2022-08-23, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Ehh- det verkar inte som om du riktigt förstår vad lend/lease är för något... Det hela handlar om att Ukraina begär olika grejor från USA- och jag vill minnas Kanada och Storbritannien är med i det hela, vilket då skulle göra att Ukraina av dessa länder kan begära vad de önskar och behöver. Naturligtvis finns det begränsningar kring det hela... Ukraina kan knappast begära- och dessutom få, en atomubåt, eller ett hangarfartyg. (Någon måtta får det vara) Jag vet inte var begränsningarna går men de skall åtminstone vara möjliga att uppfylla utan annans alltför stora uppoffringar.

När sedan Ryssland backat ut ur Ukraina kan Ukraina välja att behålla vad de 'lendleasat' eller lämna utrustningen åter, om de väljer det första har de att ersätta för de grejorna. I det andra är det väl mest bara 'tack för lånet'.

Vid det tidigare tillfället, under tidigt 40-tal- då sovjetunionen uppbar den samma förmån av lend/lease från USA och UK blev det inte särskilt noga med återlämnandet varför det mesta- om inte allt, så småningom skrevs av.

Ja, ok, jag förstår konceptet med lend/lease. Problemet är väl att USA inte har några pengar eller vapen att ge bort? Inget är ju gratis, nån ska betala. Jag ser inga vapenföretag eller politiker som bidrar nåt själva för att hjälpa Ukraina vilket är lite konstigt, tycker inte du det, dom ska ju själva ha fullt betalt?
För att ge stöd till Ukraina så lånar dom i skattebetalarnas namn från exempelvis Kina och privatpersoner och ger sedan bort pengarna till Ukraina.
Känns som ett stort swishbedrägeri. Låna pengar i andra människors namn, barn barnbarn etc, ge bort dom till Ukraina och ta 10% privat i provision själva.
Citera
2022-08-23, 21:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Ja, ok, jag förstår konceptet med lend/lease. Problemet är väl att USA inte har några pengar eller vapen att ge bort?

Vad tror du alla HIMARS kommit från om USA inte har några? Jymden?
Citera
2022-08-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Det skjuter ju titt som tätt in i Ryzzland, hur mycket finns det egentligen kvar av militär infrastruktur i Belgorod? Det av - ryzzland iallafall - inkorporerade Krim beskjuts också nästan dagligen. Utan att träffa en enda skola eller sjukhus...

Visst, de skulle kunna skjuta mot skolor och sjukhus som ryzzarna gör men de verkar fokusera på militära mål.

Ja, det verkar det skjutas en hel del mot Belgorod. Finns nog dom som är pålästa i tråden om varför just det området beskjuts. Som jag förstår är väl Ryssarnas buffert mot kharkiv till för att inte Ukraian ska skjuta över gränsen och tryckat tillbaks dom några mil.
Ukraina nekar ju själva till att skjuta vilket man nog kan ta med en nypa salt. Dock är det ju inte nato som skjuter där utan verkar mest vara lokala förband och äldre sovjetiska missiler som används.
Citera
2022-08-23, 21:16
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ja, ok, jag förstår konceptet med lend/lease. Problemet är väl att USA inte har några pengar eller vapen att ge bort? Inget är ju gratis, nån ska betala. Jag ser inga vapenföretag eller politiker som bidrar nåt själva för att hjälpa Ukraina vilket är lite konstigt, tycker inte du det, dom ska ju själva ha fullt betalt?
För att ge stöd till Ukraina så lånar dom i skattebetalarnas namn från exempelvis Kina och privatpersoner och ger sedan bort pengarna till Ukraina.
Känns som ett stort swishbedrägeri. Låna pengar i andra människors namn, barn barnbarn etc, ge bort dom till Ukraina och ta 10% privat i provision själva.
Njae, det här med vapen- de lite större grejorna är liksom redan tillverkade och står uppställda i förråd och magasin. De har tillverkats för kanske tio, eller fyra år sedan och var då tänkta för den egna krigsmakten- säkert var/är också mycket tänkt för export men dessa grejor är sedan länge betalda av USA's militärapparat vilket självklart innebär att en del kommit från skatteintäkter men det mesta har kommit sig ur vinster från tidigare förtjänster, eller kanske inräknade kommande förtjänster. Nå't sån't. Den springande punkten är ändå- det är inget som måste betalas en gång till av den amerikanska förvaltningen eller befolkningen. Det är redan betalt, inslaget i silkespapper med fin rosett o allt det där...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Ehh- det verkar inte som om du riktigt förstår vad lend/lease är för något... Det hela handlar om att Ukraina begär olika grejor från USA- och jag vill minnas Kanada och Storbritannien är med i det hela, vilket då skulle göra att Ukraina av dessa länder kan begära vad de önskar och behöver. Naturligtvis finns det begränsningar kring det hela... Ukraina kan knappast begära- och dessutom få, en atomubåt, eller ett hangarfartyg. (Någon måtta får det vara) Jag vet inte var begränsningarna går men de skall åtminstone vara möjliga att uppfylla utan annans alltför stora uppoffringar.

