• 1
  • 2
2022-08-16, 16:15
Medlem
Som topic lyder.. Hur tillagar man fläskytterfilé så den blir som godast? Kom gärna med förslag!

Kan påpeka att jag inte har tillgång till att grilla över eld..
Senast redigerad av Babyspenat 2022-08-16 kl. 16:18.
Citera
2022-08-16, 16:19
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Som topic lyder.. Hur tillagar man fläskytterfilé så den blir som godast? Kom gärna med förslag!

Kan påpeka att jag inte har tillgång till grilla över eld..
Som stek - Stek den i stekpanna först eller sist, men gör den mesta stekningen i ugn till 62 graders innertemperatur.

Annars kan du kolla på nätet på alla recept på fläskkotlett, eftersom fläskytterfilé är utskuren kotlettrad. Kolla också recept på fjärilskotlett, för det är samma grundråvara.
Citera
2022-08-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Som stek - Stek den i stekpanna först eller sist, men gör den mesta stekningen i ugn till 62 graders innertemperatur.

Annars kan du kolla på nätet på alla recept på fläskkotlett, eftersom fläskytterfilé är utskuren kotlettrad. Kolla också recept på fjärilskotlett, för det är samma grundråvara.
Tack för tipset! Vet att fläsk blir som godast på låg temperatur i ugn.
Citera
2022-08-16, 16:23
Medlem
Metaverses avatar
Citat:

Marinera din fläskytterfilé och låt den helst ligga i kylskåpet över natten.
Stek den sedan på hög värme i en stekpanna så att den får en fin gyllenbrun stekyta.
Viktigt att du både saltar och peppra ordentligt.

Sätt ugnen på 175 grader.

När den har en gyllenbrun stekyta så lägger du över filén i en ugnsfast form och sätt in i ugnen ca 20-25 min eller tills filén har en innertemperatur på 65-68 grader.
Citera
2022-08-16, 16:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Kolla på fläskytterfile i sockerkakform, på Tasline exempelvis. Marinera i olja, hackad färsk chilli, svartpeppar, vitlök, gul lök. över natten.
Bryn lätt runt om och ner i sockerkakformen med grädde, soja, viltfond, lite svamp och låt gå ett par timmar i ugn på svag värme. ca 90-100 grader (olika på olika ugnar). kolla och peta runt lite efter någon timma

Har säkert glömt något, brukar göra på frihand, blir lite olika varje gång, salta inte och var försiktig med sojan då både den och viltfond är ganska salt i sig.

Edit: Dijonsenap brukar jag också ha i.
Senast redigerad av Onanikrem 2022-08-16 kl. 16:33.
Citera
2022-08-16, 16:31
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
In i ugnen bara i aluminiumfolie 225g grader marinera den först, låt den vara en timme där, de behövs inget mera, strunta i råd att köttet ska vara si och så i innertempatur, de är bara trams.
Citera
2022-08-16, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metaverse
Marinera din fläskytterfilé och låt den helst ligga i kylskåpet över natten.
Stek den sedan på hög värme i en stekpanna så att den får en fin gyllenbrun stekyta.
Viktigt att du både saltar och peppra ordentligt.

Sätt ugnen på 175 grader.

När den har en gyllenbrun stekyta så lägger du över filén i en ugnsfast form och sätt in i ugnen ca 20-25 min eller tills filén har en innertemperatur på 65-68 grader.
Lät intressant. Hur ska man veta hur innertempen är utan en termometer? Eller bör jag inhandla en?
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kolla på fläskytterfile i sockerkakform, på Tasline exempelvis. Marinera i olja, hackad färsk chilli, svartpeppar, vitlök, gul lök. över natten.
Bryn lätt runt om och ner i sockerkakformen med grädde, soja, viltfond, lite svamp och låt gå ett par timmar i ugn på svag värme. ca 90-100 grader (olika på olika ugnar). kolla och peta runt lite efter någon timma

Har säkert glömt något, brukar göra på frihand, blir lite olika varje gång, salta inte och var försiktig med sojan då både den och viltfond är ganska salt i sig.
Bör faktiskt göra som du säger. Att marinera över natten.. Tänkte tillaga idag men verkar luta åt att jag låter den marineras över natten.
Citera
2022-08-16, 16:44
Medlem
Andersdamaans avatar
Jag brukar rulla den i stötta pepparkorn (Svartpeppar, grönpeppar, rosépeppar + salt) och sedan köra den i 175 C tills dess att innertemperaturen når ca 75C. Sedan får filén vila medan jag fixar till grönpepparsås.
Kokt potatis eller råstekt potatis gillar jag att ha till, likaså något kokegrönt typ broccoli eller haricots vertes.

Väldigt bekväm och lättlagad mat! ICA har just nu en drive på fläskytterfilé dessutom! 59.90 kilot!
Citera
2022-08-16, 16:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Lät intressant. Hur ska man veta hur innertempen är utan en termometer? Eller bör jag inhandla en?
Gör du Metaverses recept eller gör en stek av bog behöver du definitivt en termometer, fläskstek är inte lika förlåtande som nöt eller lamm, kör du sockerkakform är det lite överkurs, men har du inte gjort i ugn och är osäker så köp en, den har du nytta av!

Du kan plocka ut köttet och snitta, det skall vara rosa men inte rött eller grått på fläsk. Nöt skall vara rött och lamm skall vara rosarött (enligt mig)
Senast redigerad av Onanikrem 2022-08-16 kl. 16:48.
Citera
2022-08-16, 17:19
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca

Plus1 på detta. Exakt så ska man tillaga det.
Citera
2022-08-16, 17:22
Medlem
santos_devilles avatar
Man ger det till hunden. 69kr/kg för billig hundmat.
Citera
2022-08-16, 17:44
Medlem
Kommer över lite ibland, då det inte är det mest kvalitativa köttet brukar jag banka det och göra Tonkatsu av det, blir ofta gott. I övrigt gillar jag verkligen inte fläskytterfilé i grytor och annat, men med panering och efter bankning tycker jag det går ner.

Detta recept är bra, såsen är särskild viktig och den smakar rätt genuint enligt detta recept:
https://www.instagram.com/p/CGxzVaWDvMg/

Smaklig spis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här