Citat:
Ursprungligen postat av
Petitoo
Bränslepriser och matpriser hör ihop i flera led.
Förmågan att kunna konsumera kan vara beroende av rimliga möjligheter att transportera sig till sitt jobb för att tjäna sitt levebröd. Det gäller inte alla men tillräckligt många för att folk ska rösta höger här.
Det är snarare bevisat att det i vissa situationer är lönsamt om staten går in och subventionerar viktiga funktioner i samhället. Bränslesubventioner kan vara behövligt en tid. Detsamma gäller energipriserna. Alternativt att mer tydlig omfördelningspolitik. Dock inte troligt S kommer gå bilburna "fattiglappar" till mötes.
Var det inte ett förslag från S att sänka bensinskatten tillfälligt? Ett förslag som få partier i riksdagen kan säga nej till under dagens förutsättning och det faktum att det var typ vaddå 6 månader till valet? För de som verkligen behöver lägre priser på bensin och övrig energi blir ju inte något parti vänster om mitten ett alternativ.
Svensson kan alltså gå all-in till höger (om de inte redan gjort det). Nysvenskarna ligger stabilt åt vänster.
Tror ärligt att sossarna inte har makt att styra oljeproducerande länders priser, tror inte heller de har makt över kriget i Ukraina även om somliga tycks anse så då vi har ett stundande riksdagsval runt hörnet.
Vad har högerns motbud varit? Moderaterna har väl med Uffe i spetsen sagt att de står för en planekonomi där politiker ska subventionera främst priser konsumenter betalar för sin energi? Varför ska staten subventionera sånt folk faktiskt själva kan råda över men inte skenande matpriser? Är det verkligen en mänsklig rättighet att kunna köra bil även om man inte har råd?
Det är få kommuner som inte erbjuder en fungerande kollektivtrafik även om den i många fall skulle kunna utvecklas.
Nu bor jag i Sthlm och gissningsvis har vi landets mest turtäta kollektivtrafik så jag är väl bortskämd. Har dock stor erfarenhet av landsbygd så jag vet att det inte fungerar 100 överallt. Ser dock ökade matpriser som ett större problem.
Har i tidigare trådar skrivit om en campingrunda jag gjorde. Har du koll på vad ett paket korvbröd kostar? Har du koll på vad vanlig jävla grillkorv kostar om den innehåller kött? Självklart kan man köpa Dennis grillkorvar men då ska man ju vara medveten om att det är en nästintill vegetarisk produkt man har på grillpinnen.
Jag är inte emot statliga subventioner generellt men tycker att det i de flesta fall bör prövas. Vari ligger det rimliga i att t.ex min egna syster med sin kåk på dryga 400kvm får tillbaka pengar hon spenderar på el medans jag som endast lever på 80kvm förväntas betala för mig själv? Det blir lite knasigt…