2022-08-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Mycket yrande här. Vad menas med ”inte håller måttet”? Finns det en absolut resultatgräns som avgör om mästerskap får hållas i en gren? Att VM > EM är självklart men det är riktigt mäktigt att vara bäst i Europa med 700 milj invånare också.

Greken vann som bekant inte VM (då en kines gjorde det) så tvärtom är detta en ypperlig chans för honom att ändå få med sig en internationell titel i sommar.

Angående svenskarna får man bedöma allt utifrån personlig nivå. Ett antal dåliga prestationer hittills men svenskar kan och kommer hävda sig mycket bra mot övriga Europa.

Att sprintlöpning utan länder som USA och Jamaica å långdistanslöpning utan nationer som Kenya och Etiopien blir en enorm nivåsänkning, tyvärr..

Visst, ja, Wang gick om i slutskedet, så där var jag ute och cyklade, men europamästaren blir inte "kungen" denna sommar, då VM smäller högre och var huvudmästerskapet..

(Om Tentoglou eller Montler hade vunnit VM, så skulle ett misslyckande i EM inte göra någon större skillnad, därmed blir ett europamästerskap samma sommar underordnat)

Om man är uttagen till EM representerar idrottaren Sverige och tävlar mot andra nationer å jämför sig med dessa, då handlar det om resultat och placeringar..

Att slå personligt rekord, men ändå vara chanslös, då ska man nog inte vara på EM..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-08-16 kl. 17:19.
Citera
2022-08-16, 17:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Jag tycker inte löpgrenarna håller måttet helt enkelt, nivåskillnaden när man plockar bort övriga världen blir för stor..

Finns knappt någon som drömmer om att bli "bäst i Europa" heller, utan barn och ungdomar drömmer om att bli "bäst i världen"..

Fast nu är detta EM och inte VM och om man då har världsbäst som måttstock då har man nog haft fel förväntningar.

Sedan tycker jag det bara är så tröttsamt med tugget om blåbär och turister (och skall man ha någon trovärdighet i det då bör man utse dessa i förväg, att med facit i hand utse sådana är att göra det lite väl enkelt för sig). Man kan komma med saklig kritik utan att för den delen tugga om blåbär eller turister eller att ägna sig åt raljerande.

Jag tycker det är bra att Sverige skickar en så stor trupp som man gör. Men om man skickar 50+ aktiva så kommer det vara ett antal som kommer att misslyckas men det är något man får köpa. Sedan tror jag också att det är bra för svensk friidrott ur ett utvecklingsperspektiv att man skickar en så stor trupp som man gör.
Citera
2022-08-16, 17:16
Medlem
Citat:
Jag tycker inte löpgrenarna håller måttet helt enkelt, nivåskillnaden när man plockar bort övriga världen blir för stor..

Finns knappt någon som drömmer om att bli "bäst i Europa" heller, utan barn och ungdomar drömmer om att bli "bäst i världen"..

Det finns ju faktiskt europeiska löpare som är bäst i världen på sina distanser. T.ex Karsten Warholm och Jakob Ingebrigtsen. Personligen tycker jag att EM är minst lika kul att se på som VM var. Det är ju kampen man mot man, kvinna mot kvinna som är det intressanta. T.ex igår när en tysk slog några israeler som var importerade från Afrika. På tal om Israel så tillhör landet väl inte Europa och borde därför inte vara med i EM?
Citera
2022-08-16, 17:19
Medlem
welcometorealitys avatar
Jag tycker att det borde räcka med OS och VM bara.
Citera
2022-08-16, 17:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Det finns ju faktiskt europeiska löpare som är bäst i världen på sina distanser. T.ex Karsten Warholm och Jakob Ingebrigtsen. Personligen tycker jag att EM är minst lika kul att se på som VM var. Det är ju kampen man mot man, kvinna mot kvinna som är det intressanta. T.ex igår när en tysk slog några israeler som var importerade från Afrika. På tal om Israel så tillhör landet väl inte Europa och borde därför inte vara med i EM?

I idrottssammanhang på europanivå så tillhör Israel Europa och har gjort så under lång tid. Samma sak när det gäller Eurovision (Eurovision Song Contest).
Citera
2022-08-16, 17:32
Medlem
På 70 och 80 talet var EM stort.
Nu har det tyvärr gått lite inflation i stora mästerskap iom att VM sedan 1993(tror jag) går vartannat år.
På 70 talet exempelvis så fanns inte ens friidrotts VM plus att en stor andel europeisk toppnivå var lika med världstoppen(vem kan glömma Marita Koch typ).

Det vart annat sus då helt enkelt.Blev ju ett jävla liv när Linda Haglund bärgade ett EM silver 1978 exempelvis,eller då Anne Louise Skoglund vann guld 1982.
Citera
2022-08-16, 17:32
Medlem
AbuserUsers avatar
Vem är egentligen "Mr Knowitall" som kommenterar beachvollyn just nu??

