-08-30, 23:04
Medlem
Citat:
Det är fan inget WT där. Det är folk som jobbar enträget och hårt på pappersbruket.

Den svenska delen av invånarna i Hylte präglas mycket av småföretagare och Gnosjöanda så jag instämmer att det inte finns någon stor del WT i Hylte. Inte mer än på andra orter. Förr var bruket en stor arbetsplats med över 1200 anställda. Nu är det inte mer än några hundra.
Det finns dock rikliga mängder importerade bidragstagare som inte bidrar till samhället. Det är nog den största utmaningen i Hylte kommun.
Citera
2022-08-30, 23:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnVilsenPerson
Nu är jag hyfsat ny på flashback, så jag vet inte hur man citerar, vad jag vet var det invandrare som bet och betedde sig illa mot blåljuspersonalen. Jag kan med nästan 100% säkerhet säga att det var invandrare.

Det finns ingen koppling mellan personerna som betedde sig illa eller som bet, och personen vars lägenhet brann. Folksamlingar uppstod för att folk här så otroligt nyfikna på vad som händer i området, så folk stod parkerade överallt för att kolla och snoka.

Personen vars lägenhet brann var en äldre person och dens lägenhet började brinna i samband med matlagning.

P4 halland har lagt upp en intervju om det, finns att lyssna på på Sveriges radio play. Mer vet jag inte vad jag ska säga. Är definitivt inte förvånad över allt som händer här just nu, inget ovanligt med invandrare som beter sig illa i denna lilla kommun.

Hur såg omständigheterna ut när räddningspersonalen blev biten?
Citera
2022-08-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudelfan
Det skulle kunna bli en intressant prejudicerande dom. Frågan är så klart om de är minderåriga eller inte (vilket de antagligen är). Tack och lov att straffrabatten är avskaffad!
Straffrabatten finns fortfarande kvar för de under 18 år, tyvärr.
Citera
2022-08-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Ja eld är något speciellt för dessa människor. Med en gång som det börjar brinna försätter dom sig i trance och skapar kaos. Det finns en ådra av stenålders tänk i dessa kulturer. Det är bara att beklaga hur läget är.

Jag skulle säga att alla händelser där det är folk i rörelse är en magnet för dem. Av någon anledning så måste alla visa "här är jag och jag är en viktig person just nu". De springer runt och skriker, jagar upp varandra och måste visa att de bestämmer över något.

Det blir helt random. Om ambulans eller räddningstjänst hjälper deras kompis så måste de helt irrationellt bestämma att vårdpersonalen inte alls skall hjälpa kompisen. Om ingen hjälper kompisen för att han inte alls är prioriterad måste de bestämma att vårdpersonalen skall hjälpa kompisen.

Det är för oss ett helt knäppt beteende utan minsta konsekvenstänk och de blir helt enkelt en ren jälva plåga för omgivningen. Man känner bara en olust för att ha någon kontakt alls med dem. Till slut känner man en motvilja mot alla som bara ser ut som kaosmänniskorna och så har man gått och blivit rasist på riktigt.
Citera
2022-08-30, 23:37
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av made-in-sweden
Den svenska delen av invånarna i Hylte präglas mycket av småföretagare och Gnosjöanda så jag instämmer att det inte finns någon stor del WT i Hylte. Inte mer än på andra orter. Förr var bruket en stor arbetsplats med över 1200 anställda. Nu är det inte mer än några hundra.
Det finns dock rikliga mängder importerade bidragstagare som inte bidrar till samhället. Det är nog den största utmaningen i Hylte kommun.

Man kan ju undra när Hyltes politiker räknar med att vinsten ska komma. För det var ju det alla sa för några år sedan vid mottagandet i små kommuner. En stor vinst.

Nu hör man bara något om socioekonomiska faktorer.
Citera
2022-08-31, 00:06
Bannlyst
Citat:
Det är fan inget WT där. Det är folk som jobbar enträget och hårt på pappersbruket.

3716 personer jobbar på pappersbruket?

Division: Paper och Packaging Solutions
Land: Sverige
Produkter: tidningspapper, biokomposit och formed fiber produkter
Årlig kapacitet: 245 000 ton (tidningspapper), 15 000 ton Circular Solutions och 60 miljoner enheter Formed fiber produkter
Antal anställda: 368
Grundat: 1907

10% av befolkningen jobbar där.
Citera
2022-08-31, 00:29
Medlem
Är det så svårt att se vad som skulle kunnat ha hänt?

Det brinner i en lägenhet.

Blåljusfordon dyker upp.

Folk samlas nyfiket för att titta på..

Utryckningspersonalen ber folk backa lite för att få arbeta ifred.

Någon eller några kan inte ta det utan blir stötta och kränkta. De vill ju minsann bara hjälpa till osv.

Stämningen blir lite laddad.

Fler blir upprörda..

Det eskalerar!

Alltså jag gissar bara. Jag var ju inte där.. Men liknande saker har hänt förr.
Senast redigerad av Macke85 2022-08-31 kl. 00:45.
Citera
2022-08-31, 01:33
Medlem
Vilka idioter, vore intressant ifall de kunde förklara sitt beteende. Som vanligt kommer rättsväsendet tillämpa låga förväntningarnas rasism och ge gärningsmännen en mild dom.
Citera
2022-08-31, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Vilka idioter, vore intressant ifall de kunde förklara sitt beteende. Som vanligt kommer rättsväsendet tillämpa låga förväntningarnas rasism och ge gärningsmännen en mild dom.

Är väl fullt rimligt att ha låga förväntningar på människor från länder med mycket inavel och genomsnittslig IQ runt 70. Det orimliga är att dessa människor befinner sig i det här landet. Eller ens på den här kontinenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in