2022-08-28, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Den ukrainska terroristen Natalja Vovk som mördade Dugins dotter är död enl. rykten skriver Österrikiska Exxpress:

Google Translate:

17 stab wounds: assassin allegedly dead in murder case Darya Dugina
In front of her father, Putin propagandist Darya Dugina (30) was blown to pieces by a car bomb. The Russian secret service FSB was quickly certain that the Ukrainian Natalya Vovk (43) was behind the attack. Reports are now piling up on Telegram that the alleged bomb terrorist is dead …
https://exxpress-at.translate.goog/17-messerstiche-attentaeterin-im-mordfall-darya-dugina-angeblich-tot/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=w app

Du går verkligen på allt som skrivs på internet så länge det överensstämmer med din världsbild. Du är verkligen lättlurad.
Citera
2022-08-28, 16:28
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Med tanke på att Dugin grundade Nationella Bolsjevikpartiet 1993 med en partiflagga som är förvillande lik hakkorsflaggan så är han direkt klassad som pajas-filosof-nazist. Kolla in Partiflaggan det är prepubertal humor:

https://en.wikipedia.org/wiki/National_Bolshevik_Party
Han skulle ju åtminstone kunna föröka sörja sin dotter istället för att snare triumfera efter hennes död.
Han verkar faktiskt ha en hel del inflytande på moderna pajas edgelord nazister som Friberg och co.

Samt satanist harekrishna anorkoliberla Nordkorea fanboy nazister i USA tex.
(Jag önskar att jag hittade på det sista...)

https://espressostalinist.com/2013/05/29/white-power-and-apocalyptic-cults-pro-dprk-americans-revealed/
Citera
2022-08-28, 16:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Alla moraliska spärrar släpper i Ryssland nu. Den här killen står och håller tal med en dödskalle från en död ukrainare och säger att de måste utplåna ukrainarna. De-ukrainifiera Ukraina. Folkmord.
https://twitter.com/den_kazansky/status/1563753741697916928
Citera
2022-08-28, 16:31
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Mest en massa svammel, om historien har lärt oss något är det att man måste sätta ned foten i tid mot aggressiva makter. Väst har ju försökt undvika konflikt med Ryssland sedan Sovjet föll. Sedan var ju faktiskt Hitler och Stalin allierade till att börja med...

Som sagt, man kan lära av WW1-historien. Läxan där är att det finns krig på grund av allianser, som bara är extremt onödiga. Av WW2 kan man lära sig att vissa diktatorer måste stoppas (men när vet man vilken diktator som är den kommande Hitler?). Jag tyckte denna artikel var intressant för han hade en väldigt konservativ och "egoistisk" take på det - att England borde ha agerat annorlunda i WW2 för det brittiska imperiet kom relativt sett ut svagare efter WW2 än före. Tänkvärt.

Jag tror väldigt många (nu pratar jag generellt, inte om dig eller Flashback) har ett ww2-bias. De tenderar att okritiskt tolka saker i termer av ww2.
Citera
2022-08-28, 16:33
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du går verkligen på allt som skrivs på internet så länge det överensstämmer med din världsbild. Du är verkligen lättlurad.
Det är just detta som är så himla underligt med denne LeVerdadTodo för han har nämligen till mig sagt att han alltid faktagranskar sina uppgifter och jag kan väl inte tänka mig att han är falsk och ljuger här på ett diskussionsforum där vi försöker få en klar bild om händelserna där borta i sydöst. Så himla vek och ynklig kan väl en kille rimligen inte vara... Nää- det måste vara något annat?
Citera
2022-08-28, 16:37
Medlem
Commanders of the Russian Federation are fleeing en masse from the Kherson region, reports the Operational Group of the Kakhovka troops.

It is known that the commanders of the "glorious" 83 ODSHBr and 11 ODSHBr, together with their families, are gradually moving to the right bank of the Dnieper to a safer place," the message says.

https://twitter.com/flash43191300/status/1563873152031199234?s=12&t=6FOng9Z3JAYSGKrBIqBFKA
Citera
2022-08-28, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Det är just detta som är så himla underligt med denne LeVerdadTodo för han har nämligen till mig sagt att han alltid faktagranskar sina uppgifter och jag kan väl inte tänka mig att han är falsk och ljuger här på ett diskussionsforum där vi försöker få en klar bild om händelserna där borta i sydöst. Så himla vek och ynklig kan väl en kille rimligen inte vara... Nää- det måste vara något annat?

Man ska vara försiktig och kritisera andra skribenter men jag har påtalat flera gånger hur man länkar korrekt till källor MEN han klarar verkligen av det. Eller beror det på något annat? När han ibland lyckas göra det korrekt så är det ofta strunt. Jag undrar också hur han faktagranskar.

Nu handlar det om krig. Och det första offret i ett krig är sanningen, så då gäller det att vara noggrann, speciellt i detta krig där det finns otrolig mycket propaganda. Samt Sverige är indirekt en part, så det finns krafter som vill skada Sverige.
Citera
2022-08-28, 16:43
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Man ska vara försiktig och kritisera andra skribenter men jag har påtalat flera gånger hur man länkar korrekt till källor MEN han klarar verkligen av det. Eller beror det på något annat? När han ibland lyckas göra det korrekt så är det ofta strunt. Jag undrar också hur han faktagranskar.

