2022-08-24, 13:47
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Mysko info nu.
Zaporizhzhya kärnkraftverk ska ha stora lagerhögar med aska (?) från sin drift som har c:a 2-3ggr högre strålning än den naturliga bakgrundsstrålningen, vilket nu ryzzarna gladeligen beskjuter med granater för att orsaka stora radioaktiva dammoln i området, för att sen skylla på Ukraina.

Någon här får bena ut här hur fan ett kärnkraftverk kan generera aska med bränslestavar i bassängerna ?
Men jag är inte förvånad när idioterna tidigare grävde skyttevärn runt Tjernobyl och rörde upp marken i röda skogen som är svårt radiaksmittad med vistelseförbud.

Källa: https://english.nv.ua/nation/russia-shelling-zaporizhzhya-tpp-s-ash-dumps-to-raise-radioactive-dust-into-air-says-intelligence-50 265156.html

Jag vet att aska från kolkraftverk är radioaktivt i den nivån ungefär. Dvs några gånger högre än bakgrundsstrålningen. Kan det ha stått ett kolkraftverk där innan det blev kärnkraftverk?
Citera
2022-08-24, 13:52
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Och minst en kvarts miljon döda ukrainska ”soldater” hittills. Zelensky skickar ukrainas folk till slakt.

Eftersom vi i EU inte får så många soldater som behöver vård så är de ukrainska förlusterna låga.

Det var värre när Ryzzarna hade så stora förluster att de började tappa blod från Ukrainska fångar för att försöka rädda egna skadade.

Ryzzarna kör med kanonmat strategin o skickar fram outbildade med gamla vapen för att bli utslagna men få Ukraina att avslöja positioner. Ryzzkt taktik kostar många människoliv
Citera
2022-08-24, 13:52
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Stoltenberg är krigshetsare nu, han har länge sagt att det här kriget kommer att pågå länge.
Det är ju ingen spådom från hans sida. Han vet att för att sänka Ryssland krävs det mycket och det är de helt enkelt inställda på.

Och Ryssland har ju vetat sedan länge att Natos mål är att krossa Ryssland.

Om nu du anser att Stoltenberg är en krigshetsare, vad är då Putin?
Citera
2022-08-24, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Du verkar ha "missat" att det är den psykotiske dvärgen i kreml som inlett anfallskrig mot Ukraina och söker slakta landets befolkning. Det är således hen, och ingen annan, som "skickar folk till slakt" (både ryssar och Ukrainare).

Vidare vore det intressant att veta var du fått uppgiften om "minst" 250000 döda Ukrainska soldater ifrån. Det är väl inget du hittat på alldeles själv?

Han har ingen aning. Han hittade det kanske i sin röv. Enligt Aljazzera så erkänner Ukraina 9000 döda. Det låter lite väl lågt. Jag gissar runt 20 000 -30 000 och 20 000-90 000 skadade. Men om någon har säkrare siffror så är glad och höra dem.

"Russia’s invasion of Ukraine has already killed about 9,000 Ukrainian soldiers since it began nearly six months ago, a general said, in a rare admission on casualty figures during the war."

https://www.aljazeera.com/news/2022/8/22/nearly-9000-ukrainian-troops-killed-since-february-kyiv-says

Siffror från någons röv godkänns inte.
Citera
2022-08-24, 14:00
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Jag vet att aska från kolkraftverk är radioaktivt i den nivån ungefär. Dvs några gånger högre än bakgrundsstrålningen. Kan det ha stått ett kolkraftverk där innan det blev kärnkraftverk?
https://en.wikipedia.org/wiki/Zaporizhzhia_thermal_power_station
Det ligger ett stor kolkraftverk precis bredvid kärnkraftverket.
Citera
2022-08-24, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Saker och ting är inte alltid vad de kallas.

I detta fall är det vad det kallas.
Citera
2022-08-24, 14:04
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
https://en.wikipedia.org/wiki/Zaporizhzhia_thermal_power_station
Det ligger ett stor kolkraftverk precis bredvid kärnkraftverket.

