2022-08-29, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det är väl det som är en del av problemet. Ord och andra åsikter är ”våld” som bör stängas ute. Alla har ett finger i luften och ett spänt arsel. Diplomati kräver vuxna människor.
Jaha, du tänker inte heller föra någon slags vuxen diskussion här...
Citera
2022-08-29, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Spanska inbördeskriget? (där förlorade moralisterna, de röda).

Det handlade ju i grunden om ideologi och makt. De flesta ideologier hävdar säkert att de har moraliskt rätt. Franco hade kyrkan på sin sida och såg kommunismen som största hotet. Även AH och Stalin hävdade ju att de gjorde gott.

När det gäller moral som drivkraft är nog mer på individuell nivå. I slutändan handlar krig främst om makt och pengar och i vissa fall om religion/ideologi men ofta är det bara ett sätt för att dölja drivkrafterna makt och pengar.

I Putins fall (individuella plan) handlar det om paranoia* och behovet av makt, hans avslut och hur Ryssland kommer att minnas honom.

Ryska ledare lider av paranoia på grund av Ryska ledares förmåga att dö våldsamt, Rysslands historia att bli invaderade samt Rysslands geografi som ger det föregående. Problemet är att denna moderna tidsålder är det inte längre så mycket strategiskt djup som ger skydd utan kärnvapen. På en global nivå så har Putin lyckats gjort världen osäkrare i sina försök att göra Ryssland säkrare.
Citera
2022-08-29, 06:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så Zelensky har stått nära Boris Jonsons livvakter och i ryska trollkanaler har man vinklat det till att Boris Johnsons livvakter egentligen bevakar Zelensky på permanent basis?
Att Boris Johnsson fortfarande åker till Kiev och träffar Zelensky visar nog hur stort inflytande UK har på Zelensky. Det var BoJo som sabbade fredsförhandlingarna i Turkiet bl.a. Så det är inte bara livvakter UK står för. Det mesta av personskydd och intel lär komma från det hållet. Zelenskys farligaste fienden är inte ryssarna utan folket omkring honom vid det här laget och det är därför vi ser fler och fler som försvinner i kretsen kring honom.

Och det är min bestämda uppfattning att han inte skulle bli långlivad utan det stödet.
Citera
2022-08-29, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Moral är en bra början, addera därtill hämnd, revansch, självbestämmande, framtidsutsikter, drömmar om framtid i ett EU-normaliserat land- kanske också under NATO's paraply. Det finns så mycket det ukrainska folket har att kämpa för- de vill så himla mycket mer än vad en ynklig rysk tvättmaskinsknyckare har i sinnet. Ukrainska folkets mål är mer ädla än vad den ryska soldaten kan känna...sådant- och goda vapen därtill, avgör krig.

I ryssarnas ögon är deras mål ädla. De bekämpar nazismen och hotet emot fäderneslandet. Ukrainas folk har en fördel och det är att de kämpar för sin existens. Det ger säkert en boast i vilja.

Alla våran hat Adolf trodde att hans mål var ädla. Han skyddade bara Tyskland emot ondskan. Sen att han hade helt fel är en annan sak. Så det går att lura sig själv och andra. Samma sak gäller Putin.

Jag har träffat otaliga kriminella och "ondskefulla" personer. De flesta av dem av har en ursäkt för vad de gör. De värsta är de som tror att de gör rätt.

Hur som helst ett land är i grunden inte gott eller ont utan de agerar ut i från vad som är landets bästa intressen. Sverige hjälper inte Ukraina för vara snälla och goda utan för det är bäst ut i från Sveriges intresse.
Citera
2022-08-29, 06:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Bilden på tjejen som ligger i sängen som Exxpress har i sin artikel är från år 2020:
Jepp, jag såg det.

Och därför kan man spekulera i varför #FakeNews som detta kommer fram.

Skulle tro att det är ett klumpigt försök att få omvärlden att tro att hon är död.

Hennes dagar är nog räknade skulle jag tro.
Citera
2022-08-29, 06:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du går verkligen på allt som skrivs på internet så länge det överensstämmer med din världsbild. Du är verkligen lättlurad.
Jag skriver att det är rykten.

