2022-08-19, 16:51
Medlem
Snapcounts avatar
Något bra (kanske) :

PARIS, Aug 19 (Reuters) - French President Emmanuel Macron told his Russian counterpart on Friday that he is concerned about safety risks at the Zaporizhzhia nuclear plant in Ukraine, the Elysee said, adding that Putin had agreed to send a mission of experts from the International Atomic Energy Agency (IAEA) to the site.

The two presidents agreed to continue their talks in the coming days, according to a readout sent to journalists by Macron's office.

https://www.reuters.com/world/europe/putin-agreed-send-iaea-mission-ukraine-plant-macrons-office-says-2022-08-19/
Citera
2022-08-19, 16:57
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ryssland går vidare som du ser eller har du missat alla samarbeten med asien, afrika och sydamerika? Kina står inte bara längre axel mot axel utan nu rygg mot rygg med Kina. Väst har skapat två suppermakter i allians så grattis.

.

Ursäkta att jag lägger mig i....men skulle det vara negativt menar du ? Eller positivt ? Man vet aldrig med detta dimmiga dubbelsnack. Om det är negativt, så borde ju horan Putin låtit bli att invadera ? Och hur menar du att det huxflux skapas nya supermakter ? BRICS har funnits länge, också känt som förbundet med de flesta diktatorer i klubben, samt en och en annan lirare som vill vara vän med precis alla. Kina ? Nääää...jag skulle inte vara så säker på att helt vårdslös peta in Kina som vän av Putins Ryssland, särskilt inte i dagsläget. T.o.m Xi verkar lätt besvärat av Putins barbarism, trots att gubben själv driver en repressiv jättestat med div ekonomiska problem just nu och står inför folkliga uppror
Citera
2022-08-19, 16:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu är det väl ganska så fastställt i och med krig att många i Ukraina är ryssar. Så frågan blir väl då;
var dessa fanatiska Sovjeterna egentligen ryssar eller ukrainare?

Efter att Stalin försökt utrota mycket av den ukrainska befolkningen efter svälten 1930-1933 så skedde det väl en enorm ökning av invandring från Ryssland in i Ukraina. Därav att vi har den situationen vi har nu.
Det där var väl intressant, har du läst för många Ukrainska sagoböcker? Jag kan inte hitta din historiska förklaring varför det skulle vara orsaken då ryssarna ägde östra och södra delen av Ukraina i flera hundra år innan Sovjet och Ukraina var ett litet landlåst bihang till Polen eller Litauen. Det skedde en inflyttning till södra och östra delar under industrialiseringen från både Ukrainare i väster och ryssar och det berodde inte på någon svältdöd. En svältkatastrof som drabbade fler än Ukrainare men som det där har gått inflation i (vi är väl upp i flera miljoner nu tror jag), man vill göra ett "holocaust" av det och få lite frikort.

Har ni inga som helst skyddsmekanismer mot propaganda?
Citera
2022-08-19, 17:01
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Något bra (kanske) :

PARIS, Aug 19 (Reuters) - French President Emmanuel Macron told his Russian counterpart on Friday that he is concerned about safety risks at the Zaporizhzhia nuclear plant in Ukraine, the Elysee said, adding that Putin had agreed to send a mission of experts from the International Atomic Energy Agency (IAEA) to the site.

The two presidents agreed to continue their talks in the coming days, according to a readout sent to journalists by Macron's office.

https://www.reuters.com/world/europe/putin-agreed-send-iaea-mission-ukraine-plant-macrons-office-says-2022-08-19/

Putin has agreed = Putin har lurat Macron att krypa till korset och horan kommer att utnyttja det medelst färsk propaganda som ska rädda Putins ansikte i RT
Senast redigerad av Opaque 2022-08-19 kl. 17:03.
Citera
2022-08-19, 17:03
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Fast dom tvångsinflyttade befinner ju sig inte i Ryzzland. Dom befinner sig på ockuperad mark inne i Ukraina..
Förstår att det är svårt att tänka med så låg intelligens, men du kan väl åtminstone försöka lite. Eller kanske fråga din bästa kompis Mollgan om råd.
Det var inte jag som påstod att de blivit tvångsinflyttade till ryzzland. Jag repeterade endast det du eller något annat geni i denna tråd skrev, för svårt att hålla koll på alla. Ni blir ju helt rabiata så fort man går emot narrativet hehe
Citera
2022-08-19, 17:07
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Putin has agreed = Putin har lurat Macron att krypa till korset och horan kommer att utnyttja det medelst färsk propaganda som ska rädda Putins ansikte i RT

Ja, det är modus operandi för Putin. Ryzzen kommer ju bara skylla på Ukraina för att det inte blir nåt av ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Sverige var ett monokulturellt samhälle i mer än tusen år.
Enstaka folkspillror av finnar och samer plus enstaka zigenare och judar påverkade aldrig monokulturen.
Fram till 1970-talet existerade inga etniska motsättningar i Sverige.
Resten är historia och har lett till ett samhälle i upplösning.
Undantaget var den svenska stormaktstiden då vi härskade över Baltikum, Finland mfl stater
Vi kunde inte behålla dessa territorier bl.a för att det var multikulturellt .Enklare att renodla och styra över en statsbildning som är monokulturell.

