2022-08-28, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Så här då.
Usa får skydda sina allierade på Taiwan.
Men Ryssland får inte skydda sina allierade i Ukraina.
Rättvist?
Fattar du nu då?

Men de av Ryssland upprättade "staterna" är inga stater. Det är Ukrainskt territorium. Taiwan är en de facto stat, även om den inte erkänns av Kina.

För att din jämförelse ska bli korrekt så är det så här:
Om amerikanska medborgare som är bosatta i Kina känner sig illa behandlade i Kina, så får USA absolut inte bomba Kina för att skydda dem. Utan de amerikanska medborgare som befinner sig i Kina och känner sig illa behandlade får helt enkelt sticka från Kina och lämpligen resa hem till sitt hemland istället.
Citera
2022-08-28, 15:23
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Exakt samma sak gällde väl också för Sovjets kärnvapen som råkade finnas i Ryssland?

Nej det var inte exakt likadant. För det första hade Ryssland strategisk kontroll, dvs Jeltzin fick nycklarna till kärnvapnen. För det andra ärvde Ryssland Sovjets status som kärnvapenägare, så de "hade rätt" att ha kärnvapen på samma vis som Frankrike har rätt men inte Sverige t ex. Men man utövade press på de andra nya länderna att ge upp kärnvapnen - förutsättningen för att de skulle erkännas var att de lämnade från sig kärnvapnen men den pressen lades inte på Ryssland.

I praktiken var det ju komplicerat. Många soldater och officerare i de strategiska kärnvapenstyrkorna blev ju tvungna att ställa sig frågan - "vem fan arbetar jag egentligen för?". Alla kände säkert inte likadant, några kände sitt nya lokala land, en del ryska, en del sovjetiska och hoppades på någon form av "Sovjetreunionen" . Under omständigheterna får man ju säga att de löste det föredömligt, med förvånansvärt lite stridigheter. Inget annat imperium har nog någonsin delat på sig med så lite våld.
Citera
2022-08-28, 15:24
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag går helt enkelt på de nyaste videor och bilder som publicerat där man kan se de brittiska livvakterna omkring honom.

Och det faktum att han sitter kvar också.
Är de alltså riktiga beefeaters från Towern, annars tror jag inte på det, inte enbart för att jag är en idiot utan för att jag känner vad som är sant.
Citera
2022-08-28, 15:25
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Jag går helt enkelt på de nyaste videor och bilder som publicerat där man kan se de brittiska livvakterna omkring honom.

Och det faktum att han sitter kvar också.

Är det bilder och videor från när Boris var där kanske?
Citera
2022-08-28, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ryssarna sköter utmålandet av sig själva som värlens ondaste folk på egen hand genom alla sina illdåd...

Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Är de alltså riktiga beefeaters från Towern, annars tror jag inte på det, inte enbart för att jag är en idiot utan för att jag känner vad som är sant.
Men du har ju gått på att ryssarna bombar kärnkraftverk man själva kontrollerar, inte sant?

Och att HIMARS slagit ut en hel rysk militärförläggning i natt.
Citera
2022-08-28, 15:30
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Har ni börjat spara in på energin? jag ser att i Europa börjar folk dra ner frivilligt, detta är ju fantastisk bra för miljön, säkert mängder av energi har slösats i onödan. Jag sparar inte för ekonomiska motiv utan för solidaritet och det är intressant att se hur man kan förändra sig. Jag tar kortare duschar, förbättrar hälsan enormt mycket, min hud mår mycket bättre. Ska enbart köpa lokalodlad/producerad mat, kommer spara mängder av pengar på detta men huvudmotivet är omställning. Enbart åka kollektivt, inte taxi eller Uber. Sluta kasta mat, sluta överhandla helt enkelt.
Korta duschar även här, man kan blöta ned sig, stänga av vattnet, tvåla in och schamponera, slå på och skölja av i stället för att låta vattnet rinna.
Kommer även att sänka temperaturen inomhus i vinter.
Önskar att politikerna hade modet att sluta blanda in en massa matolja i dieseln nu under kriget, det höjer priset på både matolja och diesel och klimatnyttan är tveksam.
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-08-28 kl. 15:33.
Citera
2022-08-28, 15:31
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Men du har ju gått på att ryssarna bombar kärnkraftverk man själva kontrollerar, inte sant?