När sedan Ryssland backat ut ur Ukraina kan Ukraina välja att behålla vad de 'lendleasat' eller lämna utrustningen åter, om de väljer det första har de att ersätta för de grejorna. I det andra är det väl mest bara 'tack för lånet'.

Vid det tidigare tillfället, under tidigt 40-tal- då sovjetunionen uppbar den samma förmån av lend/lease från USA och UK blev det inte särskilt noga med återlämnandet varför det mesta- om inte allt, så småningom skrevs av.

Enkelt uttryckt kan man väl säga att Stalins käft var större än plånboken, dom var jävligt dåliga på att betala. Men pengarna då som nu gick till upprustning. Att betala sina skulder är inte någon paradgren i Ryssland.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:

Du oroar dig i onödan kamrat , skattebetalarna i USA tycker med stor majoritet att det är bra att hjälpa Ukraina mot Rysslands invasion.

Citat:
NEW: US public opinion remains strongly behind for Ukraine: 80 percent support sanctions, 76 percent support welcoming Ukrainian refugees, 72 percent support sending weapons.
@ChicagoCouncil
poll
Citera
2022-08-23, 21:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja, ok, jag förstår konceptet med lend/lease. Problemet är väl att USA inte har några pengar eller vapen att ge bort?
Har de inga pengar eller vapen att ge bort?? Skönt att du slänger in ett "väl" där med. Är du inte säker själv?

När USA spenderar 7200 miljarder på vapen per år så finns det rum för att skicka vapen förstår du.

En sak många pro-ryssar inte fattar är att vapen har en "shelf-time" sedan måste de kasseras eller på något annat sätt återvinnas. Detta kostar pengar. Att skänka bort dem för användning kanske de t.o.m tjänar pengar på? Samtidigt får vapentillverkarna jättebra data på hur deras vapen fungerar. Kanske rabatter på nästa vapenköp? Enorma möjligheter att förbättra effekten på vapnen? Hur tror du att det går till?
Senast redigerad av Conception 2022-08-23 kl. 21:21.
Citera
2022-08-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ja, det verkar det skjutas en hel del mot Belgorod. Finns nog dom som är pålästa i tråden om varför just det området beskjuts. Som jag förstår är väl Ryssarnas buffert mot kharkiv till för att inte Ukraian ska skjuta över gränsen och tryckat tillbaks dom några mil.
Ukraina nekar ju själva till att skjuta vilket man nog kan ta med en nypa salt. Dock är det ju inte nato som skjuter där utan verkar mest vara lokala förband och äldre sovjetiska missiler som används.

Det är helt Ukrainas "laglig" rätt att beskjuta militära mål och baser inne på ryskt territorium varifrån ryssarna skjuter och utgår ifrån.
Citera
2022-08-23, 21:20
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är väl ändå många länder i Europa som varit, och är, ett frågetecken. Ännu mera så på sikt.

Att USA fortsätter att sponsra och förse sin utpost i Ukraina är helt självklart. De släpper knappast Ukraina i första taget, med tanke på alla utfästelser och åtaganden de gjort.

Nu lossnar det tom i Tyskland. De annonserade precis en halv miljard Euro. Polen pratade militär hjälp med Ukraina idag så där kommer säkerligen en del.

