2022-08-29, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Fatta att ~50% vill ha mer av samhällsutvecklingen.

Man gillar islamiseringen, våldet, energikrisen, bränsle, el och matpriserna.

Om ni röstar på samma partier igen så ger ni politikerna mandat att fortsätta.

Sverige är en freakshow utan dess like.

Folk väljer mellan pest och kolera. Jag har inte träffat någon som är nöjd med utvecklingen på någon front. S hänvisar ju inte heller till tidigare bedrifter för att begära förnyat förtroende. Vilka bedrifter skulle det vara?

I rödgröna blocket kommer det att handla om att rösta mot Sd:s inflytande. Att rösta för politiska förslag eller visioner finns ju inte med på den kartan.

Prick som det varit i val efter val. Vilket är en av flera anledningar till att svensk politik är så enbarmligt själsdödande.
Citera
2022-08-29, 12:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det har det gjort. Nu var MP vågmästare och det har ju aldrig riktigt gått bra. Jag tror faktiskt att SD skulle förlorat på denna strategi eftersom väljarna skulle tröttna på att ha makt men samtidgt inte ha makt.
Syftet med Sd har aldrig varit något annat än att återinföra nationalism i svensk politik.

Det är alltså inte A-kassan i sak som är problemet här. Problemet är att eftersom SD öppnar för kohandel med M (SD har alltid värnat A-kassan) blir SD ett opålitligt alternativ för arbetarna.

SD kom in som en sund kraft i ett mycket extremt och sjukt politiskt klimat. SD var således ett nytt, tredje, alternativ för väljarna. Som ett uttalat samarbetsparti till M kan Sd aldrig ersätta S som statsbärande.

SD själva fattar detta. Det är därför de inte heller stänger dörren för S. Att Sjöstedt säger att A-kassan är en förhandlingsfråga, utan att klargöra var SD står, är en anpassning till M som avskräcker nationalistiskt (om än dessa väljare själva inte skulle kalla sig nationalister) sinnade väljare.
Citera
2022-08-29, 12:53
Avslutad
Om en dag eller två kommer den tillfälliga förändringen försvinna där media propagerade för ett par partier för ett par dagar sedan. Det kommer inte hålla till valdagen och det är mycket jämnt mellan blocken närmaste dagarna kan man tänka sig. Det BlåGula Sverigeblocket kommer öka en del närmaste dagarna tror jag helt klart.

Novus:

SD 20,6%

En bra siffra som jag tror går över 21% redan imorgon igen och har god chans att stå sig förhoppningsvis fram till valdagen.
Citera
2022-08-29, 12:56
Medlem
Ni förstår väl ändå att 15,8% för M inte kan stämma. Ett sådant resultat finns inte på jordytan. Beträffande SD så har man enligt plan dragit ned resultatet men SD har ändå höga siffror och när dom orättvisa effekterna av "Annie-gate" lagt sig kan det bli ganska bra.

Ett valresultat för SD på över 20% är mycket möjligt, jag lägger tipset på 20,3% för SD och tippar att lurige Uffe bemästrar debatterna och drar upp M till något liknande runt 20,0%.

Glöm aldrig vem som är den vuxne i rummet.
Citera
2022-08-29, 13:00
Medlem
RingRing2014s avatar
Jag måste säga att det är oerhört märkligt att det borgerliga blocket inte lyckats få majoritet i riksdagen ännu. Förlorar de även i detta val så är det ett riktigt bottenbetyg med tanke på hur samhället ser ut. Men det är väl helt enkelt andra frågor än invandringshaveriet som är av större vikt för många.

Men det är förbluffande, det är det.
Citera
2022-08-29, 13:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Mordplanerna i Almedalen kan dessvärre ha avgjort det här valet. Särskilt med tanke på att det uppdagades mitt i brinnande valrörelse och att "hatet mot Lööf" blev ett verktyg att använda mot SD. Jag ser inte hur det ska vända, även om så de rödgröna gör en dålig slutdebatt och Kristersson överglänser statsministern i Duellen i SVT.