Och att HIMARS slagit ut en hel rysk militärförläggning i natt.
Har jag inte skrivit en rad om, men det behöver jag inte göra för jag vet som har hänt för sådant känner jag på mig, och det har inget att göra med att jag är en idiot utan, precis som du, så vet jag vad som är sant eftersom jag vet det.
Citera
2022-08-28, 15:34
Medlem
Sgt.Blands avatar
Har inte sett nåt om detta vad jag kan minnas. UAF ska ha attackerat Svatove i Luhansk region tror jag det ska vara. Får se om det kommer bilder senare?

https://twitter.com/Flash43191300/status/1563873759001559040
Citera
2022-08-28, 15:35
Medlem
psychicsailors avatar
En intressant krönika i Mail Online här nedan. Många säger att vi är vid 1938, men här är en som säger att vi är vid 1914. Det gäller att fundera på vilken metafor som är bäst, och varför man överhuvudtaget behöver jämföra.

"I ask you to think very hard about what the Prime Minister said in Kiev a few days ago: ‘If we’re paying in our energy bills for the evils of Vladimir Putin, the people of Ukraine are paying in their blood.’

Mr Johnson added: ‘We must keep going. We must show as friends of Ukraine that we have the same strategic endurance as the leaders of Ukraine.’

Must we? Till when? Is this either a conservative or a patriotic thing to say? Is it even sensible? Pause before you answer. War is often popular to begin with. But it has a nasty way of ruining the lives of those who once cheered for it.

By the middle of the First World War, Britain had bankrupted itself and the flower of our young manhood had been churned into the Flanders mud. Millions had paid, both in blood and wealth, a savage price for a war that almost all would one day agree was a mistake.

Lord Lansdowne, a veteran Tory and former Foreign Secretary, wrote to The Times newspaper to suggest it was time to make peace.

The Times refused to publish the letter. He was pretty much driven from public life. He was falsely derided as an unpatriotic defeatist, when he was the opposite.

If he had been listened to, we would have had no Russian Revolution, no Stalin, no Hitler, no Mussolini, and no Second World War.

Britain would have survived as a major power for many decades longer than she did. Almost all wars end in ugly compromise. We were only able to defeat Hitler because Stalin was on our side, and he exacted a huge price – including gobbling up Poland, the country whose independence we had gone to war to save." (se resten på https://hitchensblog.mailonsunday.co.uk)
Citera
2022-08-28, 15:37
Bannlyst
Den ukrainska terroristen Natalja Vovk som mördade Dugins dotter är död enl. rykten skriver Österrikiska Exxpress:

Google Translate:

17 stab wounds: assassin allegedly dead in murder case Darya Dugina
In front of her father, Putin propagandist Darya Dugina (30) was blown to pieces by a car bomb. The Russian secret service FSB was quickly certain that the Ukrainian Natalya Vovk (43) was behind the attack. Reports are now piling up on Telegram that the alleged bomb terrorist is dead …
https://exxpress-at.translate.goog/17-messerstiche-attentaeterin-im-mordfall-darya-dugina-angeblich-tot/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=w app
Citera
2022-08-28, 15:38
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Så här då.
Usa får skydda sina allierade på Taiwan.
Men Ryssland får inte skydda sina allierade i Ukraina.
Rättvist?
Fattar du nu då?

Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Ryssland hade inga allierade i Ukraina.
Ryssland har inget i Ukraina att göra .

Svara på frågan.

Sluta skriv massa floskler.

Ryssland har 2 utbrytarrepubliker i Ukraina som sina allierade.

Vare sig du vill eller inte.
Citera
2022-08-28, 15:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF verkar ha fått in en fullträff mot Nova Kakhovka igen. Himars fortsätter leverera!!

https://twitter.com/KhersonUnited/status/1563873650738167811
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in