Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Jag hoppas på CV90 i rejäl mängd. Så bra om den stridstestas så vi får facit på hur den står upp mot Ryska antagonisters vagnar. Bra för Ukraina. Bra för oss, och om vi är ärliga då vi säger att vi stödjer Ukraina i att de även ska mota ut Ryssen ur sitt land så kommer det modernaste västerländska systemen behövas förr eller senare. Anfallskrig kostar betydligt mer om man inte har en högre teknisk förmåga.
I andra hand önskar jag Archer men då med rejält utbildningspaket och endast Excalibur ammunition och med inriktning att de används mer som HIMARS för precisionsbekämpning av kända mål.
Att slita ut dem i artilleridueller genom konstant skyfflande av projektiler är kapitalförstöring och Ukraina borde få 100st M777 till från USA för detta ändamål.
Vad jag tror:
- Robot 56
Not: egentligen skulle ett bättre stöd vara att erbjuda en tillverkningslinje för Stugna-P en masse. Ett industrisamarbete där vi hjälper Ukraina att mata ut en löjlig mängd av dem. Svenskar och ukrainare sida vid sida I Karlskoga. Det skulle vara fint.
Varför?
Ukraina kan dem redan. De har en organisation för dem.
De är bra!
De blir fina videos på twitter på kaboom's
-Mer ammo ink excalibur och Bonus
Not: Blir ev hemligstämplad del av stödpaketet
Wildcard:
Stridsbåt 90 för kommande Dneper-verksamhet
Not: Vi kan återanskaffa dessa billigt och snabbt så det är ingen big deal för oss men ger Ukraina möjlighet att sätta press på Ryssen att avdela resurser till att bevaka en annars onödig flodbäddsremsa.