Ah, mysteriet med den "radioaktiva askhögen" är alltså löst ;-)

Intressant att kolkraftverk faktiskt är ett minst lika stort problem som kärnkraftverk när det gäller att sprida radioaktivitet.
Citera
2022-08-24, 14:06
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej Ryssland stod inte bakom det. De la ner sin röst.

Ja, jag tycker det var ett felaktigt beslut. Men jag stod bakom NATO då, jag hade inte tiden att läsa på så mycket den gången på vad jag finner intressant. Efteråt har jag helt ändrat uppfattning. Gadaffi blev demoniserad, och alternativet (rebellerna) var lika illa som Gadaffi.

Dessutom liknade situationen den i Ukraina. Jag anser att 2014 hade Ryssland i princip moralisk rätt att gå in och förhindra folkmord i Ukraina om ingen annan gjorde det, MEN de gick ju in innan händelserna i exempelvis Odessa där 40 brändes ihjäl. På samma sätt hade väldigt få människor dött i Libyen, när NATO anföll.
Putins monumentala nederlag att implementera västs överlägna styrelseskick slutade med att stollen med primitivt våld föröker öka Rysslands infytande genom att vräka sig över sin framsynta granne vilken är på väg att lyckas med det Vladimir Putin misslyckats med.

Att avund är en ingrediens i den ociviliserade aggressionen går inte att komma förbi. Oligarkernas oligarks sömnlösa skräck är att nödgas åka till ett välutvecklat och blomstrande Ukraina och lyxchoppa jackor för 130 000 sek -dubbla ryska årslöner medan hans eget grovt korrupta vanvårdade ryska samhälle lever på rödbetor och skiter rött i utedass.
https://omni.se/putins-lyxjacka-kostar-mer-an-dubbel-rysk-medelarslon/a/667j38

Som en ouppfostrad unge som börjar slåss vilt för att han inte hänger med i undervisningen. Obs-klass för Putin.
Senast redigerad av Taggad 2022-08-24 kl. 14:43.
Citera
2022-08-24, 14:09
Medlem
Jirens avatar
En stilla undran. Hur mycket galenskaper behövs det innan FN bestämmer sig för att bita ifrån på riktigt och säkra kärnkraftverket, oavsett vad Kreml säger?

Är det en härdsmälta med radioaktivt moln över omvärlden som krävs först? Vad är i så fall vitsen med FN? Ett gäng ångestfyllda gnällspikar som bara sitter och gläffser?

In med trupper och ta kontroll över kärnkraftverket nu! Vad ska Ryssland göra liksom? Förklara krig mot FN?
Senast redigerad av Jiren 2022-08-24 kl. 14:11.
Citera
2022-08-24, 14:18
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryssarna släppte en film nyss som visar hur kollaboratören Sushko sprängdes i bitar tidigare idag. Får se om epidemin med bilbomber fortsätter framöver?

https://twitter.com/crypt0nerd/status/1562413327321645056
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
En stilla undran. Hur mycket galenskaper behövs det innan FN bestämmer sig för att bita ifrån på riktigt och säkra kärnkraftverket, oavsett vad Kreml säger?

Är det en härdsmälta med radioaktivt moln över omvärlden som krävs först? Vad är i så fall vitsen med FN? Ett gäng ångestfyllda gnällspikar som bara sitter och gläffser?

In med trupper och ta kontroll över kärnkraftverket nu! Vad ska Ryssland göra liksom? Förklara krig mot FN?
Snarare är väl frågan: Vad ska FN göra?
Tror du de godkänner detta med Ryssland i säkerhetsrådet?
Vilka trupper ska FN kommendera?
Citera
Medlem
Jofs avatar
Vi kommer att slåss till slutet.
Zelenskyj.

ganar o morir!
Do or Die!

Det har vi hört förr. Är det förnuftigt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in