2022-08-28, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag har genomskådat Zelensky sedan dag ett - dvs sedan i början av februari då han blev en ständigt återkommande figur i nyheterna. Och att Ukraina var det fattigaste och mest korrupta landet i Europa hade jag klart för mig långt tidigare.

Det här kriget är ett paradexempel på när media jobbar med medvetet förfalskade bilder av personer och grupper, som ska passa in i dramaturgin. Ett gammalt klassiskt svenskt exempel i genren är hur Gustav V vid tiden för Bondetåget 1914 utmålade som en tänkbar krigarkung, hård och tuff som stål, djärv och ivrig till konfrontation med sossar och liberaler. Det var en medvetet skapad bild. V-Gurra ogillade förvisso liberaler men han var allt annat än en hård, stöddig och naturligt kaxig kung (och definitvt ingen krigarkung!) - tvärtom var detta en bild som högern målade upp och knuffade framför sig för att mobilisera folk i kampen mot demokratin,

Nu är det Zelensky som framställs som The Second Coming of Churchill, och Ukraina som Slaget om Storbritannien 2.0. Inget av detta har något speciellt med verkligheten att göra, tvärtom är det Zelensky och hans regering som sliter ner landet och dessutom säljer ut dess framtid - medan hela Europa ska stå och betala, flera gånger om.
Det jävligaste är att jag tror att han blir kvar länge som det verkar. Helt enkelt för som jag har förstått att han står under direkt beskydd från MI6 med livvakter och allt samt att ryssarna vill ha honom kvar för att legitimisera ev. framtida fredsuppgörelse eller kapitulation.

Ändras något av dess två saker ryker han nog illa kvickt
Citera
2022-08-28, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Kommer du dragandes med den där Scott Ritter igen. Han här ju en Kreml propaganda megafon.... Pedofil dessutom

Twitter bannade honom av en anledning
Jag frågar bara om han kommer att få rätt inte om han Kreml-agent.
Citera
2022-08-28, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Den dömde pedofilen Scott Ritter och Moskoviten som ibland bjuds in till Rysk TV-Studio ?
Hittade du ingen bättre Putinshill än han ?
Vad finns mer att säga : Hemliga biolab i Ukraina och stenhård förnekare av händelserna i Bucha ...
Du kan heller inte svara på frågan alltså.
Citera
2022-08-28, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
får dn, svenskan, aftonbladet, expressen, gp, sr, SVT, rätt i
Sin analys? Dvs Putin vill återskapa cccp, men han har bara ja sägare runt sig så han felbedömde alldeles Ukraina o alliansens motståndskraft o var därmed 100% fel I sin analys av “3dagars Kriget” o nu är Ryssland på väg mot både ekonomisk o militär kollaps, o Putin sitter sjuklig gömd i sin bunker o avsätter personal i sin närhet på löpande band i hopp om att finna bättre manskap, men i och med att Putin låter mörda samtliga som går emot honom så dyker det endast upp nya ja säger så han sitter ändå i samma sits med felaktig o överdrivet positiv information avseende krigets framgångar , i princip samtliga vapenförråd är tillintetgjorda av amerikanska himars så ryssarna har inga möjligheter alls till avancemang,,vilket Putin långsamt börjat ta in, så nu sitter han i sin bunker o är livrädd o funderar på hur i helvete han skall ta sig ur denna knipa,, snilleblixten att låta mörda Dugina hjälpte något,,vilket hade samband med dekretet att militären skall utöka styrkorna med 137,000 man, han behövde påvisa att för den inhemska oppositionen att detta är motiverat,, de 137,000 soldaterna är samma som mängd som gått åt på slagfältet, därför behövs påfyllnad , men det är tyvärr ej möjligt att rekrytera så många då det gått upp för befolkningen i rus att Putin inte alls bryr sig om att ryska män dör i hans krig utan mening o som Ryssland redan förlorat, Putin vill i och med kriget bli hågkomsten som den som gjorde Ryssland stort igen, men hans minne kommer strykas ur historieböckerna ev någon liten notis om en misslyckad liten man dom drog ned Ryssland i avgrunden med ett krig utan mening,, ja detta är vad väldigt initierad rus experter säger..troligen sant
Alldeles korrekt uppfattat!
Citera
2022-08-28, 15:05
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Rysk Iskanderrobot när den fungerar som bäst

https://twitter.com/Shtirlitz53/status/1563836932706209792?s=20&t=oT_mbdYeJv4DVx6cRpC7mg

Så kallad rysk ingenjörskonst.
Njaee det är ju en S-300.
Den kanske bekämpar väldigt lågflygande drönare?

Förövrigt tar ryssarna S 300 system tillbaka från Syrien.
Senast redigerad av Kiddieoxo 2022-08-28 kl. 15:09.
Citera
2022-08-28, 15:10
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Låter fullständigt vidrigt men det är Ryssland och ryska fascister så allt är möjligt.
Dugins beteende efter denna incident bla begravningen stödjer den här hypotesen.
Citera
2022-08-28, 15:12
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag frågar bara om han kommer att få rätt inte om han Kreml-agent.

Kreml agenter säger ju enbart det de är tillsagda att säga. Så nä, ryZZka agenter gör inga egna analyser då det är straffbart.