Nu handlar det om krig. Och det första offret i ett krig är sanningen, så då gäller det att vara noggrann, speciellt i detta krig där det finns otrolig mycket propaganda. Samt Sverige är indirekt en part, så det finns krafter som vill skada Sverige.
Joo förvisso är det krig mellan Ukraina och Ryssland men det jag vill mena är att vi nu sitter här som goda 'fillibusters' med varandra på Flashback och söker informera oss efter bästa förmåga. Det blir så djävla konstigt då man här på forumet, i tråden far med osanningar- åtminstone om man är medveten om att det just är falska uppgifter man kommer med. I detta fall med denne användare har han alltså sagt att han alltid faktagranskar... Skumt.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-08-28 kl. 16:48.
Citera
2022-08-28, 16:44
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:

Första månaderna tyckte jag han var extremt jobbig med sina falska och felaktiga inlägg men nu tycker jag han mest är rolig. Han livar upp tråden lite numer. 😁
Citera
2022-08-28, 16:44
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Som sagt, man kan lära av WW1-historien. Läxan där är att det finns krig på grund av allianser, som bara är extremt onödiga. Av WW2 kan man lära sig att vissa diktatorer måste stoppas (men när vet man vilken diktator som är den kommande Hitler?). Jag tyckte denna artikel var intressant för han hade en väldigt konservativ och "egoistisk" take på det - att England borde ha agerat annorlunda i WW2 för det brittiska imperiet kom relativt sett ut svagare efter WW2 än före. Tänkvärt.

Jag tror väldigt många (nu pratar jag generellt, inte om dig eller Flashback) har ett ww2-bias. De tenderar att okritiskt tolka saker i termer av ww2.
Det här är tänkvärt i meningen att det är högst sannolikt att den ryska federationen kommer ut ur det här kriget relativt svagare än före.

Före konflikten fanns en respekt, inte lite till del av ren rädsla för den ryska militära förmågan men även en respekt grundad i att det handlade om en regim och ideologi som var acceptabel.

Nu vet vi att de är oacceptabla och den militära förmågan närmar sig obefintlig för var dag som går.
Citera
2022-08-28, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
En intressant krönika i Mail Online här nedan. Många säger att vi är vid 1938, men här är en som säger att vi är vid 1914. Det gäller att fundera på vilken metafor som är bäst, och varför man överhuvudtaget behöver jämföra.

"I ask you to think very hard about what the Prime Minister said in Kiev a few days ago: ‘If we’re paying in our energy bills for the evils of Vladimir Putin, the people of Ukraine are paying in their blood.’

Mr Johnson added: ‘We must keep going. We must show as friends of Ukraine that we have the same strategic endurance as the leaders of Ukraine.’

Must we? Till when? Is this either a conservative or a patriotic thing to say? Is it even sensible? Pause before you answer. War is often popular to begin with. But it has a nasty way of ruining the lives of those who once cheered for it.

By the middle of the First World War, Britain had bankrupted itself and the flower of our young manhood had been churned into the Flanders mud. Millions had paid, both in blood and wealth, a savage price for a war that almost all would one day agree was a mistake.

Lord Lansdowne, a veteran Tory and former Foreign Secretary, wrote to The Times newspaper to suggest it was time to make peace.

The Times refused to publish the letter. He was pretty much driven from public life. He was falsely derided as an unpatriotic defeatist, when he was the opposite.

If he had been listened to, we would have had no Russian Revolution, no Stalin, no Hitler, no Mussolini, and no Second World War.

Britain would have survived as a major power for many decades longer than she did. Almost all wars end in ugly compromise. We were only able to defeat Hitler because Stalin was on our side, and he exacted a huge price – including gobbling up Poland, the country whose independence we had gone to war to save." (se resten på https://hitchensblog.mailonsunday.co.uk)

Vi ska lära oss av historien, men historien är inget facit som vi kan använda för våra problem i vår nutid.

I exemplet ovan vi vet inte vad som skulle hänt om Tyskland vann kriget. Vi hade kanske haft en rysk revolution och en fransk Hitler i stället. Vi vet inte

Det som rysslands krig emot Ukraina har tyvärr lärt oss är att har du kärnvapen så ska du inte ge bort dem.
Citera
2022-08-28, 16:49
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Det här är tänkvärt i meningen att det är högst sannolikt att den ryska federationen kommer ut ur det här kriget relativt svagare än före.

Före konflikten fanns en respekt, inte lite till del av ren rädsla för den ryska militära förmågan men även en respekt grundad i att det handlade om en regim och ideologi som var acceptabel.

Nu vet vi att de är oacceptabla och den militära förmågan närmar sig obefintlig för var dag som går.

Det har sagts förr, men det mest sannolika är att Ryssland och EU kommer ut ur detta som relativa förlorare. Men globalt sett förlorar alla. Mindre säkerhet, pengar till försvar som tas från något annat, och antagligen svagare tillväxt globalt även om GDP inte är så bra på att fånga den dynamiken (broken window fallacy. När Ukraina ska återuppbyggas boomar GDP där - även Ryssland kommer få en boost).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in