2022-08-18, 21:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Gå tillbaka till före 1960 innan tv kom och fejkade en månlandning ALLA VET att vi lever på en level earth innan NASA NAZI ville lura alla till att tro något annat.
Sluta tramsa. Man seglade jorden runt redan på 1500-talet och jordens form är känd sedan dom gamla grekerna.
Citera
2022-08-18, 21:22
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej jag har inte fantiserat fram grundläggande mekanik såsom Newtons rörelselagar eller det faktum att saker, inklusive luft, dras nedåt. Det finns ungefär en miljon observationer och 500 år av empiri runt det hela.

Men det känns som att vi inte riktigt förstår varandra. Om jag förstår dig rätt så verkar du tro att luft inte dras mot jorden? Utan att ingenting (vakuum) på något märkligt sätt förhindrar luften att falla nedåt?

Att luft dras neråt vet jag inte men att det blir mindre syre ju längre upp du är stämmer väl.

Jag har aldrig påstått att det finns ett vakuum.
Jag utgår inte från nåt någon predikat.
Som sagt har jag bara ett mätinstrument än så länge och försöker hålla mig på jorden.
Citera
2022-08-18, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Sluta tramsa. Man seglade jorden runt redan på 1500-talet och jordens form är känd sedan dom gamla grekerna.

Hahaha ja tjena vem skrev den historien tror du?
Citera
2022-08-18, 21:25
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Du kan mäta jordens krökning på många olika sätt. Ett av de enklaste är med hjälp av en GPS. Ett annat sätt är med hjälp av lantmäteriutrusning. Ett tredje sätt är att mäta relativt en referenspunkt såsom en fixstjärna. Ett fjärde är att optiskt mäta hur mycket av tex en fyr är dold under kurvan. Ett femte är att mäta skuggornas längd vid olika positioner. Man kan till och med mäta upp kurvan med hjälp av ett långt slangvattenpass.

Nej det med slangvattenpass kräver att du gjort en plan yta innan, på det sätt vi gör det idag. Är det nån som gjort det?
Lantmäteriutrustning? Hur ser du kurva med det?
Citera
2022-08-18, 21:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hahaha ja tjena vem skrev den historien tror du?
Inte var det NASA iallafall som skrev om dom gamla grekerna och Magellans världsomsegling. Vare sig NASA eller USA fanns då.
Citera
2022-08-18, 21:27
Medlem
Citat:
Inte var det NASA iallafall som skrev om dom gamla grekerna och Magellans världsomsegling.

Nej det är frimurarna lucifers följare men det vet jag att du inte begriper eller vet ett skit om.
Citera
2022-08-18, 21:29
Medlem
Citat:
Gå tillbaka till före 1960 innan tv kom och fejkade en månlandning ALLA VET att vi lever på en level earth innan NASA NAZI ville lura alla till att tro något annat.

Men du... det är ju precis tvärtom. De allra flesta vet att vi inte lever på någon "level earth". Exakt allt talar emot det och människor inte dummare än att de förstår detta.

Och när det handlar om hur länge vi känt till att jorden inte är "level earth" så är det typ 2000 år innan NASA ens var påtänkt.
Citera
2022-08-18, 21:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej det är frimurarna lucifers följare men det vet jag att du inte begriper eller vet ett skit om.
Du hittar bara på trams nu. Alla kan ju se polstjärnans position, avstånden på södra halvklotet, hur solen går ner osv. att plattjordsmodellen inte stämmer.
Citera
2022-08-18, 21:32
Medlem
Citat:
Men du... det är ju precis tvärtom. De allra flesta vet att vi inte lever på någon "level earth". Exakt allt talar emot det och människor inte dummare än att de förstår detta.

Och när det handlar om hur länge vi känt till att jorden inte är "level earth" så är det typ 2000 år innan NASA ens var påtänkt.

Vilka är det som som VET det? Och exakt VAD är det som talar emot att vi lever på en LEVEL EARTH?
Citera
2022-08-18, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nej det med slangvattenpass kräver att du gjort en plan yta innan, på det sätt vi gör det idag.

Nej det krävs ingen plan yta.

Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Lantmäteriutrustning? Hur ser du kurva med det?

Lever du i villfarelsen att vi 2022 inte kan mäta upp höjdskillnader med professionella mätinstrument?
Citera
2022-08-18, 21:34
Medlem
Citat:
Du hittar bara på trams nu. Alla kan ju se polstjärnans position, avstånden på södra halvklotet, hur solen går ner osv. att plattjordsmodellen inte stämmer.

Hahaha vilken "plattjordsmodell" är det du pratar om? Tror du att det finns EN som alla pratar om? Vadå som "alla" pratar om? Är du lågbegåvad?
Citera
2022-08-18, 21:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hahaha vilken "plattjordsmodell" är det du pratar om? Tror du att det finns EN som alla pratar om? Vadå som "alla" pratar om? Är du lågbegåvad?
Finns ingen platt modell som stämmer. Inga modeller kan komma ifrån att solen går ner med oförminskad storlek. Omöjligt om solen kretsar ovanpå en skiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in