Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Och ryssarna såg på det 2014 som att tiden talade för dem, mer och mer kaos...
Jag har mer och mer börjat spekulera kring att det var tvärtom. Ryssland gick in med blixtrande hastighet på Krim för att de trodde att de hade mer bråttom än de egentligen hade.
Never waste a good crisis heter det ju och Ukraina var verkligen i kris i februari 2014. Guldläge för Ryssland att ta för sig av vad de ville ha. Putin valde att skynda sig och plocka Krim.
Om man ska spekulera vidare så ser jag det inte som omöjligt att Putin har suttit och grämt sig i åtta år över insatsen på Krim. Inte Krim som sådant, vilket ju gick bra, utan över att han inte hade mer is i magen och tog över större delar av Ukraina. Istället för att hasta in i Krim ett par dagar efter kuppen i Kiev hade Ryssland kunnat avvakta lite, samla ihop fler trupper och istället gjort en bredare insats där man la under sig hela östra och södra Ukraina, de områden som man nu kämpar med näbbar och klor för att erövra.
Det hade förstås varit svårare än att bara ta Krim men antagligen inte omöjligt. Ukraina hade ingen armé till att tala om i början av 2014 och i östra Ukraina fanns det stora sympatier med Ryssland. Antagligen hade man även kunnat räkna med visst stöd från säkerhetsstyrkorna (som på Krim). Genom att vänta åtta år har man gjort uppgiften oändligt mycket svårare men Putin kanske resonerar som så att det han borde gjort 2014 behöver göras förr eller senare ändå och Ukraina ser ju inte direkt ut att bli svagare.
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Många frågor av den typen löses en tid i efterhand av diplomater, utan krig (eller efter bara några mindre skottväxlingar), just därför att de flesta stater inte vill dras in i fullskaliga krig. Men i den här frågan har Kiev medvetet vägrat att ens försöka komma fram till någon lösning utan bara satt näsan i vädret och sagt "Nä-nä, vi ska ha tillbaka Krim utan vidare" samtidigt som man drog igång ett öppet krig mot ryskspråkiga separatister i Donbass, och mot ryska språket och rysk kulturell identitet i hela landet.
Nu resonerar du bara dumt. Menar du på fullt allvar att det är ett rimligt beteende att
först invadera sitt grannland och
sedan diskutera om det var rätt att göra det? Goddag yxskaft och allt det där. Du borde informera FN om dina diplomatiska insikter och säga åt dem HepCat-X på Flashback har kommit på att de tyvärr måste skriva om hela FN-stadgan.
Det komiska i det hela är ju att Ryssland med största sannolikhet hade kunnat få Krim även med fredliga medel. 2014 var en stor majoritet av Krim-borna positiva till en rysk annektering, Krim hade tillräcklig egen suveränitet för att dess inställning skulle tas på allvar och den nya regimen i Kiev hade varken mandat eller resurser att blockera ett krimskt utträde. Hade Ryssland bara pressat på diplomatiskt (och understött folkliga protester på Krim givetvis) så hade de fått Krim så småningom. Det hade kanske tagit några år istället för några dagar men i och med att det hade skett helt inom de internationella regelverken så hade deras erövring varit väldigt mycket stabilare och långsiktigt hållbar.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaVerdadTodo
Precis! Varken du eller jag har något att gå på egentligen. Så jag går på trovärdigheten hos Zelensky vilken inte är särskilt stor med hans senaste uttalande om kärnkraftverket. Det är faktiskt ännu värre. Jag betraktar de som tror på Zelensklys narrativ om att ryssarna beskjuter sig själva som direkt lågbegåvade.
Dumheter. Vi har massor att gå på. Förutom den information som de båda sidorna lämnar ifrån sig har vi (åtminstone jag) tillgång till stora mängder logik och sunt förnuft. Det mesta som händer händer av en anledning och mer ofta än sällan går det att räkna sig fram till vad som har hänt enbart genom att bedöma sannolikheter och konstatera vad som är troligt.
Det här är ett ovanligt enkelt fall eftersom ryssarna själva säger att de skjutit på en järnvägsstation. Är det då troligt att de bara av ren tur även råkade träffa ett militärtåg som råkade stå vid stationen eller är det troligare att de råkade träffa ett vanligt passagerartåg? Sunt förnuft, som sagt.
Om du tittar på min posthistorik så ser du att jag applicerar samma logik och sunda förnuft på den ukrainska informationen. Till exempel var det inte alls troligt att ryssarna angrep sitt eget fängelse utan mycket troligare att en missriktad ukrainsk artillerigranat råkade hamna bland deras egna krigsfångar.