Så EU fortsätter stötta Ukraina

Germany to Provide Ukraine With More Than $500 Million in Aid
Citera
2022-08-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Har de inga pengar eller vapen att ge bort?? Skönt att du slänger in ett "väl" där med. Är du inte säker själv?

När USA spenderar 6000 miljarder på vapen per år så finns det rum för att skicka vapen förstår du.

En sak många pro-ryssar inte fattar är att vapen har en "shelf-time" sedan måste de kasseras eller på något annat sätt återanvändas. Detta kostar pengar. Att skänka bort dem för användning kanske de t.o.m tjänar pengar på? Samtidigt får vapentillverkarna jättebra data på hur deras vapen fungerar. kanske rabatter på nästa vapenköp? Hur tror du att det går till?

Är ju ett gigantiskt slöseri med pengar. Jag och andra blir rika på skattebetalarnas bekostnad.
Skulle vilja se att det var politikerna och vapentillverkarna som sponsrade kriget. Inte sjuksköterskor och pensionärer i form av dyra lån som ska betalas tillbaka i massa år.

Och på samma sätt som du glatt påpekar att det är bättre att vapnen används pga "shelf-time" så antar jag det är bättre ryssarna skjuter alla sina sovjetgranater på Ukraina är att behöva återvinna dom? Lite cyniskt resonemang tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Det är helt Ukrainas "laglig" rätt att beskjuta militära mål och baser inne på ryskt territorium varifrån ryssarna skjuter och utgår ifrån.

Jag håller med, Ukraina har all rätt att försvara sig med alla medel. Fortfarande verkar inte Ukraina eller Ryssland vilja ha ett fullt krig, utan är väl mer en gränstvist där dom inte skjuter på varandra vilt.

Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det förefaller som om nu har begränsad kunskap i nationalekonomi, eller till och med noll koll.
Det brukar vara så vad beträffar revolutionskommunister, är du en sådan?
Jag har noll koll på nationalekonomi och även på vad en revolutionskommunist är, är det samma?
Typ som Nikolai Kondratiev?

Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
”Shelf life” är ett nyckelord i bidraget till Ukraina. Bort med det gamla och in med det nya.
Ryssland har uppenbart varit tvungna att göra tvärtom. Det blir återvändsgränd för ryssarna.
De har ju liksom ingen möjlighet att nyproducera…

Känns ju som det där med "klimathotet" är lite glömt. Kör in allt gammalt skrot i Ukraina och spräng det i luften för att bli av med det. För i tiden tippade man det i havet. Lite som försäkringsbedrägerier när folk tänder eld på sina bilar i förorten. Skulle vilja se om EU verkligen gjort en ordentlig klimatkalkyl på detta?
Borde det inte vara nån form av miljöcertifikat som ska betalas eller utsläppsrätter som ska köpas?
Senast redigerad av HappyUW 2022-08-23 kl. 21:42.
Citera
2022-08-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

När USA spenderar 6000 miljarder på vapen per år så finns det rum för att skicka vapen förstår du.

En sak många pro-ryssar inte fattar är att vapen har en "shelf-time" sedan måste de kasseras eller på något annat sätt återvinnas. Detta kostar pengar. Att skänka bort dem för användning kanske de t.o.m tjänar pengar på? Samtidigt får vapentillverkarna jättebra data på hur deras vapen fungerar. kanske rabatter på nästa vapenköp? Hur tror du att det går till?
”Shelf life” är ett nyckelord i bidraget till Ukraina. Bort med det gamla och in med det nya.
Ryssland har uppenbart varit tvungna att göra tvärtom. Det blir återvändsgränd för ryssarna.
De har ju liksom ingen möjlighet att nyproducera…
Citera
2022-08-23, 21:29
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Nu lossnar det tom i Tyskland. De annonserade precis en halv miljard Euro. Polen pratade militär hjälp med Ukraina idag så där kommer säkerligen en del.

Så EU fortsätter stötta Ukraina

Germany to Provide Ukraine With More Than $500 Million in Aid

Tror även Bulgarien skickar över sina kvarvarande BMP och T72 läste jag någonstans idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in