2022-08-16, 20:14
Medlem
Antagligen en dum fråga men brukar inte bry mig så mycket om aktier.

Om jag säljer aktier för 100k där 30k är vinst. Kommer 100k räknas som min inkomst nästa år eller kommer det 30 % av 30k vinsten räknas som inkomst?

Dvs, vad kommer synas i min deklaration som inkomst?
Citera
2022-08-16, 20:18
Medlem
BekraftadNegers avatar
30 k blir inkomst i inkomstslaget kapital
Citera
2022-08-16, 21:23
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip

Om jag säljer aktier för 100k där 30k är vinst. Kommer 100k räknas som min inkomst nästa år eller kommer det 30 % av 30k vinsten räknas som inkomst?

Vinsten 30k är som föregående postare skriver, inkomst av kapital och skatten på det är 30%, dvs 9k.
Men, du får fylla i en K4-bilaga och där mata in 70k under Omkostnadsbelopp. Man brukar få bilagan halvvägs ifylld från SKV.
Citera
2022-08-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip

Fråga, Har du haft aktierna i en "Aktie-/Fonddepå", Investeringssparkonto (ISK) eller Kapitalförsäkring (KF)?

Om du har haft aktierna i ISK eller KF så behöver du inte göra något speciellt förutom att spara en tusenlapp på ditt sparkonto till våren så att du kan betala Schablonskatt i samband med deklarationen.

Om du har haft aktierna i en Aktie-/Fonddepå så kommer du att behöva fylla i en K4-blankett i samband med deklarationen. Där fyller du i vad du sålde aktierna för (100 000) och sedan vad du köpte aktierna för, kallas omkostnadsbelopp (70 000) och sedan summera ihop att du gjort 30 000 kr i vinst.

Vanlig lön deklareras som "Inkomst av tjänst", dina aktier som du tjänat pengar på deklareras som "Inkomst av kapital". Du kommer då att betala 30% i skatt på vinsten så räkna med att lägga undan 10 000 på ditt sparkonto som du ska betala in till Skatteverket våren 2023.
Citera
2022-08-17, 08:39
Medlem
s44ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Fråga, Har du haft aktierna i en "Aktie-/Fonddepå", Investeringssparkonto (ISK) eller Kapitalförsäkring (KF)?

Om du har haft aktierna i ISK eller KF så behöver du inte göra något speciellt förutom att spara en tusenlapp på ditt sparkonto till våren så att du kan betala Schablonskatt i samband med deklarationen.

Om du har haft aktierna i en Aktie-/Fonddepå så kommer du att behöva fylla i en K4-blankett i samband med deklarationen. Där fyller du i vad du sålde aktierna för (100 000) och sedan vad du köpte aktierna för, kallas omkostnadsbelopp (70 000) och sedan summera ihop att du gjort 30 000 kr i vinst.

Vanlig lön deklareras som "Inkomst av tjänst", dina aktier som du tjänat pengar på deklareras som "Inkomst av kapital". Du kommer då att betala 30% i skatt på vinsten så räkna med att lägga undan 10 000 på ditt sparkonto som du ska betala in till Skatteverket våren 2023.

Så om det finns 100 000;- i ISK konto där 30 000 är vinst betalar man bara en schablon skatt på cirka 1000kr

Men om samma summa med samma vinst är på AF kontot betalar men 30%,, hur satan går det ihop o varför skulle man vilja handla på AF kontot om så är fallet?
Räknas vinsten på ISK kontot också som kapital vinst i deklarationen till skatt måsen??
Citera
2022-08-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s44m
Så om det finns 100 000;- i ISK konto där 30 000 är vinst betalar man bara en schablon skatt på cirka 1000kr

Men om samma summa med samma vinst är på AF kontot betalar men 30%,, hur satan går det ihop o varför skulle man vilja handla på AF kontot om så är fallet?
Räknas vinsten på ISK kontot också som kapital vinst i deklarationen till skatt måsen??

