2022-08-24, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Nato har inget jävla mål i att krossa Ryssland. Om bara råttorna håller sig på sin sida av gränsen, så skiter alla i väst fullständigt i avskrapet.
Ni kan sitta där och skruva lador och annat skit bäst ni vill.

+1. Gäller alla avskrapsländer i Öst, hatar ni väst så mycket, så kan vi mer än gärna utföra ett ömsesidigt inreseförbud, så kan ni semestra i etiopien och syrien. Good riddance
Citera
2022-08-24, 12:35
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Nu tror jag minsann att du spånar lite. Kan du berätta lite mer om just det där?
Alla vet ju att det var förbjudet att kalla invasionen i Irak för ett krig i USA... eller inte...
USA är väl motsatsen om något. De förklarar krig mot "allt"
"War on drugs", "War on terror" etc etc
Citera
2022-08-24, 12:35
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tänkte att de flyger omkring splitter överallt, Ukraina har begärt fler pansarfordon för fottrupperna p.g.a. det.

Majoriteten av ukrainska döda och skadade är från artilleri.
Splitter är givetvis ett problem men jag tror att stridsvagnsminor upplevs som ett större.
Glöm inte ett pansarskyttefordon är rörligt och att det ingår i det taktiska uppradandet att använda rörligheten som ett skydd.
Citera
2022-08-24, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
jo jag kan se den militära logiken i det. Men det är inte så NATO har "sålts in" till svenska folket. Där heter det att det finns en "Artikel 5" och om den aktiveras så sätter NATO igång.

Med "hot" av den typen som ukrainakriget utgör så kan allt möjligt vara försvar. Vem vet, det kanske är smartast att attackera Kina oprovocerat, för om 50 år är de definitivt ett hot med nuvarande världsutveckling. Anfall är bästa försvar...Men det är också lätt att bli paranoid. "Putin är nya Hitler", en spridd uppfattning men det kan vara paranoia, eller ett samhälle som vant sig vid att slå ner uppstudsiga små "diktatorer" för säkerhets skull.

Det är just logiker som den med väldigt breda tolkningar av "försvar" som gör att Ryssland uppfattar det som ett hot. Och så blir det självuppfyllande. Ryssland är svagare än NATO, så de måste vara mer sneaky om de ska kunna "försvara" sig.

Men NATO anfaller för fan inte ryzzland. Natoländerna stödjer Ukraina med materiel för att försvara sig mot en angripare.. i detta fall ryzzland. Detta för att avskräcka/försvåra för ryzzland att försöka sig på ytterligare aggressioner.
Att anfalla ett land är en helt annan sak. Det är just vad ryzzland just nu gör.
Citera
2022-08-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är USA som driver ett imperialistiskt krig mot Ryssland med hjälp av Ukraina som proxykrigare. De har tränats och förberetts för detta i flera år.

Man kan ikke bedrive en imperialistisk krig mod Rusland i et andet land end Rusland.

Rusland har invaderet sit naboland Ukraine i en imperialistisk angrebskrig.

Ukrainerne forsvarer sig forbilledligt, og er dermed med til at forhindre Ruslands imperiale landudvidelse i Ukraine og afledt efterfølgende i andre lande som Rusland kunne tænkes at forgribe sig på i sin imperialistiske udvideltrang.

Rusland befinder sig indenfor sikre egne grænser, og ingen drømmer om at anfægte suverænt Rusland indenfor egne grænser.
Citera
2022-08-24, 12:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Men NATO anfaller för fan inte ryzzland. Natoländerna stödjer Ukraina med materiel för att försvara sig mot en angripare.. i detta fall ryzzland. Detta för att avskräcka/försvåra för ryzzland att försöka sig på ytterligare aggressioner.
Att anfalla ett land är en helt annan sak. Det är just vad ryzzland just nu gör.

