2022-08-25, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag har markerat vad jag vill säga något om- eftersom tråden handlar om det nuvarande kriget även om världskrigshistoria kan hålla ett visst värde- men inte för mig, just nu. Ryssland föll helt och hållet bort som part, istället fick du det till att handla om USA, Kiev och EU... tänka sig. Är du helt säker på att Ryssland verkligen inte har något med detta krig att göra?
Den nuvarande regimen i Kiev är i stort sett en marionett för USA (samt för ett gäng ukrainska oligarker) och så har det varit sedan 2014. Zelensky är deras man, oligarkerna lanserade honom och betalade hans valkampan efter att ha lanserat sin komiker som president i en tv-serie.

Kriget i Donbass mellan Kiev och lokala separatister har pågått sedan 2014 och där har Ukraina varit angriparen. Under hela denna tid har landet gått på västliga pengar och västliga vapen, annars hade man gått bankrutt flera gånger om. Det är i praktiken USA (och EU) som håller Kiev flytande, och dessutom ger dem tillgång till en sådan väldig medial megafon.
Citera
2022-08-25, 17:05
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av czxq
Inte sant. Förmodligen propaganda så folket skall köpa krigshetsandet.

Rubeln har stärkts med nästan 200% mot Dollarn och Euron sedan början av mars. Brutit en lång nedtrend.

Rubeln är numera en virtuell valuta. Ingen handlar med Rubel. De som ville köpa från Ryssland tvingas växla till Rubel, där beräknas dess värde.
Citera
2022-08-25, 17:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Det bidde en tummetott...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/v5En9w/rubeln-vard-mer-nu-an-fore-krigsutbrottet

Främsta orsaken är att rekylen efter pandemin och sanktionerna mot Ryssland höjt oljepriset. Så trots att Ryssland tvingas sälja oljan till Kina och Indien istället med rabatt så tjänar de lika mycket pengar.

Stämmer inte. Vid krigsutbrottet sålde Putin sin olja för 99 dollar fatet (utan rabatt). Idag säljer han den för 101 dollar fatet.., minus rabatt.

AB pratar strunt. Det är bara att kolla oljepriset själv.
Citera
2022-08-25, 17:14
Medlem
annica, sthlms avatar
Det började så här;
Citat:
HepCat-X
Tvisten kring Krim hade enkelt kunnat lösas med diplomatiska medel men Kiev och USA ville inte, därned kunde inte heller EU göra särskilt mycket.
Varpå jag svarade;
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggAnnica
Ryssland föll helt och hållet bort som part, istället fick du det till att handla om USA, Kiev och EU... tänka sig. Är du helt säker på att Ryssland verkligen inte har något med detta krig att göra?
och nu kommer alltså detta;
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den nuvarande regimen i Kiev är i stort sett en marionett för USA (samt för ett gäng ukrainska oligarker) och så har det varit sedan 2014. Zelensky är deras man, oligarkerna lanserade honom och betalade hans valkampan efter att ha lanserat sin komiker som president i en tv-serie.

Kriget i Donbass mellan Kiev och lokala separatister har pågått sedan 2014 och där har Ukraina varit angriparen. Under hela denna tid har landet gått på västliga pengar och västliga vapen, annars hade man gått bankrutt flera gånger om. Det är i praktiken USA (och EU) som håller Kiev flytande, och dessutom ger dem tillgång till en sådan väldig medial megafon.
Det verkar som om Krimfrågan helt föll bort för att ersättas av dina teorier om Donbass. Nu får du ta och koncenterera dig en stund och besvara mig om Krimsituationen- eller inte... för det var just den jag ville tala med dig om. Kanske jag har anledning att säga något om Donbass men då återkommer jag med rakt och tydligt besked därom.
Citera
2022-08-25, 17:14
Medlem
Tillssons avatar
Bild på en typisk UKR NAZIST.

https://twitter.com/ZedSignBot/status/1562795230717673478
Citera
2022-08-25, 17:15
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det sker saker :

AFP: Atomkraftverket i Zaporizjzja er koblet av kraftnettet

Och sedan verkar det stämma, att Putin vill ha mer folk :

Vladimir Putin beordrer det russiske militæret til å skaffe 137.000 flere soldater. I ordren som Putin utstedte torsdag, står det ikke om soldatene skal rekrutteres gjennom verneplikt eller frivillig deltakelse.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/08/25/195867128/putin-beordrer-militaeret-til-a-skaffe-flere-soldater

Putin "double down" återigen. Kommer förstås ta tid med att få dessa ut i fronten. Skall även bli intressant om detta får några konsekvenser ifrån den andra sidan, dvs USA`s stöd.., kommer det andra "hårda paket" om ett tag ?

USAs vapen och pengar kommer ju bli ganska menlösa när Ukrainas arme börjar ta slut.
Citera
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Fast nu beskriver du ju Ryssland, ett genomkorrupt land där oppositionspolitiker sitter i fängelse och fri press saknas. Däremot klarar Ryssland själva av att sätt åt sina dissidenter i utlandet genom att mörda dem etc. Är Ryssland 1 000 grader i helvetet så är Ukraina 100 grader.

Är det i Ryssland, Ukraina eller Väst man inte får kalla krig för krig?