på isk-konto betalar du skatt beloppet du har på kontot oavsett om du går plus eller minus

https://www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/skatt-pa-isk.html
Citera
2022-08-17, 09:11
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:

Vinsten på ISK beskattas inte, bara schablonskatt betalas och den betalar du oavsett vinst eller förlust och den baseras på snittbehållning under året.
Citera
2022-08-17, 09:26
Medlem
Citat:

Tittar man över en konjunkturcykel så kommer skillnaden mellan ISK/KF och traditionell aktiedepå inte vara så stor. Om man har en placering inom ISK/KF under många år så kommer ränta på ränta-effekten göra att schablonskatten faktiskt blir hög. Nackdelen med ISK/KF är också att man inte får göra förlustavdrag.

Skattemässigt så spelar det kanske ingen större skillnad på vad man väljer. Den stora fördelen med ISK är att deklarationen blir enklare.

Nu har börsen rasat kanske 20 % sedan årsskiftet. De som sitter med ISK/KF får ändå betala sin schablonskatt medan de som haft sin placering på aktiedepå får göra förlustavdrag och får tillbaka pengar av skatteverket.
Senast redigerad av Mynicname 2022-08-17 kl. 09:29.
Citera
2022-08-17, 21:38
Medlem
s44ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tittar man över en konjunkturcykel så kommer skillnaden mellan ISK/KF och traditionell aktiedepå inte vara så stor. Om man har en placering inom ISK/KF under många år så kommer ränta på ränta-effekten göra att schablonskatten faktiskt blir hög. Nackdelen med ISK/KF är också att man inte får göra förlustavdrag.

Skattemässigt så spelar det kanske ingen större skillnad på vad man väljer. Den stora fördelen med ISK är att deklarationen blir enklare.

Nu har börsen rasat kanske 20 % sedan årsskiftet. De som sitter med ISK/KF får ändå betala sin schablonskatt medan de som haft sin placering på aktiedepå får göra förlustavdrag och får tillbaka pengar av skatteverket.

Okej så skillnaden är att på ett ISK konto blir du inte deklarerad som inkomst av kapital men det blir du på AF kontot, är jag med i matchen nu?
Citera
2022-08-17, 21:52
Medlem
Citat:
Okej så skillnaden är att på ett ISK konto blir du inte deklarerad som inkomst av kapital men det blir du på AF kontot, är jag med i matchen nu?
Skattesatsen för ISK (och KF) varierar mellan olika år. I år är skattet 0,375 %.
Om du exempelvis har 100 000 kr på ISK så kommer banken en gång per kvartal rapportera detta till Skatteverket.

I samband med deklarationen så kommer det på deklarationen vara förtryckt hur stor schablonintäkt som du haft och hur mycket skatt som du ska betala. Beloppet hamnar under inkomst av kapital och inte inkomst av tjänst.

Inkomst av kapital hamnar i Statskassan medan Inkomst av tjänst framförallt hamnar hos kommunen och till viss del Regionen/landstinget.
Citera
2022-08-17, 22:19
Medlem
Elekensas avatar
Jag har "hört" att om man har aktier i AF och i ett utländskt företag. Så har man rätt att dra av skatten på något sätt och slippa dom där 30%?
Citera
2022-08-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Jag har "hört" att om man har aktier i AF och i ett utländskt företag. Så har man rätt att dra av skatten på något sätt och slippa dom där 30%?
Om du har utländska aktier i AF så får du dra av den skatt som du betalar i det andra landet så att du inte blir dubbelt beskattad. Det har historiskt fungerat riktigt bra så att man betalar 15 % skatt i det andra landet och 15 % i Sverige.

Men sedan ungefär 5 år tillbaka har länder som Danmark, Finland och Norge helt börjat strunta i dubbelbeskattningsavtalet så nu har det blivit lite problem så man riskerar att behöva betala lite mer skatt i dessa länder. Sverige sköter sig så de är de andra 3 länderna som börjat krångla...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in