2022-08-29, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Efter vapenstöd och pengar till Ukraina, det senaste 1 miljard kronor så är inte Ukraina nöjda. De skall ha mer och mer. Ukraina har den värsta korruptionen i Europa, om inte världen, Zelensky vet vilka Ukrainas bad boys är och var de har sina pengar. Deras och mycket av folkets pengar skall konfiskeras och användas för att kriga med. Just nu får Ukrainas regering pengar som "konfiskerats" via skatter av svenska skattebetalare.

Tror inte man ger särskilt mycket pengar till dom utan vapen och annat till ett värde av x kr i pengar.
Citera
2022-08-29, 12:44
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Tror inte man ger särskilt mycket pengar till dom utan vapen och annat till ett värde av x kr i pengar.

1 miljard, 500 miljoner kan Ukraina köpa vapen för och 500 miljoner till annat. Guess what? lol...
Citera
2022-08-29, 12:45
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
"Almost all...in the Kherson region". Varför ska vi sätta tilltro till nån ukrainsk propagandatwittrare?
Det ser ju i alla fall illa ut med broarna på satellitbilderna.

Det var ju redan tidigare problem med att få fram förnödenheter och ammunition då man inte vågade köra med tunga fordon på broarna…
Citera
2022-08-29, 12:47
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll hur mycket vapen man skänker till Ukraina, de hoppar bock på dem och kräver tio gånger så mycket till.

En del av alla dessa robotar och vapen säljer deras furirer och bassar dessutom av på svarta marknaden, för att skaffa fram likvida pengar. Landet är ju konstant luspank.
Citera
2022-08-29, 12:47
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Efter vapenstöd och pengar till Ukraina, det senaste 1 miljard kronor så är inte Ukraina nöjda. De skall ha mer och mer. Ukraina har den värsta korruptionen i Europa, om inte världen, Zelensky vet vilka Ukrainas bad boys är och var de har sina pengar. Deras och mycket av folkets pengar skall konfiskeras och användas för att kriga med. Just nu får Ukrainas regering pengar som "konfiskerats" via skatter av svenska skattebetalare.
Givetvis ska de har mer!

Först då ryssen helt avväpnats kan vi börja minska på vapenhjälpen och gå över till att hjälpa till med återuppbyggnaden.
Citera
2022-08-29, 12:49
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är makt endast militär makt i dina ögon?

FN gör så mycket mer i världen än att bara skicka fredsbevarande styrkor. Även om små länder inte har så mycket att säga till om i säkerhetsrådet (Om de inte är invalda temporärt vilket många små länder kan bli) så har de andra saker till kan rösta om. Sanktionering bl.a.
FN som organisation är misslyckad. Jag menar, osäkra diktaturerna Kina och Ryzzland i säkerhetsrådet? Saudiarabien i kvinnokommissionen? Iran i kommissionen för mänskliga rättigheter? Nej, det är bara en klubb för failed states, shithole countries, islamister och diktaturer med en minoritet demokratier med.
Det krävs en omorganisation. Ut med alla.
Citera
2022-08-29, 12:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vad har du för källa till detta?

Enligt mig är varenda krona öronmärkt. Exempelvis gick en annan del av pengarna som USA skickade bl.a till Nato-trupper nära gränsen, dels till vapenmateriell, dels till flyktingassistans och dels till direkt hjälp inne i landet. varenda procentsats var specificerad. Jag blev förvånad faktiskt att en del pengar gick till att säkerhetsutbilda personal utanför Ukraina och inte allting direkt till landet.
Citera
2022-08-29, 12:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
FN som organisation är misslyckad. Jag menar, osäkra diktaturer i säkerhetsrådet? Saudiarabien i kvinnokommissionen? Iran i kommissionen för mänskliga rättigheter? Nej, det är bara en klubb för failed states, shithole countries, islamister och diktaturer med en minoritet demokratier med.
Det krävs en omorganisation. Ut med alla.
Det finns fel med FN. Men det finns också mycket rätt.

FN har gjort mycket gott för världen om man läser deras årsrapporter. Även om Saudiarabien är i kvinnokommissionen och Iran i mänskliga rättigheter så kanske det gör påverkan. Saudi Arabien är ändå mer kvinnovänligt nu än vad det var innan FN.
Citera
2022-08-29, 12:55
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Jo de får väldigt mycket pengar. En stor del av stödet är budgetstöd, dvs cash för att Ukrainas ekonomi är helt kollapsad, så man behöver helt enkelt pengar till offentliga sektorns löner - också soldatlöner. En riktig lågoddsare är att många döda soldater fortfarande får lön...Inte konstigt att de har låga förluster.

Sen tror jag 10-15% av det militära biståndet är cash.
Citera
2022-08-29, 12:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo de får väldigt mycket pengar. En stor del av stödet är budgetstöd, dvs cash för att Ukrainas ekonomi är helt kollapsad, så man behöver helt enkelt pengar till offentliga sektorns löner - också soldatlöner. En riktig lågoddsare är att många döda soldater fortfarande får lön...Inte konstigt att de har låga förluster.
Denna frågar jag givetvis efter en källa på.
Citera
2022-08-29, 12:59
Medlem
X3treams avatar
Goda nyheter.

Norge ska ge gas värde 2 miljarder kronor till Ukraina i vinter, så skolor, sjukhus med mera har tillräckligt med gas.
Citera
2022-08-29, 13:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Denna frågar jag givetvis efter en källa på.

Oddset? Det har jag ingen källa på, det är ju min bedömning men det är ett uppenbart sätt att tunnla bort pengar som förekommit många gånger. (https://deandorton.com/eye-on-fraud/)

Du kan googla på "financial aid" eller "fiscal aid" om du vill veta mer om den slags aktiviteter. Här är en tidig: https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2022/03/07/world-bank-mobilizes-an-emergency-financing-package-of-over-700-million-for-ukraine . Det är nödvändigt med denna typ av bistånd om man vill hålla staten uppe, men en del av pengarna kommer försvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in