Dvs din fråga är helt meningslös.....
Citera
2022-08-28, 15:12
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Det jävligaste är att jag tror att han blir kvar länge som det verkar. Helt enkelt för som jag har förstått att han står under direkt beskydd från MI6 med livvakter och allt samt att ryssarna vill ha honom kvar för att legitimisera ev. framtida fredsuppgörelse eller kapitulation.

Jag har läst på en rysk sida att det är Hitlers gamla Leibstandarte som har återuppstått och nu skyddar honom. Det tror jag på, inte för att jag är en idiot utan för att jag vill tro det.
Citera
2022-08-28, 15:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Japp.
Ukraina ville säga upp avtalet med ryssland om basen på Sevastopol
Ukraina avsiktsförklarade att dom ville gå med i nato och eu.
Snacka om att bryta avtal och vilkor med ryssland.
”Ukraina ville säga upp avtalet om basen på [sig] Sevastopol”?
Ukraina och Ryssland förlängde 2010 avtalet om baserna till 2042!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kharkiv_Pact
Den enda som som sagt upp avtal är Ryssland.

Du är antingen helt oinsatt eller en villig spridare av Kremls propaganda.
Citera
2022-08-28, 15:18
Bannlyst
Omtalad artikel i the Economist om sanktionerna mot Ryssland.

Are sanctions on Russia working?
The lessons from a new era of economic warfare
/.../Since February America, Europe and their allies have unleashed an unprecedented barrage of prohibitions covering thousands of Russian firms and individuals. Half of Russia’s $580bn of currency reserves lies frozen and most of its big banks are cut off from the global payments system. America no longer buys Russian oil, and a European embargo will come fully into effect in February. Russian firms are barred from buying inputs from engines to chips. Oligarchs and officials face travel bans and asset freezes. America’s “KleptoCapture” task-force has seized a superyacht that may have had a Fabergé egg on board.

/.../As well as satisfying Western public opinion, these measures have strategic objectives. The short-term goal, at least initially, was to trigger a liquidity and balance-of-payments crisis in Russia that would make it hard to finance the Ukraine war and thus alter the Kremlin’s incentives. In the long run the intent is to impair Russia’s productive capacity and technological sophistication so that, if Vladimir Putin aspires to invade another country, he would have fewer resources to hand. A final aim is to deter others from warmongering.
Som inte funkar!
/.../The trouble is that the knockout blow has not materialised. Russia’s gdp will shrink by 6% in 2022, reckons the imf, much less than the 15% drop many expected in March, or the slump in Venezuela. Energy sales will generate a current-account surplus of $265bn this year, the world’s second-largest after China. After a crunch, Russia’s financial system has stabilised and the country is finding new suppliers for some imports, including China. Meanwhile in Europe, an energy crisis may trigger a recession. This week natural-gas prices rose by a further 20% as Russia squeezed supplies.

/.../You should therefore discard any illusions that sanctions offer the West a cheap and asymmetric way to confront China, an even bigger autocracy. In order to deter or punish an invasion of Taiwan, the West could seize China’s $3trn of reserves and cut off its banks. But, as with Russia, China’s economy would be unlikely to collapse. And the government in Beijing could retaliate by, say, starving the West of electronics, batteries and pharmaceuticals, leaving Walmart’s shelves empty and triggering chaos. Given that more countries depend on China than America as their largest trading partner, enforcing a global embargo would be even harder than with Russia.
Men bara vi håller i och håller ut samt skickar in mer vapen så ska det nog gå:
/.../The good news is that, 180 days after the invasion, democracies are adapting to this reality. Heavy weapons are pouring into Ukraine, nato is fortifying Europe’s borders with Russia, and Europe is securing new sources of gas and speeding up the shift to clean energy. America is reducing its dependence on Chinese tech and urging Taiwan to improve its military defences. The catch is that every autocracy, not least Xi Jinping’s China, is also studying the sanctions war with Russia and is busy learning the same lessons. Ukraine marks a new era of 21st-century conflict in which the military, technological and financial elements are intertwined. But it is not an era in which the West can assume it has pre-eminence. Nobody can counter aggression through dollars and semiconductors alone. ■
https://www.economist.com/leaders/2022/08/25/are-sanctions-working
https://archive.ph/u9C31

Min teori varför det gick så snett även när det gäller det ekonomiska kriget är bad intel helt enkelt. Jag trodde inte riktigt man skulle klanta till det så då jag sett snacket om hur dåligt det är med den ryska ekonomin och hur sårbart landet var med en stark anti-Putinopposition som propaganda. Men uppenbarligen har man trott på sin egen propaganda ända in i de innersta kretsarna i Washington.

Förhoppningarna var säkert att de dramatiska besluten redan i tidigt skede skulle destabilisera Ryssland och knäcka Kreml och till slut fälla Putin. Nu blev det inte så.
Citera
2022-08-28, 15:18
Medlem
foliekillers avatar
Citat:

Enligt din tidigare analys skulle han ju ha kapitulerat för flera veckor sen?

Vad har hänt som fått dig göra denna nya analys?
Citera
2022-08-28, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Jag har läst på en rysk sida att det är Hitlers gamla Leibstandarte som har återuppstått och nu skyddar honom. Det tror jag på, inte för att jag är en idiot utan för att jag vill tro det.
Jag går helt enkelt på de nyaste videor och bilder som publicerat där man kan se de brittiska livvakterna omkring honom.

Och det faktum att han sitter kvar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in