Citat:
Ursprungligen postat av
Qtip
Antagligen en dum fråga men brukar inte bry mig så mycket om aktier.
Om jag säljer aktier för 100k där 30k är vinst. Kommer 100k räknas som min inkomst nästa år eller kommer det 30 % av 30k vinsten räknas som inkomst?
Dvs, vad kommer synas i min deklaration som inkomst?
Fråga, Har du haft aktierna i en "Aktie-/Fonddepå", Investeringssparkonto (ISK) eller Kapitalförsäkring (KF)?
Om du har haft aktierna i ISK eller KF så behöver du inte göra något speciellt förutom att spara en tusenlapp på ditt sparkonto till våren så att du kan betala Schablonskatt i samband med deklarationen.
Om du har haft aktierna i en Aktie-/Fonddepå så kommer du att behöva fylla i en K4-blankett i samband med deklarationen. Där fyller du i vad du sålde aktierna för (100 000) och sedan vad du köpte aktierna för, kallas omkostnadsbelopp (70 000) och sedan summera ihop att du gjort 30 000 kr i vinst.
Vanlig lön deklareras som "Inkomst av tjänst", dina aktier som du tjänat pengar på deklareras som "Inkomst av kapital". Du kommer då att betala 30% i skatt på vinsten så räkna med att lägga undan 10 000 på ditt sparkonto som du ska betala in till Skatteverket våren 2023.