2022-08-29, 20:09
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Knappast, Hon vill inte regera med SD stöd, det vet vi. Att M, som toksågar henne hela tiden skulle välja att sätta sig i regering med henne är uteslutet. Det spelar ingen roll om UK skulle bli statsminister i en S+C+M regering för så fort de inte passar Annie så skulle de bli en regeringskris. S+M går inte heller, ingen vill ge upp statsministerposten.

Nä, antingen så vinner vänstern med 2-5% eller så vinner högern med 1-3% och oavsett vilket så kommer det bli lättare att regera än vad det har varit den här mandatperioden. Förutsatt att vinnarblocket kan hålla sams. Där tror jag högern har ett övertag.

Med de alternativ som finns så kommer inte en (SD)+(M)+(KD)-regering bli en verklighet med JÅ som statsminister då de behöver (L) även om de blir det största blocket (vilket de inte kommer att bli).

Även alternativet med (V) i regering kommer stoppas av AL och vise versa med (V)->(C).

Detta kommer ta tid för talmannen men en kompromiss höger<->vänster ligger nära till hands nu. Men jag mår illa av tanken.

Det enda vi kan vara säkra på är att JÅ inte blir statsminister även om (SD) blir större än (M).
(S)+(M)+(C) behöver inte stöd av (SD) eller någon annan.

Edit:
Jag sätter mina 5:- på att Annie Lööf tar hem det om (SD) blir störst i högerblocket. Men (S) kommer styra mycket i detta.
Senast redigerad av calmsolution 2022-08-29 kl. 20:15.
Citera
2022-08-29, 20:18
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Får (M) 17-18% så kommer (S)+(M)+(C) att ha egen majoritet, vad JÅ vill kommer inte spela någon roll.

Jo du har rätt. Jag tänkte lite snabbt i ett scenario där högern hade majoritet och inte på att S+M+C skulle kunna ha det med.
Citera
2022-08-29, 20:28
Medlem
Om Åkesson blir större än Kristersson i valet och inte de vill släppa fram varandra att bli statsminister vem blir det DÅ?
Tänk om de släpper fram Ebba. Hon skulle säkert få stöd av centern och Liberalerna med sig.
Citera
2022-08-29, 20:30
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Om Åkesson blir större än Kristersson i valet och inte de vill släppa fram varandra att bli statsminister vem blir det DÅ?
Tänk om de släpper fram Ebba. Hon skulle säkert få stöd av centern och Liberalerna med sig.

Se mina tidigare inlägg, det blir Annie Lööf med (S)+(M)+(C).

Edit:
Dessutom kommer övriga partier, förutom (SD), bli splittrade i omröstningsfrågor samtidigt som vissa i regeringspartierna också kan rösta emot. Men de flesta förslag kommer nog gå igenom. En helt ny situation i svensk politik.
Senast redigerad av calmsolution 2022-08-29 kl. 20:33.
Citera
2022-08-29, 20:35
Medlem
Ja tror SD får 50%!
Citera
2022-08-29, 20:38
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swampgrid
Ja tror SD får 50%!

Varför tror du det baserat på de opinionsundersökningar som presenterats här?
Citera
2022-08-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning publicerad idag 2216 personer intervjuades mellan 21 - 29 augusti mätningen jämförs med den som publicerades 23 augusti

S 29,6% (+0,7)
V 7,8% (-1,1)
MP 5,3% (+0,5)
C 7,5% (+0,7)

SD 20,6% (+1,9)
M 18,0% (-1,9)
KD 5,4% (-1,0)
L 4,6% (+0,4)

Övriga 1,2% (-0,2)

S+V+MP+C 50,2% (+0,8)
SD+M+KD+L 48,6% (-0,6)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L5yXe1/aftonbladet-demoskop-sd-gar-om-m-i-ny-opinionsmatning
Verkar som att det inte blir något regeringsskifte nu i höst.
Citera
2022-08-29, 20:44
Medlem
Glädjande att se moderaternas låga siffror, hoppas de håller i sig. Ju mer röster på SD desto mindre risk för en hållbar höger regering...
Citera
2022-08-29, 20:53
Medlem
Alltså, muslimer i Pakistan, Irak, Iran, etc, de anser på riktigt att det borde finnas fler moskéer än kyrkor i Sverige. Jag har själv bevittnat dessa diskussioner. De anser att Sverige borde vara ett muslimskt land.

Svennebanan kommer fortsätta rösta vänster tills dom tvångskonverteras till muslimer. Sverige och svenskarna är så rövknullade. Om 50 år är svenskarna i minoritet.
Citera
2022-08-29, 21:00
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swampgrid
Ja tror SD får 50%!

Ok i så fall är det bara tre partier kvar i riksdagen sedan:

SD 50%

S+M 48%
Citera
2022-08-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik
Alltså, muslimer i Pakistan, Irak, Iran, etc, de anser på riktigt att det borde finnas fler moskéer än kyrkor i Sverige. Jag har själv bevittnat dessa diskussioner. De anser att Sverige borde vara ett muslimskt land.

Svennebanan kommer fortsätta rösta vänster tills dom tvångskonverteras till muslimer. Sverige och svenskarna är så rövknullade. Om 50 år är svenskarna i minoritet.

Ja, så är det säkert om 50 år. Men redan om 30 år har nog många av de befintliga politiska partierna dött ut, eller kanske finns kvar med några hundra medlemmar runt om i landet. Ungdomar vill inte hålla på med politik.
Citera
2022-08-29, 21:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Se mina tidigare inlägg, det blir Annie Lööf med (S)+(M)+(C).

Edit:
Dessutom kommer övriga partier, förutom (SD), bli splittrade i omröstningsfrågor samtidigt som vissa i regeringspartierna också kan rösta emot. Men de flesta förslag kommer nog gå igenom. En helt ny situation i svensk politik.
Då imploderar M fullständigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in