Jag vet inte om upp till 1/3 av befolkningen (Finnar) på den svenska rikshalvan under 1600-1700-talet kan räknas som folkspillra. Valoner dyker upp på 1600-1700t-talet.
Hälften av stadsbefolkningen var tysk fram till 1500-talet

Vi hade förföljesen av samer - Brände dem på bål
Döds för dem som inte dödade zigenare under perioder av 1500-1700-talet
Vi var inte så snälla emot skåningarna heller.
Innan 1500-talet fanns inte Sverige i någon slags modern mening och man slogs lokalt
Vi var inte så snälla emot den tyska bosatta befolkningen eller ovan.

Hela 1400-talet och delar av 1500-talet var i princip en period av krig och inbördeskrig.

Sverige har varit delvis globalt sedan vikingatiden. Hade vi inte haft folk flyttat hit så hade vi gått under.

Den bild du försöker visa är 1800-talets bild av nationalismen. Precis samtidigt då Ukrainare och större delen av Europa börjar bli nationalistiska - Tack franska revolutionen och Napoleon.

Sverige är en äldre nationalstat med till ex England och Danmark från 1500-talet. Medan de andra länderna blir inte nationalstater förrän 1800-talet.

Hur ung eller gammal en nationalstat spelar ingen roll. De har alla rätt att existera den sekunden omvärlden har erkänt dem. Så Ukraina har rätt att existera då landet erkändes 1991.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det där var väl intressant, har du läst för många Ukrainska sagoböcker? Jag kan inte hitta din historiska förklaring varför det skulle vara orsaken då ryssarna ägde östra och södra delen av Ukraina i flera hundra år innan Sovjet och Ukraina var ett litet landlåst bihang till Polen eller Litauen. Det skedde en inflyttning till södra och östra delar under industrialiseringen från både Ukrainare i väster och ryssar och det berodde inte på någon svältdöd. En svältkatastrof som drabbade fler än Ukrainare men som det där har gått inflation i (vi är väl upp i flera miljoner nu tror jag), man vill göra ett "holocaust" av det och få lite frikort.

Jag räknar inte med att du tror på det även om jag länkar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_famine_of_1930%E2%80%931933
Citera
2022-08-19, 17:08
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej jag är regimkritisk, vår situation är helt onödig. Liksom Rysslands är det.
Så du tycker det är fel att vi skickar vapen till Ukraina samt sanktionerna mot Ryssland? Om inte så säger du emot dig själv.
Citera
2022-08-19, 17:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Ursäkta att jag lägger mig i....men skulle det vara negativt menar du ? Eller positivt ? Man vet aldrig med detta dimmiga dubbelsnack. Om det är negativt, så borde ju horan Putin låtit bli att invadera ? Och hur menar du att det huxflux skapas nya supermakter ? BRICS har funnits länge, också känt som förbundet med de flesta diktatorer i klubben, samt en och en annan lirare som vill vara vän med precis alla. Kina ? Nääää...jag skulle inte vara så säker på att helt vårdslös peta in Kina som vän av Putins Ryssland, särskilt inte i dagsläget. T.o.m Xi verkar lätt besvärat av Putins barbarism, trots att gubben själv driver en repressiv jättestat med div ekonomiska problem just nu och står inför folkliga uppror
Det hade naturligtvis varit en bättre maktbalans om Ryssland, EU, Kina och USA inte hade haft allianser men nu ser det ut att vi skapar två block där vi kan bli utan viktiga naturtillgångar för vår industri. Nu kanske Ryssland och Kina inte beter sig som oss utan gör verklighet i att skapa en multipolär värld med rättvis handel där även vi får ingå.

Är vi i väst inte vänner med diktaturer menar du?

Innan du gnäller vidare på Ryssland och Kina ta först en titt på vad som händer i Europa och USA. Dom har valt andra styrelsesätt och tyvärr så ser vår typ av "demokrati" inte så smaklig ut längre. Vi borde ju ha forsatt att föregå med gott exempel för övriga världen.

Jag gjorde ett försök att besvara dina funderingar.
Citera
2022-08-19, 17:13
Medlem
Citat:

Nej, vi är helt oförmögna till att ta till oss propaganda som skapats för att hålla femåringar på plats på dagis. Detta har vi dessutom varit ända sedan Ukraina/Kievriket var allt annat än ryskt...under de 600 åren det var så. Men tack för att du upplyser oss om hur fullständigt blind en historiker utav din dygd kan komma bli. Det förnöjer oss att du pekar ut motsägelserna till verkligheten så att vi får en chans att bli lika upplysta som Ryssland och du är. Håll tummarna för framtiden kamrat, vi skall alla bli bättre på att mörda våra grannar och odla betor på de 3 kvm vi fick som belöning
Citera
2022-08-19, 17:13
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Det hade naturligtvis varit en bättre maktbalans om Ryssland, EU, Kina och USA inte hade haft allianser men nu ser det ut att vi skapar två block där vi kan bli utan viktiga naturtillgångar för vår industri. Nu kanske Ryssland och Kina inte beter sig som oss utan gör verklighet i att skapa en multipolär värld med rättvis handel där även vi får ingå.

Är vi i väst inte vänner med diktaturer menar du?

Innan du gnäller vidare på Ryssland och Kina ta först en titt på vad som händer i Europa och USA. Dom har valt andra styrelsesätt och tyvärr så ser vår typ av "demokrati" inte så smaklig ut längre. Vi borde ju ha forsatt att föregå med gott exempel för övriga världen.

Jag gjorde ett försök att besvara dina funderingar.

Ryssland är ingen supermakt, en ekonomi som Spanien. Trams!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in