2022-08-29, 12:47
Medlem
Är det någon som varit med och vill berätta hur det gått att separera från er man eller kvinna, med småbarn inblandat, under 3 år?
Jag, som är mamma, ammar fortfarande på kvällarna och planerar att göra det ett tag. Växelvis boende på så små, har jag läst är inte att rekommendera. Har pappan rätt att ha barnet varannan vecka ändå?

FI. Har gått med på att bo med varandra som vänner tills barnen blir större men efter massa elakheter från hans sida så går det inte längre.
Citera
2022-08-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elljuset
Är det någon som varit med och vill berätta hur det gått att separera från er man eller kvinna, med småbarn inblandat, under 3 år?
Jag, som är mamma, ammar fortfarande på kvällarna och planerar att göra det ett tag. Växelvis boende på så små, har jag läst är inte att rekommendera. Har pappan rätt att ha barnet varannan vecka ändå?

FI. Har gått med på att bo med varandra som vänner tills barnen blir större men efter massa elakheter från hans sida så går det inte längre.
Antingen så löser ni boendet som två vuxna människor eller så går ni via SOC som med stor risk får dra det i familjerätten.
Citera
2022-08-29, 12:54
Medlem
Astralhopps avatar
Tingsrätten kan besluta om samarbetssamtal, utredning och medling. I en vårdnadstvist ser domstolen alltid till barnets bästa. Ofta är det bäst för barnet om ni som föräldrar själva kan komma överens. Därför kan tingsrätten ge kommunens familjerätt i uppdrag att ha samarbetssamtal med er.
Citera
2022-08-29, 12:58
Medlem
Om du kan reparera, reparera. Skilsmässa är ingen lek.
Citera
2022-08-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dettalivendag
Om du kan reparera, reparera. Skilsmässa är ingen lek.

Verkligen, det kommer bli väldigt tufft i Sverige nästa år. Väldigt dåligt läge att separera.
Citera
2022-08-29, 13:13
Medlem
Dimpens avatar
Citat:

Han har samma rätt till barnen som du såklart. Självklart fungerar växelvis boende om ni båda agerar som vuxna individer och agerar med barnens bästa först. Släpp all prestige så fungerar det utmärkt ska du se.
Citera
2022-08-29, 13:13
Medlem
TheKhurgans avatar
Om du fortfarande ammar bör ju barnet bo på heltid hos dig, så kan pappan träffa det på helgerna dagtid.
Sedan när det blir lite större blir det varannan vecka om du inte har ytterst starka skäl till att det inte ska vara så. Men varannan vecka är gängse i Sverige nu och mycket svårt att ändra på. Förutsatt att båda föräldrarna är kapabla och har ett hem.

Personligen tycker jag det är idiotiskt. Barnen behöver bo heltid hos en förälder och träffa den andra mer sällan vid en separation. En stabil grund, ett huvudsakligt hem och trygghet är vad barn behöver. Ska man se till barnens bästa (vilket tingsrätten konstigt nog hävdar att de gör) bör de ha EN huvudförälder.
Att flänga fram och tillbaka mellan två hem är skadligt och idiotiskt. Det är snarare till för föräldrarnas bästa, inte barnens.

Annars är väl tipsen:
- Snacka inte skit om den andra föräldern inför barnen.
- Använd inte barnen som slagträ.
- Om den andra föräldern missköter sig, dokumentera det.
- Samarbeta.

Lycka till.
Citera
2022-08-29, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Verkligen, det kommer bli väldigt tufft i Sverige nästa år. Väldigt dåligt läge att separera.

Utveckla gärna…
Citera
2022-08-29, 13:20
Medlem
MikeHanlons avatar
Du kan ju alltid hitta på en massa saker om honom i familjerätten och få ensam vårdnad. En utmärkt metod som kvinnor använder sig av hela tiden.
Citera
2022-08-29, 13:26
Medlem
Citat:

Barnet har rätt till lika tillgång till båda sina föräldrar.

Du äger inte barnet.
Citera
2022-08-29, 13:34
Medlem
Egoistiska jävla slödder till föräldrar är ni.
Citera
2022-08-29, 13:40
Medlem
Citat:
Utveckla gärna…

Inflation, lågkonjunktur, hög arbetslöshet, lägre a-kassa, lägre sjukpenning osv.
Nästa år blir troligtvis riktigt tufft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in