2022-08-28, 11:06
Medlem
Jag har helt sick läkar kärring. Jag skulle börja med Concerta enl förra läkaren, men den nya ändrade till Elvanse och jag ska äta 20mg I tre månader, 30mg I tre månader 40mg i tre månader and so on!!! Verkar ju helt sjukt. Hur gick det för er????
Citera
2022-08-28, 11:07
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raugool
Jag har helt sick läkar kärring. Jag skulle börja med Concerta enl förra läkaren, men den nya ändrade till Elvanse och jag ska äta 20mg I tre månader, 30mg I tre månader 40mg i tre månader and so on!!! Verkar ju helt sjukt. Hur gick det för er????

Du provar, säger att dosen inte fungerar efter en vecka och beskriver varför.
Citera
2022-08-28, 11:34
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:

Eftersom ADHD är svårt att diagnistisera och skriva ut läkemedel emot så får man stå ut med vissa biverkningar på olika preparat men just den du pratade om innebär det :
Dosen ska anpassas till patientens terapeutiska behov och respons. Noggrann dostitrering krävs vid start av behandling med Elvanse.

Startdosen är 30 mg som tas en gång dagligen på morgonen.När en lägre initial dos är lämplig enligt läkarens bedömning kan patienterna börja behandlingen med 20 mg en gång dagligen på morgonen.

Dosen kan ökas stegvis med 10 eller 20 mg, med cirka en veckas intervall. Elvanse ska ges peroralt i lägsta effektiva dos.

Den högsta rekommenderade dosen är 70 mg dagligen. Högre doser har inte studerats.
Citera
2022-08-28, 11:42
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Centralstimulantia --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2022-08-28, 11:55
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Eftersom ADHD är svårt att diagnistisera och skriva ut läkemedel emot så får man stå ut med vissa biverkningar på olika preparat men just den du pratade om innebär det :
Dosen ska anpassas till patientens terapeutiska behov och respons. Noggrann dostitrering krävs vid start av behandling med Elvanse.

Startdosen är 30 mg som tas en gång dagligen på morgonen.När en lägre initial dos är lämplig enligt läkarens bedömning kan patienterna börja behandlingen med 20 mg en gång dagligen på morgonen.

Dosen kan ökas stegvis med 10 eller 20 mg, med cirka en veckas intervall. Elvanse ska ges peroralt i lägsta effektiva dos.

Den högsta rekommenderade dosen är 70 mg dagligen. Högre doser har inte studerats.

Ligger på 100mg( Väntar på höjning till 120mg) Började på 30 mg och höjde med 20mg i veckan tills jag fått rätt dos. Låter ju helt galet att du ska äta 20mg i 3 månader innan du får höjning igen.

Kontakta läkaren efter en vecka och förklara situationen och säg att du vill ha höjning. När du fått rätt dos så fungerar det bäst jämfört med när du har låg dos.
Citera
2022-08-28, 19:15
Medlem
Bigboybadasss avatar
Låter väldigt överdrivet. Tycker att du, om det nu är så att du känner dig bekväm med dosen att du påtalar att det behöver sättas in lite snabbare än så .
Citera
2022-08-28, 20:12
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:

Hon kan ju inte ha alla indianer i kanoten..🙄
Man brukar trappa upp med någon veckas intervall…jag trappade upp med intervall mellan 1-2 veckor. Gick från 30 till 90 mg.
Citera
2022-08-28, 21:09
Medlem
Tack för svaren. Så kring engång i veckan alltså. Jag tror hon får kickback av läkemedels företaget. Ser inte nån annan anledning, eller så är hon inte överläkare ihuvudtaget. Har ju hört om falska intyg och utbildnings handlingar.
Senaste mötet så påpekade hon på att jag skrev till 1177 och sa att jag Hade varit fel diagnostiserad och felmedicinerad i tre år som bipolär 2, Efexor, venlafaxin och mirtasapin. Då kläcker idioten ur sig att det kunde jag ju inte bara påstå och fördendelen är ju bipolaritet bara en svårare typ av en. Depression. Jisses!!
Citera
2022-08-29, 23:48
Medlem
Tack för svaren. Så kring engång i veckan alltså. Jag tror hon får kickback av läkemedels företaget. Ser inte nån annan anledning, eller så är hon inte överläkare ihuvudtaget. Har ju hört om falska intyg och utbildnings handlingar.
Senaste mötet så påpekade hon på att jag skrev till 1177 och sa att jag Hade varit fel diagnostiserad och felmedicinerad i tre år som bipolär 2, Efexor, venlafaxin och mirtasapin. Då kläcker idioten ur sig att det kunde jag ju inte bara påstå och fördendelen är ju bipolaritet bara en svårare typ av en. Depression. Jisses!!
Citera
2022-08-31, 04:07
Medlem
Citat:

Något har du satt som gjort det hela svårt. Om du är på och pushar din läkare om elvanse så kommer du få liknande respons. Din läkare är troligen ingen idiot utan märker vad som är på gång, lite sugen på bäcknarlivet?
Citera
2023-07-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Något har du satt som gjort det hela svårt. Om du är på och pushar din läkare om elvanse så kommer du få liknande respons. Din läkare är troligen ingen idiot utan märker vad som är på gång, lite sugen på bäcknarlivet?
Oj,oj. Tydligen en icke läskunnig och riktigt kass på ordförståelse, så allt sagt o de! Ha,ha!
Citera
2023-07-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Ligger på 100mg( Väntar på höjning till 120mg) Började på 30 mg och höjde med 20mg i veckan tills jag fått rätt dos. Låter ju helt galet att du ska äta 20mg i 3 månader innan du får höjning igen.

Kontakta läkaren efter en vecka och förklara situationen och säg att du vill ha höjning. När du fått rätt dos så fungerar det bäst jämfört med när du har låg dos.
Hallojse!! Slutade med att hon plötsligt skrev ut mig! Inte oväntat! Hon frontade med att direktivet från förra läkaren som jag planerade Concerta starten med, inget ändrat i journalen men när jag direkt efter första ronden med nya bitch läkaren också lämnade ett positivt UP så kontade hon min handläggare på Fkassan och informerade henne om att jag var positiv på amfetamin, vilket hon var tydlig med till F kassan att det ska man absolut inte vara när man äter Concerta som är metyfenidat. Var på handläggaren också drog in sjukpenningen och jag gör försöker förklara men hon är bara arg och vill att jag lägger korten på bordet spelar ingen roll, hon vill inte tro att en överläkare ock kvinnlig sådan skulle göra detta. Näe! Det är jag vsom fört Fkassan bakom ljuset. Funderar nu efter lång tid, ljuga och säga att jag är missbrukare så anske jag får hjälp den vägen!!??
Någon tanke ??!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in