2022-08-24, 11:08
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, nu är det det, med tanke på förlusten av, inte minst officerare. Någon måste ju snabbutbilda även de som tidigare genomgått värnplikt. Vad gäller materiell så borde rySSana ha tillräckligt med materiell för minst 500 000 man. Ukraina borde göra ständigt kontra-artilleri eld emot det ryska artilleriet. RySSland har iof väldigt gott om artilleripjäser, men välutbildade artillerister i lika hög grad? Tillåt mig tvivla.

Slava Ukraini!

Ryzzen sliter ut eldrören snabbt då de skjuter extremt mycket. Byter ryzzen ut eldrören eller skjuter de tills de fallerar?
Citera
2022-08-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Är det bara jag som tycker det är absurt att han övht uttalar sig? Är inte NATO en försvarsallians? Ryssarna får ju verkligen rätt i sin oro över NATO och att de inte bara har försvarssyften.

Inte alls absurt. Fattar du inte vad Putin säger? Det går utmärkt att anfalla en granne i självförsvar.
Om Nato gör en speciell operation så kommer Putin att vara ok med det.
Han är säkert en rättvis man och vet att fascisten ska dödas.
Citera
2022-08-24, 11:25
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Är det bara jag som tycker det är absurt att han övht uttalar sig? Är inte NATO en försvarsallians? Ryssarna får ju verkligen rätt i sin oro över NATO och att de inte bara har försvarssyften.

Tvärtom Mister.

Ryssarna, eller snarare den ryska ledningen, har inte rätt till någonting!

De har förverkat 100 %, jag UPPREPAR: hundra procent (!) av Europas förtroende!

Vill de någonsin bli respekterade igen-så har de ofantligt mycket att bevisa först
och då menar jag så klart nästkommande ledning av RU.

Underskatta inte Väst!

Det fatala misstaget gjordes den 24/2 och det vore ju jävligt korkat om man fortsätter
upprepa samma misstag om och om igen....
Citera
2022-08-24, 11:26
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men kanske afghanerna inte hade artilleri? Om Ukraina skjuter artilleri så vill man nog inte sitta utanpå.
Vad jag har sett, så sitter båda sidors pansarskytte på vagnstaket än idag.
Träffas ett pansarskyttefordon av en 10,5 cm eller grövre, så gör det nog det samma oavsett om man sitter i eller ovanpå fordonet.
(om en stridsvagn som träffas av en 10,5 cm, så brukar vagnen klara sig men besättningen blir utslagna pga hjärnskakning.)
Citera
2022-08-24, 11:28
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Möjligt, men jag är mest förvånad över att den ryska cancersvulsten inte mobiliserat ännu. För då skulle man kunna fylla upp sina BMP och inleda mekaniserade anfall med infanteristöd. Den ryska regimen måste vara livrädd för det egna folkets reaktioner.

Slava Ukraini!
Tror att det var Jocke P, som tog upp detta:
Glöm inte att det bara är en "militär operation" som pågår!
Så länge det inte är krig, får värnpliktiga enligt Rysk lag inte beordras att tjänstgöra utomlands.
Citera
2022-08-24, 11:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Tvärtom Mister.

Ryssarna, eller snarare den ryska ledningen, har inte rätt till någonting!

De har förverkat 100 %, jag UPPREPAR: hundra procent (!) av Europas förtroende!

Vill de någonsin bli respekterade igen-så har de ofantligt mycket att bevisa först
och då menar jag så klart nästkommande ledning av RU.

Underskatta inte Väst!

Det fatala misstaget gjordes den 24/2 och det vore ju jävligt korkat om man fortsätter
upprepa samma misstag om och om igen....

Jag hade inte skrivit så om det varit ex Englands politiker. Men det här är ledaren för en organisation där många av Sveriges politiker har sagt att det är en försvarsallians. Men det är en militärallians, som kanske inte går till angrepp som Hitler, men de är heller inte en försvarsallians.
Citera
2022-08-24, 11:32
Medlem
Citat:

Ja, det är bara du som tycker det.
Putin kör med energivapen mot väst. Då har man rätt att försvara sig..
Citera
2022-08-24, 11:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Ja, det är bara du som tycker det.
Putin kör med energivapen mot väst. Då har man rätt att försvara sig..

Ja Ukraina har rätt att försvara sig. Men vad har NATO med det att göra?
Citera
2022-08-24, 11:40
Medlem
Ett par nyheter som kom upp på "flash Ukraine twitter":

1) Explosioner har rapporterats i Nova Khakhovka

2) Bränder i Moskvadistrikt, Ryzban, som sprider sig.

Mina reflexioner. Måtte det brinna. Ondskans imperium förtjänar allt ont.
Citera
2022-08-24, 11:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja Ukraina har rätt att försvara sig. Men vad har NATO med det att göra?

Nato har rätt att försvara Ukraina om Ukraina vill det. Det har inte Ryssland någonting att säga till om. Tvärtom har Ryssland skrivit på en större mängd avtal som ger Ukraina fullt politiskt självbestämmande över vilka försvarsallianser de vill tillhöra.
Citera
2022-08-24, 11:49
Medlem
Citat:
NATO blir ofta insålda som en försvarsallians.

Om Wagner åker runt och "försvarar" en massa länder nere i Afrika, tycker du då de är en försvarsallians?

Jag pratar inte om någon har "rätt" eller inte. Jag pratar om avsikter. Och NATO låtsas som de är en försvarsallians, men i verkligheten är det bara ett verktyg för USA att expandera västsfären.

Om vissa länder som är i NATO väljer att försvara Ukraina är det per automatik NATO som hjälper till?
Citera
2022-08-24, 11:51
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Om vissa länder som är i NATO väljer att försvara Ukraina är det per automatik NATO som hjälper till?

Nej. USA är ofta i krig i diverse länder utan att det anses vara NATO som hjälper till.

T ex är USA aktiva nu i Syrien och försvarar allt vad de kan mot regeringen. Det är inte NATO för det.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-08-24 kl. 11:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in