2022-08-17, 08:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
TITTARNA: HÖGEROPPOSITIONEN KAMMADE HEM DEBATTEN

Kantar/Sifo har undersökt vad tittarna tycker om partiledarnas insatser i kvällens partiledardebatt i Expressen TV och högerblocket placerar sig på de fyra topplaceringarna med Moderaternas partiledare Ulf Kristersson som vinnaren med ett medelvärde på 3,38.*

Resultatet:*

1. Ulf Kristersson (M): 3,38

2. Johan Pehrson (L): 3,31

3. Ebba Busch (KD): 3,28

4. Jimmie Åkesson (SD): 3,25

5. Magdalena Andersson (S): 3,06

6. Nooshi Dadgostar (V): 2,81

7. Annie Lööf (C): 2,68*

8. Märta Stenevi (MP): 2,24

Osäkert vilket genomslag en debatt i Expressen får och hur representativa tittarna är, men detta resultat speglar tämligen väl hur debatten gick, med undantag för att Ebba borde kommit högre - hon klippte till ordentligt flera gånger.
Citera
2022-08-17, 08:29
Medlem
Jag tror att för vänsterblocket så blir den jobbigaste frågan hur man ska få en fyrparti-regering att fungera överhuvudtagt. Konflikten mellan C och V kommer växa stort.

Så man funderar lite på vad S väljer att göra. Duckar de frågan och avvaktar valutgången eller går de in och säger att de planerar att bilda en enparti-regering som söker stöd hos olika partier för olika frågor?
Citera
2022-08-17, 08:37
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Osäkert vilket genomslag en debatt i Expressen får och hur representativa tittarna är, men detta resultat speglar tämligen väl hur debatten gick, med undantag för att Ebba borde kommit högre - hon klippte till ordentligt flera gånger.

Jag tror inte debatten får någon större avgörande på valresultatet. Folket röstar på sitt parti oavsett hur partiledaren är skicklig eller inte i en TV-duell.
Johan Pehrson (L) får ett bättre betyg än Åkesson (SD) trots att SD är betydligt större än L. Stenevi i botten fattar alla, partiet riskerar att åka ur riksdagen, och balanserar på fitthåret. MP är helt beroende av stödröster för att klara sig kvar.
Citera
2022-08-17, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Jag tror inte debatten får någon större avgörande på valresultatet. Folket röstar på sitt parti oavsett hur partiledaren är skicklig eller inte i en TV-duell.
Johan Pehrson (L) får ett bättre betyg än Åkesson (SD) trots att SD är betydligt större än L. Stenevi i botten fattar alla, partiet riskerar att åka ur riksdagen, och balanserar på fitthåret. MP är helt beroende av stödröster för att klara sig kvar.
Stenevi gjorde en lysande insats som vanligt, jag hoppas hon fortsätter på det inslagna spåret och skrämmer bort väljare i varje debatt. Och förhoppningsvis får Bolån förhinder till de viktigare debatterna, för även om han är lika tappad bakom vagnen så väcker han lite moderskänslor hos medelålders kvinnor vilket kan vara tillräckligt när man balanserar på 4%-linan
Citera
2022-08-17, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
TITTARNA: HÖGEROPPOSITIONEN KAMMADE HEM DEBATTEN

Kantar/Sifo har undersökt vad tittarna tycker om partiledarnas insatser i kvällens partiledardebatt i Expressen TV och högerblocket placerar sig på de fyra topplaceringarna med Moderaternas partiledare Ulf Kristersson som vinnaren med ett medelvärde på 3,38.*

Resultatet:*

1. Ulf Kristersson (M): 3,38

2. Johan Pehrson (L): 3,31

3. Ebba Busch (KD): 3,28

4. Jimmie Åkesson (SD): 3,25

5. Magdalena Andersson (S): 3,06

6. Nooshi Dadgostar (V): 2,81

7. Annie Lööf (C): 2,68*

8. Märta Stenevi (MP): 2,24

”Tittarna” är en högertidnings läsare. Med en debatt utifrån en högertidnings frågeställningar. Inte representativt för något. Hade det varit aftonbladets debatt hade det varit 4+ till de rödgröna och 2- till de blåbruna.
Citera
2022-08-17, 09:39
Medlem
Om C inte ingår i Kristerssons regeringsunderlag så förstår jag att de rödgröna kommer vinna valet och att det inte blir något maktskifte.
Citera
2022-08-17, 09:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert

Jo, Pehrsons placering var oväntat hög. Man kan fundera på detta. MP behöver åka ut, men OU-siffrorna är dystra.

Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Stenevi gjorde en lysande insats som vanligt, jag hoppas hon fortsätter på det inslagna spåret och skrämmer bort väljare i varje debatt. Och förhoppningsvis får Bolån förhinder till de viktigare debatterna, för även om han är lika tappad bakom vagnen så väcker han lite moderskänslor hos medelålders kvinnor vilket kan vara tillräckligt när man balanserar på 4%-linan

Det tycks inte hjälpa. MP ser just nu ut att bli kvar. Kakistokratin är nära.
Citera
2022-08-17, 09:56
Moderator
v50s avatar
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning utförd mellan 6 - 16 Augusti 2209 intervjuer utfördes.

S 29,6% (+0,9)
V 7,4% (-0,3)
MP 5,2% (+0,4)
C 7,5% (+0,3)

L 4,9% (-0,8)
SD 18,4% (+0,7)
M 19,9% (-0,4)
KD 5,8% (-1,1)

Övriga 1,4% (+0,2)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5vl75/demoskop-rysarval-vantar-sa-jamnt-ar-det-mellan-blocken
Senast redigerad av v50 2022-08-17 kl. 10:17.
Citera
2022-08-17, 10:01
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning utförd mellan 6 - 16 Augusti 2209 intervjuer utfördes.

S 29,6% (+0,9)
V 7,4% (-0,3)
MP 5,2% (+0,4)
C 7,5% (+0,3)

L 4,9% (-0,8)
SD 18,4% (+0,7)
M 19,9% (-0,4)
KD 5,8% (-1,1)

Övriga 1,4%

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5vl75/demoskop-rysarval-vantar-sa-jamnt-ar-det-mellan-blocken

176 mandat för S+MP+V+C mot 173 för M+KD+SD+L

Väldigt jämnt.
Tyvärr har MP lyft vilket är förfärligt.

När det är så här jämnt läge hur har OU stått sig mot faktiskt valresultatet tidigare? Finns de någon bra sammanställning på vilka som överskattats/ underskattas?
Citera
2022-08-17, 10:15
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
176 mandat för S+MP+V+C mot 173 för M+KD+SD+L

Väldigt jämnt.
Tyvärr har MP lyft vilket är förfärligt.

När det är så här jämnt läge hur har OU stått sig mot faktiskt valresultatet tidigare? Finns de någon bra sammanställning på vilka som överskattats/ underskattas?

På nedanstående länk kan man se resultat från tidigare val samt avvikelser mellan opinionsinstitut och valresultaten m.m.

https://val.digital/ElectionAnalysis/
Citera
2022-08-17, 10:37
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Jag har aldrig varit med om att några mainstream-mätningar har varit korrekta. Först påstod de i 3 val i rad att SD skulle backa, alternativt stå stilla. Istället dubblade de sina röster. Innan förra valet påstod de då att SD skulle dubbla igen, och därför pratade de om 26-28%. Det finns de som misstänker valfusk, med tanke på avbrytningen som skedde på valnatten, där S och SD helt plötsligt hade bytt siffror när de kom tillbaka, och S fick 28% istället för SD. Men jag tror inte riktigt på det. Jag tror helt enkelt att det är väldigt svårt att avgöra hur många röster ett parti kommer att få. Framförallt när det handlar om ett parti som SD, där det sker lite av en häx-jakt gentemot deras väljare.

Jag tror också att mätningar i sig själv kan påverka hur många röster ett parti kommer att få. Om mätningarna säger att ett parti inte kommer att få många röster, kommer många människor som inte är insatta i politik, och dessutom bryr sig om vad andra tycker om dem, låta bli att rösta på dem. Om mätningarna säger att ett parti kommer att få överdrivet många röster kan det leda till att en hel del människor låter bli att rösta, då de tänker att det är en done deal redan. Personligen bryr jag mig inte mycket om mätningar, förutom när det handlar om situationen med Afs, där jag kraftigt riskerar att slösa bort min röst. Hade jag vetat att Afs skulle få minst 4%, hade jag absolut kunnat tänka mig att rösta på dem, då jag tycker att hela det svenska politiska systemet måste förändras i grunden. Som det ser ut idag är det uppbyggt för laglig korruption, där många politiker snabbt blir karriär-politiker tack vare alla de höga skattefinansierade lönerna.
Citera
2022-08-17, 10:38
Medlem
Concac123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

S 29,6% (+0,9)
V 7,4% (-0,3)
MP 5,2% (+0,4)
C 7,5% (+0,3)

L 4,9% (-0,8)
SD 18,4% (+0,7)
M 19,9% (-0,4)
KD 5,8% (-1,1)

Övriga 1,4% (+0,2)

Hur i helvete kan pedofilpartiet ha 7,5% nu? Jag kan förstå varför MP har lyft i och med den massiva propagandan som genomförts av MSM den senaste tiden, men inte gällande C med pedofilskandaler som uppdagats samt det officiella stödhjulandet till S.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in