Helvete, han har svar på allt och typ allt är dåligt!
Citera
2022-08-16, 17:33
Medlem
Citat:
Att sprintlöpning utan länder som USA och Jamaica å långdistanslöpning utan nationer som Kenya och Etiopien blir en enorm nivåsänkning, tyvärr..

Visst, ja, Wang gick om i slutskedet, så där var jag ute och cyklade, men europamästaren blir inte "kungen" denna sommar, då VM smäller högre och var huvudmästerskapet..

(Om Tentoglou eller Montler hade vunnit VM, så skulle ett misslyckande i EM inte göra någon större skillnad, därmed blir ett europamästerskap samma sommar underordnat)

Om man är uttagen till EM representerar idrottaren Sverige och tävlar mot andra nationer å jämför sig med dessa, då handlar det om resultat och placeringar..

Att slå personligt rekord, men ändå vara chanslös, då ska man nog inte vara på EM..

Det går ju inte att vinna enligt ditt resonemang. I de grenar där utomeuropéer är bäst håller inte grenarna måttet på EM och är därför överflödiga. I grenar där européer är bäst i världen (som du trodde att Tentoglou var) blir EM istället överflödigt för att VM är prestigefullare. Är det helt enkelt så att du tycker att man borde slopa EM?

Det tycker i alla fall inte jag, då det i synnerhet i de grenar där skillnaden är betydande mellan världseliten och europaeliten är kul att det finns ett mästerskap där europaeliten kan hävda sig. EM är för övrigt en äldre tävling än VM i friidrott.
Citera
2022-08-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast nu är detta EM och inte VM och om man då har världsbäst som måttstock då har man nog haft fel förväntningar.

Sedan tycker jag det bara är så tröttsamt med tugget om blåbär och turister (och skall man ha någon trovärdighet i det då bör man utse dessa i förväg, att med facit i hand utse sådana är att göra det lite väl enkelt för sig). Man kan komma med saklig kritik utan att för den delen tugga om blåbär eller turister eller att ägna sig åt raljerande.

Jag tycker det är bra att Sverige skickar en så stor trupp som man gör. Men om man skickar 50+ aktiva så kommer det vara ett antal som kommer att misslyckas men det är något man får köpa. Sedan tror jag också att det är bra för svensk friidrott ur ett utvecklingsperspektiv att man skickar en så stor trupp som man gör.

Jag vill att de bästa ska vara med helt enkelt, så att man hela tiden kan mäta med de allra bästa i världen, samt att jag förstås vill se de största stjärnorna..

Det är väldigt stor skillnad på Fotbolls-EM och Friidrotts-EM, när det gäller idrott i högsta världsklass..

Kanske oförskämt att kalla dem "blåbär", självklart handlar det om duktiga idrottare, men om det inte ens finns potential att utmana om finalplaceringar, så förstår jag inte varför man ens är uttagen..

Jag motiveras också främst av OS och VM (man jämför hela tiden med världstoppen), då måste man kunna hävda sig på europanivå..
Citera
2022-08-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
På 70 och 80 talet var EM stort.
Nu har det tyvärr gått lite inflation i stora mästerskap iom att VM sedan 1993(tror jag) går vartannat år.
På 70 talet exempelvis så fanns inte ens friidrotts VM plus att en stor andel europeisk toppnivå var lika med världstoppen(vem kan glömma Marita Koch typ).

Det vart annat sus då helt enkelt.Blev ju ett jävla liv när Linda Haglund bärgade ett EM silver 1978 exempelvis,eller då Anne Louise Skoglund vann guld 1982.

Marita Koch var östtysk idrottare. Efter muren fall kom det fram att dopingen i Östtyskland varit mycket omfattande och stödd av staten. I Sovjet var det likadant, varför sovjetiska och östtyska idrottare toppade listorna i simning och friidrott när det gällde medaljskörden. I och med murens fall föll också det östtyska dopingprogrammet ihop. Ryssland har ärvt Sovjets dopingagenda och Ryssland har straffats för det genom att inte få delta i t.ex EM och VM. Nu bidrar ju också kriget i Ukraina till Rysslands utestängning.
Citera
2022-08-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Marita Koch var östtysk idrottare. Efter muren fall kom det fram att dopingen i Östtyskland varit mycket omfattande och stödd av staten. I Sovjet var det likadant, varför sovjetiska och östtyska idrottare toppade listorna i simning och friidrott när det gällde medaljskörden. I och med murens fall föll också det östtyska dopingprogrammet ihop. Ryssland har ärvt Sovjets dopingagenda och Ryssland har straffats för det genom att inte få delta i t.ex EM och VM. Nu bidrar ju också kriget i Ukraina till Rysslands utestängning.

Så var det..och USA kan läggas till listan tillsammans med många andra nationer.
Vem glömmer Jackie Joyner Kersees utomjordingska världsrekordserie i sjukamp från Seoul exempelvis,eller för den delen Jarmila Kratochvilovas VR på 400..eller är det 800..som fortfarande står sig tror jag.
Citera
2022-08-16, 17:53
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Kul att se tjockisarna i slägga, rejäla kvinnor!
Det heter pjäser, eller hur Lookalike?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in