WhataboutRussia...
Jag skiter i Russia. Jag bor i ett Europa som håller på att gå under.
Och allt beror på att man i 8 år gett bort sina pengar och vapen till ett helruttet land vid namn Ukraina.
Och det kommer väst att fortsätta med "to the bitter end".
Det är fanimej skandal.
Dessa politiker är helt sjuka. Folket dvs vi ska betala. Byt ut dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Se där ja- så har vi fått oss ännu en toklögnare här i tråden- jo, jag tackar jag.

Rubeln har inte prövats mot dollarn sedan slutet av Januari- rubeln kan ej handlas genom de finansiella system som sätter värdet på våra valutor. Jag har en aning om att rubeln skulle falla till några procent av sitt tidigare värde om den släpptes för handel/prövning. En peng- en rubel, är att jämföra med en aktie i ett företag och just nu håller Ryssland inget större förtroende på den finansiella marknaden- det är faktiskt som så att det sias om en statskonkurs varvid en rubel håller det samma värde som en glad hälsning.

"Analysts attribute the strong performance of the ruble to the Kremlin’s aggressive measures to keep cash from leaving the country as well as to the surging prices in oil and natural gas."
Citera
2022-08-25, 17:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Rubeln har stärkts med nästan 200% mot Dollarn och Euron sedan början av mars. Brutit en lång nedtrend.

Oj, men vad skall då ryssarna köpa för dessa monopolpengar?

Importen av kinesiska varor och tjänster har minskat till RySSland.

Handeln med väst har sjunkit som en gråsten.

Den ryska bilindustrin har kollapsat.

Nya lastbilar är nu av 60-talsmodellet i RySSland.

RySSland pumpar nu i maxkapacitet olja i de pipelines som finns till Kina. Men en större andel måste fraktas via tankers till Indien och Kina, och det tar tid.. Och det krävs många av dem, som dessutom har svårt att bli försäkrade.

Gas export i stor skala till indien och Kina kräver en stor utbyggnad av pipelines och/eller LING-infrastruktur och fartyg. De flesta olje- och gasfälten ligger isolerat och det krävs flygtransporter för att frakta personal och materiell dit. Hälften av RySSlands flygplansflotta, som till stora delar består av Boeing och Airbus plan kanibaliseras nu i jakt på reservdelar.

Inget samarbete med stora västliga bolag i energisektorn, tvärtom så har RySSland nationaliserat dessa. Vem törs investera i RySSland de närmaste 100 åren? Kineserna?

Men, även, om RySSland skulle kunna hålla igång sin ekonomi: Vad skall ryssarna köpa för sina monopol-rubel?

Slava Ukraini!
Citera
2022-08-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Zelensky försöker hela tiden kvittera ut propagandasegrar eller moraliska "feel-good stories" för att kompensera sin brist på verkliga militära framgångar. Det har varit uppenbart hela tiden att Kiev vill att kriget ska berättas som i en Hollywood-film. det är den typen av historier de lyfter fram även när det är hittepå eller inte spelar någon större strategisk roll.

Men visst, jag anser att Krim rätteligen tillhör Ryssland och att dess återförening 2014 var moraliskt rätt oproblematisk. Det är EU och USA som har valt att blåsa upp en storm av fjädrar om detta, och orsaken till det är att USA hade plöjt ner så mycket politiskt kapital i maktskiftet 2014 och gärna ville att Krim skulle följa med i bytet. Krimfrågan borde ha ordnats upp via förhandlingar för länge sen, men Kiev har vägrat.

Det krig vi ser nu är ett proxykrig mellan USA och Ryssland, och till 90% framprovocerat av USA med hjälp av deras hantlangare i Kiev.

Ok, är det in i Krim dina älsklingar marcherat in i 2022? Tvättmaskinerna provocerade och lockade kanske?
Citera
2022-08-25, 17:22
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Främsta orsaken är att rekylen efter pandemin och sanktionerna mot Ryssland höjt oljepriset. Så trots att Ryssland tvingas sälja oljan till Kina och Indien istället med rabatt så tjänar de lika mycket pengar.

Stämmer inte. Vid krigsutbrottet sålde Putin sin olja för 99 dollar fatet (utan rabatt). Idag säljer han den för 101 dollar fatet.., minus rabatt. AB pratar strunt. Det är bara att kolla oljepriset själv.
På sätt och vis men grejen med rubeln är att den håller ett hittepå-värde. Rysslands 'riksbank' har bestämt ett värde på rubeln och det kan väl gälla inom landet men inte genom en prövning mot annan valuta. För ett sådant äventyr måste rubeln släppas fri och handlas på den marknad där sådana transfereringar och spekulationer förekommer. Nu är rubeln bara ett ord som Ryssland har satt sitt eget värde på utan några som helst försäkringar kring värdet. Hypotetiskt kan man testa att gå med sin rubel-lapp till Forex och be dem lösa in den till brittiska pund. Vete fan om det skulle funka?
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-08-25 kl. 17:32.
Citera
2022-08-25, 17:22
Medlem
Citat:

Ryssland är redan kliniskt död. Propaganda? Knappast.

Kan du visa på vilket sätt rubelns värde har ökat med 200%?
Hur mycket har priserna sjunkit i Ryssland efter den anmärkningsvärda ökningen av rubeln?
Är matpriserna nere på en tredjedel av vad de var innan kriget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in