Citat:
Ehh- det verkar inte som om du riktigt förstår vad lend/lease är för något... Det hela handlar om att Ukraina begär olika grejor från USA- och jag vill minnas Kanada och Storbritannien är med i det hela, vilket då skulle göra att Ukraina av dessa länder kan begära vad de önskar och behöver. Naturligtvis finns det begränsningar kring det hela... Ukraina kan knappast begära- och dessutom få, en atomubåt, eller ett hangarfartyg. (Någon måtta får det vara) Jag vet inte var begränsningarna går men de skall åtminstone vara möjliga att uppfylla utan annans alltför stora uppoffringar.
När sedan Ryssland backat ut ur Ukraina kan Ukraina välja att behålla vad de 'lendleasat' eller lämna utrustningen åter, om de väljer det första har de att ersätta för de grejorna. I det andra är det väl mest bara 'tack för lånet'.
Vid det tidigare tillfället, under tidigt 40-tal- då sovjetunionen uppbar den samma förmån av lend/lease från USA och UK blev det inte särskilt noga med återlämnandet varför det mesta- om inte allt, så småningom skrevs av.
När sedan Ryssland backat ut ur Ukraina kan Ukraina välja att behålla vad de 'lendleasat' eller lämna utrustningen åter, om de väljer det första har de att ersätta för de grejorna. I det andra är det väl mest bara 'tack för lånet'.
Vid det tidigare tillfället, under tidigt 40-tal- då sovjetunionen uppbar den samma förmån av lend/lease från USA och UK blev det inte särskilt noga med återlämnandet varför det mesta- om inte allt, så småningom skrevs av.
Ja, ok, jag förstår konceptet med lend/lease. Problemet är väl att USA inte har några pengar eller vapen att ge bort? Inget är ju gratis, nån ska betala. Jag ser inga vapenföretag eller politiker som bidrar nåt själva för att hjälpa Ukraina vilket är lite konstigt, tycker inte du det, dom ska ju själva ha fullt betalt?
För att ge stöd till Ukraina så lånar dom i skattebetalarnas namn från exempelvis Kina och privatpersoner och ger sedan bort pengarna till Ukraina.
Känns som ett stort swishbedrägeri. Låna pengar i andra människors namn, barn barnbarn etc, ge bort dom till Ukraina och ta 10% privat i provision själva.
Skönt att du slänger in ett "väl" där med. Är du inte säker själv?