Citat:
Ursprungligen postat av
badbollen3
Knappast, Hon vill inte regera med SD stöd, det vet vi. Att M, som toksågar henne hela tiden skulle välja att sätta sig i regering med henne är uteslutet. Det spelar ingen roll om UK skulle bli statsminister i en S+C+M regering för så fort de inte passar Annie så skulle de bli en regeringskris. S+M går inte heller, ingen vill ge upp statsministerposten.
Nä, antingen så vinner vänstern med 2-5% eller så vinner högern med 1-3% och oavsett vilket så kommer det bli lättare att regera än vad det har varit den här mandatperioden. Förutsatt att vinnarblocket kan hålla sams. Där tror jag högern har ett övertag.
Med de alternativ som finns så kommer inte en (SD)+(M)+(KD)-regering bli en verklighet med JÅ som statsminister då de behöver (L) även om de blir det största blocket (vilket de inte kommer att bli).
Även alternativet med (V) i regering kommer stoppas av AL och vise versa med (V)->(C).
Detta kommer ta tid för talmannen men en kompromiss höger<->vänster ligger nära till hands nu. Men jag mår illa av tanken.
Det enda vi kan vara säkra på är att JÅ inte blir statsminister även om (SD) blir större än (M).
(S)+(M)+(C) behöver inte stöd av (SD) eller någon annan.
Edit:
Jag sätter mina 5:- på att Annie Lööf tar hem det om (SD) blir störst i högerblocket. Men (S) kommer styra mycket i detta.