NATO anföll Libyen...Förvisso med FNs stöd, men ryssarna litar varken på FN eller NATO.
Citera
2022-08-24, 12:41
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Deras totala population sjunker trots att muslimerna ökar snabbt. Har även för mig att det kommer bli ännu värre pga åldersstrukturen då de just nu har en puckel i barnafödande ålder.

https://www.themoscowtimes.com/2022/07/29/8-foreigners-dead-in-moscow-hostel-fire-a78436
Ryssland kommer sluta på samma sätt som det ortodoxa Bysans som kristnade ryssarna.
Ett nytt Turkiet.
Citera
2022-08-24, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Det jag funderar på är om RU kommer iscensätta diverse på eget territorium
för att använda som en ursäkt för fulare metoder!

För att få mer tyngd inför den egna befolkningen
men också för att (även fortsättningsvis) försöka manipulera resten av världen.

Det har redan tagits upp här, hinner dock inte ikapp tråden
så jag vet ej hur mycket ni har nämnt denna möjlighet.

Jag tänker också på ovanstående i Kombo med vad försvarsministern (RU) sade i dag.
Om att skala ner på offensiven.
Spela teater om att "spara" oskyldiga/civila.
Plötsligt poängtera att deras mål är att vara "snälla"-varför då?

Hoppas jag har fel, men jag har en dålig känsla.

Om saker inte går ryssarnas väg för tillfället är det givetvis i deras intresse att få till "fred", samla ihop mer materiel, träna nya soldater och utföra nya militärövningar som blir en "specialoperation" om några år.
Citera
2022-08-24, 12:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det var just det jag frågade dig, varför skulle dom behöva skriva "en mängd" avtal med Ryssen för att gå med i NATO?

Vi diskuterade inte Ukraina utan Ryssland. Ryssland säger att Ukraina inte har rätt att gå med i Nato men Ryssland har skrivit på en mängd avtal där de bokstavligen ger Ukraina rätt att bestämma sin utrikespolitik och allianspolitik. Visst är det fånigt att ens behöva skriva ett sånt avtal men det är så internationell lagstiftning har kommit till. Sen är det komplicerat eftersom Ukraina var en del av Sovjetunionen för inte så länge sen vilket gör att det är mer än ett avtal. Budapestavtalet stipulerade ex. att Ukraina skulle ge upp alla sina kärnvapen till Ryssland i utbyte mot att Ryssland respekterade Ukrainas suveränitet och gränser. Alltså ett i mängden av avtal som Ryssland brutit mot.
Citera
2022-08-24, 12:44
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Han ville väl göra det eftersom idag är sista chansen. Ukraina utplånas långsamt och metodiskt.

Med tanke på att 45000 ryska soldater har stupat och 2000 stridsvagnar är förstörda så går det trögt. Nu har ju Shogu ioförsig kommit med en förklaring varför det går så trögt, dom vill skona civila

https://omni.se/ryska-pastaendet-avsiktligt-att-offensiven-gar-langsamt/a/Qyn6oA
Citera
2022-08-24, 12:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Med "hot" av den typen som ukrainakriget utgör så kan allt möjligt vara försvar. Vem vet, det kanske är smartast att attackera Kina oprovocerat, för om 50 år är de definitivt ett hot med nuvarande världsutveckling. Anfall är bästa försvar...Men det är också lätt att bli paranoid. "Putin är nya Hitler", en spridd uppfattning men det kan vara paranoia, eller ett samhälle som vant sig vid att slå ner uppstudsiga små "diktatorer" för säkerhets skull.
Nu finns det ju en viss fakta bakom att Putin är nya Hitler. Börjar man med att annektera mindre områden för att sedan påbörja en invasion så är det förbaskat svårt att inte se liknelsen.

Har du funderat på vad media i öst kallar våra ledare i väst? Där har du en paranoia som verkligen är utbredd och svår att stoppa.
Citera
2022-08-24, 12:49
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Ryssland kommer sluta på samma sätt som det ortodoxa Bysans som kristnade ryssarna.
Ett nytt Turkiet.

Tror mer på ett uppblåst Nordkorea. Hotfullt, kompromisslöst och med egen utarmad befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in