2022-08-16, 16:04
  #200953
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Bra om det är sant men det kan ju också vara en vanlig syn slutet av sommaren när alla ryssar som turistat på Krim ska åka hem.

Ja, och med tanke på explosionerna vid Dzhankoi tidigare idag där tågen ska passera är det nog stopp i tågtrafiken. Men bra att vanliga ryssar får reda på att det pågår ett krig.
Citera
2022-08-16, 16:05
  #200954
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jaha, vilka krig har varit legala, Vietnamkriget?

Off-topic, men Vietnam-kriget (som vi kallar den konflikt USA + andra allierade var inblandade i) startades av att den kommunistiska diktaturen i Nord-Vietnam understödde Vietcong med vapen för att ställa till med så mycket oreda i Syd-Vietnam så att SV skulle implodera och NV enkelt skulle kunna införliva SV till ett Stor-Vietnam. Den sydvietnamesiska regimen (regimen var inte demokratisk) begärde då hjälp av USA och när sedan nordvietnamesiska armén anföll syd och samordnade en terroroffensiv av VC så blev det ett de facto krig. = ett helt legalt krig för USA då de var i SV på inbjudan av sydvietnamesiska staten för att hjälpa till med försvar.

Och försvar av Sydvietnam var det då de inte gick över med marktrupp norr om gränsen.
Citera
2022-08-16, 16:05
  #200955
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
Kan vara det här som fick påhälsning https://twitter.com/soylentdieter/status/1559495989496619010?s=20&t=tZGvioOZo-bB_dlB6qyK9Q
Ja det var det nog. En liten film lades upp nu tagen en bit från basen. Basen lär nog vara helt utraderad efter de feta explosionerna.

https://twitter.com/tomaburque/status/1559535961108725762
Citera
2022-08-16, 16:08
  #200956
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt "flash Ukraine twitter" skall Litauen utbilda ukrainska soldater. Det talas om 5 kurser. Litauen är bra på hur motståndsrörelser skall fungera, man hade sådana rörelser i skogarna efter den sovjetiska ockupationen men tyvärr blev man lurade av förrädare.

Lika förrädiska som rysstrollen här på tråden.

Flygbasen som angreps senare idag skall ha stationerat många stridsplan men det är väl inte troligt att man förstörde sådana. Det talas om att ukrainska nationalister har satt upp flygblad på flera platser på Krim.
En väl fungerande motståndrörelse.

Jag vet för lite.... ......

Ukraina är inte så dåliga på motståndsrörelser heller. De var t ex aktiva i två decennier in i den sovjetiska ockupationen.
Citera
2022-08-16, 16:09
  #200957
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi behöver mer uppgifter om den nya attacken i Krim mot flygbasen vid Hvardiiske. Varför är det så tyst om det?

Vem vet mer?

Om det stämde så borde det ha dykt upp klipp och satellitfoto vid det här laget, i brist på detta kommer jag att utgå ifrån att det inte rörde sig om någon attack.

Man får komma ihåg att det är ganska vanligt att felaktiga vittnesmål rapporteras in i sviterna av en uppseendeväckande händelse. Folk kopplar helt enkelt ihop saker de ser med sådant man sett på nyheterna. Om jag såg rökpelare i närheten av en flygplats på Krim så hade jag förmodligen uppfattat det så, även om det berodde på en vanlig brand med naturliga orsaker.

Vi får väl se om det kommer någon mer information. Det verkar råda rätt spänd stämning på Krim hur som helst.
Citera
2022-08-16, 16:22
  #200958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Ja, och med tanke på explosionerna vid Dzhankoi tidigare idag där tågen ska passera är det nog stopp i tågtrafiken. Men bra att vanliga ryssar får reda på att det pågår ett krig.

Kan man som privatperson åka tåg från Krim till Ryssland - dvs igenom nyligen ockuperat område somi princip befinner sig i krig?

Hmm - banne mig. Det går men via Krim-bron. Trodde den bara tog hjulburen trafik.

https://www.rome2rio.com/map/Moscow/Sevastopol#r/Train

Dock så ska man ju upp och vända där det bombats tidigare idag.
Citera
2022-08-16, 16:23
  #200959
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Off-topic, men Vietnam-kriget (som vi kallar den konflikt USA + andra allierade var inblandade i) startades av att den kommunistiska diktaturen i Nord-Vietnam understödde Vietcong med vapen för att ställa till med så mycket oreda i Syd-Vietnam så att SV skulle implodera och NV enkelt skulle kunna införliva SV till ett Stor-Vietnam. Den sydvietnamesiska regimen (regimen var inte demokratisk) begärde då hjälp av USA och när sedan nordvietnamesiska armén anföll syd och samordnade en terroroffensiv av VC så blev det ett de facto krig. = ett helt legalt krig för USA då de var i SV på inbjudan av sydvietnamesiska staten för att hjälpa till med försvar.