Och nej, det är inte sant detta.
Citera
2022-08-29, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Det är väl mer fakta än vad jag tror.. Ryssland har förlorat hela Europa som energimarknad för alltid..Vi ställer bara om..

Ställer om till vad? Sol, vind och batterier? Överföringskapaciteten och alla övriga problem, miljömässiga och etiska är plötsligt lösta?

Vi har bara ett alternativ idag, och det är kärnkraft. Eller rättare sagt vi hade, innan aktivister och drömmare nästlade sig in i politiken. Nu väntar många år av energiproblem innan beslut och därefter färdigställande av nya kärnkraftverk står klara. Riktigt bistra tider, helt i onödan. Under tiden går Kina och indien all in med fossilbränsle. Bygger kolkraftverk i en rasande takt. Allt medan vi har elbrist, åker runt i batteri-bilar eller betalar hutlöst för bränsle och inbillar oss att vi gör skillnad. Ukraina-flagga på Facebook och somna om……
Citera
2022-08-29, 06:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
Källkritik....
Hur kunde man ha en öppen kista under begravningen om hon var sprängd i bitar? Dugin var inte i närheten under sprängningen utan han kom senare till bombplatsen
Jag vidarebefordrar bara vad den österrikiska tidningen publicerade vilket jag tycker framgår i mitt inlägg ganska klart.
Citera
2022-08-29, 07:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ok, Medvedev försöker ju dra en solskenshistoria främst. Till hemmaopinionen..

Finns enskilda politiker i Tyskland som önskar tillfälligt öppna NS2, det har de själva sagt. Men det kommer nog inte att hända. De har blivit sågade tvärt. Vinst gör Ryssarna, annars skulle man ju inte sälja.., det säger sig självt. Men denna vinst (främst gasen som man inte kan lagra som oljan) kommer att bli mindre. Denna höst/vinter är en form av svansång för spec den ryska gashandeln. För det kommer att ta många år innan man fått den handeln ersatt. För Tyskland/Italien köpte mycket.

Och även planerade pipelines till Kina kan inte ersätta detta, på många år.
Om inte situationen i Tyskland löses ganska snart kommer det att gå riktigt illa med risk för permanenta skador på tysk industri och då även ekonomin.

Sverige är ett mycket exportberoende land med Tyskland som största handelspartner.

Do the Math!
Citera
2022-08-29, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag vidarebefordrar bara vad den österrikiska tidningen publicerade vilket jag tycker framgår i mitt inlägg ganska klart.

Jag vidarebefordrar inte allt strunt. Jag garanterar att du vinner mer poäng om du slutar göra det. Du kan inte samtidigt säga att du faktakollar allt och sedan skriver bisarra inlägg. Din trovärdighet hamnar då på avskrädeshögen.
Citera
2022-08-29, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, det är bara bra att Tyskarna hamnar ut för en "realitet". Kan faktiskt komma något gott utav det med att miljötalibanernas utopier..,blir till verklighet. Så att de Tyska väljarna faktiskt får genomleva det. Sen får man se om de fortsättningsvis vill ha det !

Var får du det ifrån att LNG-hamnar kan bara ta en bråkdel ?

De släpper fram de vuxna samma stund det börjar bli kallt om fossingarna och de inte kan ladda senaste ”smartphonen” längre.

Vi skördar nu resultatet av våran nedärvda strävan efter att våra barn ska ha det bättre än vi själva hade. Generation efter generation. Någon gång är man framme vid en punkt då det blir kontraprodukivt.
Citera
2022-08-29, 07:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vidarebefordrar inte allt strunt. Jag garanterar att du vinner mer poäng om du slutar göra det. Du kan inte samtidigt säga att du faktakollar allt och sedan skriver bisarra inlägg. Din trovärdighet hamnar då på avskrädeshögen.
Det var en ganska stor nyhet därute och som sagt publicerad i österrikiska media. Alltså inget vanligt Twitter-rykte.

Hur var det med den ryska militärförläggningen som blev utraderad som jag läste i ett inlägg här? Något nytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in