Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Jag lyssnade på en podcast med en av USA:s ledande experter på rysk militär och en Ukrainsk (ex?) Överste. De var inte alls säkra på att Ukraina har styrkan. Ett problem för oss är att Ukrainarna inte säger mycket. Så allt är möjligt. Sen vet vi inte hur stark stridsviljan är hos ryssarna och ukrainarna. Jag antar att den lägre hos ryssarna, men den är inte så låg så det rasar ihop.
Ryssarna har ett dilemma. De vill gärna behålla trupperna i Kherson av två skäl
1 Inte bra för moralen att retirera.
2 Om Putin vill äta hela eller en större del av kakan (Odessa) i framtiden, så måste man vara på den sidan av floden.
Men stannar de kan Ukrainarna fortsätta spränga saker och hota med en offensiv
Om Ryssland och eller Ukraina var starkare offensivt så hade det kanske vara smartare för båda länderna i vissa fall att retirera för att sen gå på en motoffensiv. Nu är det WWI eller Koreakriget (Stora delar) igen. Det tar tid att träna och utrusta trupper. Tittar man på WWII så ser man att det tog ett år innan vissa länder var med i matchen (USA och Sovjet unionen)
Jag tog bara med lura mer trupper över floden som en bonus hur man kan tänka (Sun tzu). Hade jag varit Ukraina så hade jag försökt med en offensiv från norr emot öster om floden. Då måste trupperna retirera om Ukraina lyckas. Men jag har inte all information så......
Tack, intressant. Jag kan tycka att Ukraina säger en massa saker, men att det bara är mindre segrar de basunerar ut. Vi vet inte mycket alls om strategier, förluster mm. — vilket givetvis har sin förklaring i att Ukraina försvarar sig. Då blir det av naturliga skäl en del hemlighetsmakeri.
Svårt att säga något om moralen på båda sidor. Köper inte helt resonemanget som går ut på att Ukraina slåss för sin överlevnad som stat och att moralen är hög bara för den skull. Det kommer ju rapporter titt som tätt om att det råder kaos vid fronten och vissa ukrainska soldater fast i stålregnet skyller på Kiev för att deras kamrater dör i onödan pga. 1) låg utbildningsnivå/ingen stridserfarenhet, 2) materiel-/vapenbrist och 3) frånvarande flyg-/artilleriunderstöd. Sådant är nog förödande för moralen generellt.
Jag säger inte att moralen är skyhög på den ryska sidan. Absolut inte. Man kan nog räkna med att elitförbanden från både Ukraina och Ryssland har högst stridsmoral. Ryssarna förlitar sig ju i hög grad på kontraktssoldater i övrigt, och de har förmodligen sina egna motiv. En del slåss naturligtvis för Moder Ryssland, men inte alla.
Min bedömning är att större taktiska reträtter kan uteslutas. Som det ser ut i dagsläget kan Ukraina knappast uppnå full styrka eftersom ryssarna har initiativet oavbrutet, vilket innebär att det är riskabelt att göra större truppförflyttningar med fienden i ryggen.
Det blir även svårt att bygga upp något inför en offensiv, av de skäl jag redan anfört. Detta kan givetvis förändras av flera orsaker, men då måste den ryska initiativförmågan begränsas mycket kraftigt. Det är väl det Ukraina vill uppnå med sina attacker mot försörjningslinjer, förråd och transporter.
Till sist: Om ryssarna retirerar över floden i norra Kherson Oblast stannar de givetvis kvar söder om den. Att anfalla dessa positioner, över floden, vore ett jätteprojekt för UAF.