Och försvar av Sydvietnam var det då de inte gick över med marktrupp norr om gränsen.

Kriget var i gång redan på 1950-talet emot Fransmännen. Efter Frankrike lämnade Vietnam delades Vietnam upp i två delar. Meningen var att man skulle hålla val i båda delarna. Sydvietnam hade aldrig några val om sammanslagning för man hade då förlorat.

Det hela var egentligen idiotiskt då Ho chi Minh gillade USA och USA hade stött Ho under WWII. Men USA ändrade sig sen då man inte förlora Frankrike i Europa.
Citera
2022-08-16, 16:26
  #200960
Medlem
raskenss avatar
Ryssar flyr Krym

https://twitter.com/Flash43191300/status/1559522868769202177?t=KvoSxZOVuPWFofYEpGMv1g&s=19
Citera
2022-08-16, 16:27
  #200961
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Off-topic, men Vietnam-kriget (som vi kallar den konflikt USA + andra allierade var inblandade i) startades av att den kommunistiska diktaturen i Nord-Vietnam understödde Vietcong med vapen för att ställa till med så mycket oreda i Syd-Vietnam så att SV skulle implodera och NV enkelt skulle kunna införliva SV till ett Stor-Vietnam. Den sydvietnamesiska regimen (regimen var inte demokratisk) begärde då hjälp av USA och när sedan nordvietnamesiska armén anföll syd och samordnade en terroroffensiv av VC så blev det ett de facto krig. = ett helt legalt krig för USA då de var i SV på inbjudan av sydvietnamesiska staten för att hjälpa till med försvar.

Och försvar av Sydvietnam var det då de inte gick över med marktrupp norr om gränsen.
Legalt sätt så ska USAs militär ha ett godkännande ifrån kongressen innan de går ut i krig. Detta fanns aldrig. Högsta domstolen tog aldrig upp ämnet eftersom det bröt imot deras egen konstitution. USA förklarade sig aldrig att de förde ett krig i Vietnam. Mer en special operation eller "konflikten" som det kallas.
I grunden bara om att trycka tillbaks kommunismen.

Nu har ryssarna plockat ner Ukrainas bästa pilot Anton Lystopad till jorden. .Han fick en tapperhetsmedlaj för ett par dagar sedan, men det hjälpte inte.
Citera
2022-08-16, 16:28
  #200962
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Kriget var i gång redan på 1950-talet emot Fransmännen. Efter Frankrike lämnade Vietnam delades Vietnam upp i två delar. Meningen var att man skulle hålla val i båda delarna. Sydvietnam hade aldrig några val om sammanslagning för man hade då förlorat.

Det hela var egentligen idiotiskt då Ho chi Minh gillade USA och USA hade stött Ho under WWII. Men USA ändrade sig sen då man inte förlora Frankrike i Europa.

Jo, skrev ngt förenklat. Fransmännen hade "sitt" Indokina och ja, USA gjorde misstag att efter ett "anti-imperialism"-krig tillåta fransk imperialism. Men det stavades förmodligen realpolitik.

Val i norr och syd var mycket bristfälliga. Sovjet var ju inblandade i norr också.
Citera
2022-08-16, 16:32
  #200963
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ukraina är inte så dåliga på motståndsrörelser heller. De var t ex aktiva i två decennier in i den sovjetiska ockupationen.

IdiotryZZarna gav medborgarskapet till alla på Krim. Tänk om 10 % av 2 mille som bor där är Ukrainavänliga. Det är fler än hela RU-arme som deltar i kriget. T ex är de flesta av krimtatarer UA-vänliga och hatar ryZZen som deporterade dem till Asien efter WWII. Och Norra Krim befolkas av etniska ukrainare som är i majoritet där.
Citera
2022-08-16, 16:35
  #200964
Medlem
Jag behöver uppdateras... ....det går inte att lagra all information. Sexistiska Expressen säger att det också förekommit explosioner i "huvudstaden" Simfernol men det verkar obekräftat.

Nervös stämning på Krim nu. Ockupationsmakten angriper ockupationsmakten. One way ticket to the hell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in