2022-08-27, 15:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelbolag
Med våra ärthjärnor ledare som det hjärndöda folket röstat fram ska vi vara glada om det finns någonting kvar att komma tillbaka till

Våra ledare är i alla fall fan så mycket klokare än pultler, som startade sin huvudlösa storinvasion emot Ukraina, trots världens vädjaden och varningar!

Ja det var även huvudlöst av honom att invadera/ockupera/annektera Krym 2014, lika så qtt dra igång statskupperna i östra Ukraina. Hade han inte gjort det så hade Ryssland idag:

Haft vänskapliga relationer till Ukraina och väst.

Haft tillgång till ukrainsk och västerlänsk vapenteknologi.

Kunnat gjort EU ännu mer energiberoende av Ryssland.

Sluppit i stort sett alla sanktioner ifrån väst.

Haft fri tillgång till nästan all västerlänsk teknologi.

Fritt resande till väst och investeringar där.

Västerlänska investeringar inom bl.a. rysk energisektor, miniralsektor, fordonssektor och rymdsektor.

Kunnat förhandla sig fram till, rimliga, säkerhetsgarantier ifrån NATO.

Sverige och Finland fortfarande neutrala.

En västvärld som, fortfarande, levde i villfarelsen att Ryssland hade starks konventionella styrkor.

Ett Ryssland som inte, till 100 procent, fått sikt rykte och anseende förstört i Ukraina och i väst.

Men nej, Putler valde en annan väg. Otur för honom och otur för RySSland.
Citera
2022-08-27, 15:32
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Finns inget som tyder på någon invasion i något annat land. Och stödet för NATO var under 30% vid årskiftet och runt 50% i mars/april. Så någon folkomröstning blir det inte tal om. Men det är många många som är emot nato inträde.
58 % för och 23% mot Natoanslutning enligt sista opinionsmätningarna.

En stor majoritet är ju för anslutning, inget man då behöver folkomrösta om.
Citera
2022-08-27, 15:32
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ja nu är det ju inte prices 30-talet i världen. Vi är lite mer upplysta idag eller hur?
Ja, inte många i världen skulle stöda en diktator som anfaller ett grannland, i våra tider, det är sant.
Citera
2022-08-27, 15:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nä alla vet väl att alla krig handlar om olja/gas och andra naturtillgångar, och vem som säljer vad till vilka? Moraliska krig har inte funnits på flera hundra år.

Det håller jag helt med om. Men det var du som påstod att upplysning skapar en tryggare värld. Är vi tryggare nu än för 20 år sen?
Citera
2022-08-27, 15:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nä alla vet väl att alla krig handlar om olja/gas och andra naturtillgångar, och vem som säljer vad till vilka? Moraliska krig har inte funnits på flera hundra år.

Ok, i och för sig inte helt sant.

Så vad har Putler vunnit på sin storinvasion av Ukraina?

Jag kan bara se att han förlorat på det, och fortsätter att förlora allt mera på det....
Citera
2022-08-27, 15:35
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
58 % för och 23% mot Natoanslutning enligt sista opinionsmätningarna.

En stor majoritet är ju för anslutning, inget man då behöver folkomrösta om.

Jo det tycker jag absolut. I opinionen var det endast 8% majoritet. Vilket lätt kunnat vändas och vi fick redovisat både för och nackdelar.
Citera
2022-08-27, 15:37
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det håller jag helt med om. Men det var du som påstod att upplysning skapar en tryggare värld. Är vi tryggare nu än för 20 år sen?

Absolut, vi vet att vi inte står inför ett invasionshot tex i sverige. Det är otänkbart.
Citera
2022-08-27, 15:38
Medlem
Citat:
Ja nu är det ju inte prices 30-talet i världen. Vi är lite mer upplysta idag eller hur?

Tyvärr.

Så har man alltid trott, det var förr då gjorde man misstag... idag har vi lärt oss.

Så trodde man på 30-talet, och så tror vi idag.
Citera
2022-08-27, 15:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Vi skulle ha varit det, om det inte vore för den ryska cancersvulsten. Globalt sett så har även Kina försämrat den internationella tryggheten sedan 2012, då man började bråka om den "Sydkinesiska sjön".
Citera
2022-08-27, 15:39
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Så Putin anfaller alltså Ukraina för att lägga beslag på deras naturtillgångar? Good to know. Jag har undrat över motiven.
Citera
2022-08-27, 15:42
Medlem
Citat:
Vilka är vi som är beredda på att betala ett pris för en konflikt vi inte är inblandade i? Vi är nog rätt många som inte är beredda på det.

Det du inte förstår är att vi bor i demokratier. Demokratins grund är att majoritetens åsikt ligger till grund för dom beslut som fattas, så tycker du att det är bättre att ha en diktator som bestämmer allt, så rekommenderar jag att du flyttar t.ex. till Ryssland så du slipper att foga dig efter oss andra dumskallar. Då är det bara att följa den allsmäktige Putins vilja. Ett tips, klaga inte för då kan du hamna i Gulag.
Citera
2022-08-27, 15:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Absolut, vi vet att vi inte står inför ett invasionshot tex i sverige. Det är otänkbart.

Jag avundas din naivitet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in