2022-08-18, 07:50
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Kommer Zelensky låta sig övertalas om att förhandla om vapenvila idag?

FN:s Generalsekreterare António Guterres och Turkiets President Erdogan träffar Zelensky i Lviv idag:

Google Translate:

Arestovich believes that the UN Secretary General and Erdogan will persuade Zelensky to end the war with negotiations
Aleksey Arestovich, adviser to the head of the President's Office, admitted that UN Secretary General António Guterres and Turkish President Erdogan , who arrived in Ukraine, would persuade Volodymyr Zelensky to sit down at the negotiating table to stop hostilities.

"Maybe they will (offer a diplomatic solution - Ed. ) ... But I'm afraid to even reproduce what Zelensky will answer," Yermak's adviser said.

"Probably will say 'no' in general," he added.

The fact that Erdogan plans to discuss a diplomatic settlement of the war with Zelensky was reported almost officially on the eve of his visit.

Earlier we wrote that US Secretary of State Anthony Blinken said that the war in Ukraine would end through diplomacy .
https://strana-today.translate.goog/news/403943-huterrish-i-erdohan-budut-uhovarivat-zelenskoho-na-perehovory-s-rossiej-arestovich.html?_x_tr _sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=wapp

Original:

https://strana.today/news/403943-huterrish-i-erdohan-budut-uhovarivat-zelenskoho-na-perehovory-s-rossiej-arestovich.html
Finns ingen anledning för Zelensky att förhandla med ryssen nu.

Ukraina har nu initiativet och har redan börjat jaga ut ryssen ur Krim!
Citera
2022-08-18, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Ha ha 😂😂😂Snacka om rysk kvalitet!

Nibiru får skriva ut ett nytt handtag……
Niburu är avstängd så hen får öva hemma. Inte ens detta är ryssen bättre på.

https://www.google.se/search?q=3d+printing+to+help+ukraine&source=hp&ei= S9P9YpHoON28xc8PkIeL0AM&iflsig=AJiK0e8AAAAAYv3hW2k Ptb1rqfzsKD0ffIaOQQaUkfad&oq=ukraine+3+d+printing& gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAEYADIICAAQHhAIEA0yCAgAEB4QCBA NMgUIABCGAzIFCAAQhgMyBQgAEIYDOgUIABCABDoLCC4QgAQQx wEQ0QM6BQguEIAEOggILhCABBDUAjoECAAQDToFCCEQoAE6CAg hEB4QFhAdOgoIIRAeEA8QFhAdOgYIABAeEA06CAgAEB4QDRAFO gYIABAeEBZQkg9Y_01gw31oAXAAeACAAZIBiAGfDZIBBDE4LjK YAQCgAQGwAQA&sclient=gws-wiz
Citera
2022-08-18, 07:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Okej, du vinner!

Vi får hoppas att alla vapen levererade kommer till god användning då (video):

Russians With Attitude
@RWApodcast
Trophy M777 at the "ARMY-2022" International Military-Technical Forum in Kubinka just outside Moscow.
https://twitter.com/RWApodcast/status/1559548832156979201?s=20&t=ctm-qQRyQGYpIzWXA91yyQ
Alla vapen som Ryssland visar upp i sitt "Trophy room" är förstörda och går inte att använda. I varje fall de avancerade vapnen.

Denna M777 är redan förstörd.
Citat:
Based on this video, the Ukrainian howitzer was badly damaged as a result of artillery shelling and cannot be restored.
https://twitter.com/RALee85/status/1546945222738907137?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1546945222738907137%7Ctwgr% 5Ea55251d7454813d07c3f436f856bd9a5880d99c4%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fdefence-blog.com%2Frussian-forces-found-damaged-ukrainian-m777-howitzer%2F
Citera
2022-08-18, 08:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ryssarna har aldrig gått in i något Minsk-avtal.
Ofan?
Citat:
The following representatives signed the document:

Swiss diplomat and OSCE representative Heidi Tagliavini
Former president of Ukraine (July 1994 to January 2005) and Ukrainian representative Leonid Kuchma
Russian Ambassador to Ukraine and Russian representative Mikhail Zurabov
Rebel heads Alexander Zakharchenko and Igor Plotnitsky
Citera
2022-08-18, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag har börjat läsa ikapp lite i tråden och måste rikta ett tack till dig för att du postade detta högintressanta inlägg som svar till mig.

Helt övertygad är jag ärligt talat inte nu heller (skenmanövern), men jag tycker att författaren bakom pseudonymen har många solklara poänger.

Tack även för den bakgrund till artikeln som du själv bidrar med. Jag hoppas att många fler har läst ditt inlägg med samma behållning som jag.
Jag tror när det gäller Kiev att det faktiskt kan handla om både en "misslyckad" operation och en skenmanöver samtidigt faktiskt.

Man måste då först ta in vad allt handlar och vad Kreml har sagt vad målen är nämligen demilitarisering och avnazifiering samt utbrytarregionernas säkerhet. Man har aldrig talat om en invasion av hela Ukraina. Dessutom har man sagt sig inte vilja att den civila delen av Ukraina ska komma komma till skada. Åtminstone har man uttryckt en vilja till det.

Jag är övertygad om att man dels hade solid information om precis allt i Ukraina om både militära styrkor och den allmänna moralen m.m., dels att man hade flera väl utarbetade planer innan man inledde operationen. Säkert en plan A, B, C... och A1, A2, A3.... osv.