Jag förstår. Det hade nog kanske varit bättre om SD helt och hållet gav upp och meddelade att de inte tänker ställa upp i fler riksdagsval p g a våra lättkränkta väljare. Att de som vill se en förändring får istället söka sig till AFS eller Stram kurs. Men att folk däremot inte ska komma och säga att SD inte varnade för utvecklingen.
Citera
2022-08-29, 13:03
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Jag måste säga att det är oerhört märkligt att det borgerliga blocket inte lyckats få majoritet i riksdagen ännu. Förlorar de även i detta val så är det ett riktigt bottenbetyg med tanke på hur samhället ser ut. Men det är väl helt enkelt andra frågor än invandringshaveriet som är av större vikt för många.

Men det är förbluffande, det är det.

Torskar man ytterligare ett val så borde mångas huvuden rulla. Det borde vara en walk-over med tanke på vilket jävla kaos som pågår i Sverige.
Citera
2022-08-29, 13:03
Medlem
rapiers avatar
Om nu Magdalena Andersson har så höga förtroendesiffror, varför ligger inte Sossarna på runt 35% istället?

Det är ju ett evigt tjatande om att hon har så högt förtroende.
Citera
2022-08-29, 13:06
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rapier
Om nu Magdalena Andersson har så höga förtroendesiffror, varför ligger inte Sossarna på runt 35% istället?

Det är ju ett evigt tjatande om att hon har så högt förtroende.

Runt hälften av sossarnas väljare är väl importerade vid det här laget.
Citera
2022-08-29, 13:12
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ni förstår väl ändå att 15,8% för M inte kan stämma. Ett sådant resultat finns inte på jordytan. Beträffande SD så har man enligt plan dragit ned resultatet men SD har ändå höga siffror och när dom orättvisa effekterna av "Annie-gate" lagt sig kan det bli ganska bra.

Ett valresultat för SD på över 20% är mycket möjligt, jag lägger tipset på 20,3% för SD och tippar att lurige Uffe bemästrar debatterna och drar upp M till något liknande runt 20,0%.

Nu var ju SD överskattade av opinionsundersökningarna i förra valet.

Val 2018
SD valresultat: 17,5%
Opinionsundersökningar snitt: 18,9%
Citera
2022-08-29, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Syftet med Sd har aldrig varit något annat än att återinföra nationalism i svensk politik.

Det är alltså inte A-kassan i sak som är problemet här. Problemet är att eftersom SD öppnar för kohandel med M (SD har alltid värnat A-kassan) blir SD ett opålitligt alternativ för arbetarna.

SD kom in som en sund kraft i ett mycket extremt och sjukt politiskt klimat. SD var således ett nytt, tredje, alternativ för väljarna. Som ett uttalat samarbetsparti till M kan Sd aldrig ersätta S som statsbärande.

SD själva fattar detta. Det är därför de inte heller stänger dörren för S. Att Sjöstedt säger att A-kassan är en förhandlingsfråga, utan att klargöra var SD står, är en anpassning till M som avskräcker nationalistiskt (om än dessa väljare själva inte skulle kalla sig nationalister) sinnade väljare.

Men Kristerssons uttalande om a-kassan måste väl ändå vara någon variant på hål i huvudet? Och Sjöstedts luddiga svar. Det avskräcker ju definitivt de vacklande missnöjda S väljare som Sd kapitaliserar på.

Av vilken anledning går inte Sd ut tydligare och markerar kring trygghetssystemen som a kassa och sjukförsäkring?

De vet väl som alla andra att det är en crucial point för potentiella Sd väljare från rödgröna blocket. För hardcore M folket lär väl inte frågan vara av större intresse. De lär knappast byta parti p.g. av den.
Citera
2022-08-29, 13:15
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Högerpartiet (Moderaterna) fick som exempel 1948 12,34% och 1970 11,53% av rösterna i riksdagsvalen. Det finns fallhöjd för Moderaterna.

Börjar Uffe dribbla med A-kassan mitt i en lågkonjunktur är både Uffe och M körda för lång tid framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in