Jag tror att man försökte först med att få Zelensky på bättre tankar genom att positionera en stor styrka utanför Kiev. Jag tror många glömt bort att detta nästan lyckades med de förhandlingar man inledde i Turkiet just under den tiden. Zelensky backade som alla vet dock troligtvis på uppmaning från Boris Johnson UK. Så det misslyckades kan man väl säga.

Men detta utesluter inte att man hade tänkt Kiev-operationen som en skenmanöver också, vilket det faktiskt finns visst stöd för med tanke på hur det gick i söder även om det var hårda strider i Mariupol.
Citera
2022-08-18, 08:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Finns ingen anledning för Zelensky att förhandla med ryssen nu.

Ukraina har nu initiativet och har redan börjat jaga ut ryssen ur Krim!
Jag tror inte att António Guterres eller Erdogan riktig ser situationen i Ukraina på samma sätt som ni i tråden faktiskt.
Citera
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Svara på min fråga om vilka "raketer" det är som USA ska "montera upp" i Ukraina och som ska "riktas mot Moskva"!

Svara!

Efter statskuppen 2014 hördes starka röster från kuppmakarna om raketer som skulle riktas mot Moskva. Usa kan givetvis montera upp med Ukrainas tillåtelse vilka raketer man behagar i Ukraina. Avståndet till Moskva är mycket kort och risken för missförstånd och ödeläggelse av världen är stort då ryssarna på några minuter skall bestämma sig om man skall slå tillbaka ett anfall eller ej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu började vi diskutera detta för att frågan var om man kunde lära något av Kubakrisen. Det menar jag att man kan.

Men du hänfaller bara till "Russia bad"-snack.

Ryssland har haft massor med grannländer som inte är rena lydstater utan problem. Men ja, där är vissa saker som Ryssland inte accepterar att de gör. Liksom USA, sen kan du kategorisera vissa saker som "direkta hot" eller att "Kuba var egentligen med i Warsawapakten fast det inte var formellt", men allt i Ukraina är "NATO bara en försvarsallians" och "Ukraina är inte alls med i NATO". Men det är ju bara för att passa in i din världsbild. Akta dig för att hela tiden välja den tolkning där Ryssland är sämst.

Där finns också en annan likhet som många missar. Det är att Sovjet såg sig själv som moraliskt överlägset, ett rättvisare land och det långsiktiga målet var att hela världen skulle inse det och styras på detta viset, världskommunism. USA (storkapitalet) kände sig hotat av det. Där fanns ett "motiv" för anfall från Kuba.

Idag anser Väst att alla ska styras med representativ demokrati och man ska ha rätt att uttrycka sig hur man vill, inklusive sexuell identitet och företagande, och att detta är en moralisk styrform som alla innerst inne borde vilja ha. Ryssland (Putin) känner sig hotat av detta.

Om man skall lära sig något om Kuba krisen så är det just viljan att kompromissa, och skillnaden mellan en hur en auktitär makt agerar kontra en makt som har ett tyngre inslag av demokrati.

Svamlet du har beror på att du gått på Kremls rökridå gällande invasionen.

Går inte alls att jämföra med USAs protest mot att Ryssland placerade kärnvapen så nära deras gränser som ett direkt hot.
I Ukraina krisen handlar det om ett lands vilja att närma sig väst p.g.a de fördelar de sett i sina grannländer med den typen av samhälle.
Så ja man kan lära sig och förstå skillnaden mellan Kremls agerande och USAs agerande.
Men samtidigt måste man se en annan skillnad, ur Kremls synvinkel är det en svaghet att försöka kompromissa och vinner man lite ser man det som en förevänning att fortsätta.
Ur ett Väst perspektiv handlar det om att hitta den misnt dåliga lösningen för bägge parter.
Citera
2022-08-18, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ofan?
Men det var väl ändå ett avtal mellan de två parterna Kiev och separatisterna. Och det är liksom inget kontroversiellt att säga att Kiev inte levde upp till det man skrev under på. Man stiftade t.o.m. nya lagar som förhindrade att man skulle kunna uppfylla villkoren. Och det är i allra högsta grad offentligt.
Citera
2022-08-18, 08:10
Medlem
Citat:
Jag tror inte att António Guterres eller Erdogan riktig ser situationen i Ukraina på samma sätt som ni i tråden faktiskt.
Nu är det inte Guterres eller Erdogan som blivit invaderade så vad dessa tycker spelar ingen roll.
Citera
2022-08-18, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Jo, jag vet. Men att det skulle bli nån etnisk rensning i Donbass verkar långt bort. Det hade väl smakat fågel om det kunde överlämnats "ryssfritt" till ukrainarna? Då hade man ju behövt terrorbomba civilbefolkningen där i fortsättningen.

Tror knappast att det finns nåt behov av att kriga alls om Ryssland drar tillbaka hela sin militära styrka inklusive den delaen av FSB som fungerat som ledning i de.s.k. utbrytarrepublikerna.
Då finns det nog en bra chans att det blir fred i Ukraina, men så länge som FSB och Rysska armén får härja som de gjort sen 2014 så lär det fortsatt vara stökigt.
Citera
2022-08-18, 08:13
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Nä hej!
Bra då vet vi vad du tror!

Dina analyser är ju berömda vid det här laget.😂😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in