2022-08-16, 06:30
Moderator
v50s avatar
Expressen sänder en partiledardebatt ikväll med start kl 20.00, sändningen börjar en timme tidigare med försnack. Här i tråden kan man diskutera debatten.

Kvällens ämnen:
Citat:
Med mindre än fyra veckor kvar till valet bjuder Expressen på en två timmar lång, livesänd partiledardebatt.
Partierna har själva fått välja vilka ämnen de vill debattera, och varje del av debatten inleds med ett anförande av den partiledare som valt det aktuella ämnet.

Så här blir upplägget:
Ulf Kristersson, Moderaterna: Kriminaliteten.
Nooshi Dadgostar, Vänsterpartiet: Privatiseringarna.
Märta Stenevi, Miljöpartiet: Utsläppen.
Annie Lööf, Centerpartiet: Landsbygden.
Johan Pehrson, Liberalerna: Skolan.
Magdalena Andersson, Socialdemokraterna: Välfärden.
Ebba Busch, Kristdemokraterna: Vården.
Jimmie Åkesson, Sverigedemokraterna: Integrationen.
Citat:
Expressens partiledardebatt sänds live tisdag 16 augusti på Expressen.se och i appen. Du kan också se debatten i Tele2:s kanalutbud samt i Expressens sociala mediekanaler.

Debatten erbjuds med direkttextning.
Klockan 19 startar försnack med gäster i Expressens studio och intervjuer med partiledarna som anländer.
Klockan 20 startar debatten.
Cirka klockan 20.50 är det paus med mellansnack och analyser av partiledarnas insatser under ledning av Expressens Anna Herdenstam.
Klockan 22.15 blir det eftersnack med intervjuer och kommentarer från inbjudna experter.
https://www.expressen.se/nyheter/partiledarna-infor-debatten-avgorande-for-sverige/
https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/ruskigt-jamnt-i-opinionen-blir-en-laddad-debatt/
Senast redigerad av v50 2022-08-16 kl. 07:20.
Citera
2022-08-16, 06:36
Medlem
argaangelicas avatar
Ser fram emot att höra Nooshi vår garant för ett tryggare Sverige. Hon måste ställa Annie till svars men även pressa Magdalena. Nu när dom blåbruna bekännt sin färg känns det som en enkel match för V och S att vinna debatten.
Citera
2022-08-16, 06:44
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Nu när dom blåbruna bekännt sin färg känns det som en enkel match för V och S att vinna debatten.

Eller bara förklara hur Maggan ska få ihop ett regeringsunderlag som spretar ännu mer än Uffes.

Sist jag tittade var V och C inte överens om något alls, särskilt inte NATO och PKK
Citera
2022-08-16, 07:13
Medlem
Emellies avatar
Kan i princip se hela debatten framför mig bara jag läser ämnena. Samma gamla skåpmat men med lite extra valfläsk som enda krydda.

Får se om jag kollar ändå, om jag inte har något annat för mig.
Citera
2022-08-16, 07:20
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Eller bara förklara hur Maggan ska få ihop ett regeringsunderlag som spretar ännu mer än Uffes.

Sist jag tittade var V och C inte överens om något alls, särskilt inte NATO och PKK

Annie måste backa. Hoppas att hon kommer med beskedet ikväll, det är absurt att Annie vill sitta i regering med S.
Senast redigerad av argaangelica 2022-08-16 kl. 07:23.
Citera
2022-08-16, 07:21
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ser fram emot att höra Nooshi vår garant för ett tryggare Sverige. Hon måste ställa Annie till svars men även pressa Magdalena. Nu när dom blåbruna bekännt sin färg känns det som en enkel match för V och S att vinna debatten.

https://www.pressen.se/1109069.html

Med tanke på detta så kanske man inte är helt fel ute att helt enkelt kalla den rödgröna röran för den bruna röran istället.
Citera
2022-08-16, 07:33
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Annie måste backa. Hoppas att hon kommer med beskedet ikväll, det är absurt att Annie vill sitta i regering med S.

Så det måste hon… En helt orealistisk tanke!
Citera
2022-08-16, 07:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ny debatt och ny vända där våra partiledare kommer lova saker som ingen kommer hålla.

Nyfiken när S ska kasta in sin familjevecka i debatten igen, den har blivit nerröstad en gång men tror den kommer dyka upp lagom till slutspurten detta år också. Fick känslan att den avgjorde förra valet och S fick några extra röster i slutet.
Citera
2022-08-16, 07:36
Medlem
Tror det kommer bli mycket pajkastning och valfläsket kommer att dominera.
Johan Pehrson kommer nog flirta med SD medans Magdalena tappar orden och försöker skratta bort
det hela medans Lööf kommer nog fjäska under hela debatten. Nooshi vill mycket men inget blir av.
Ulf satsar nog på att röstar ni på M" så blir allt skitbra. Medans Ebba flirtar bara för att få vara med.
Jimmie kanske slår näven i bordet och säger, nu får ni ge er ......... Märta kommer nog se vilsen ut.
Citera
2022-08-16, 08:02
Medlem
Ulf Kristersson, Moderaterna: Kriminaliteten.

Jag tror att det mesta som sägs här blir oemotsagt med undantag för att MP/V gärna vill se att man satsar mer på förebyggande åtgärder som fritidsgårdar. Vi kan ju notera att alla tre större partierna är för att man ska ta krafttag mot den skenande kriminaliteten. Det som jag kan tycka är synd är att det är så mycket fokus på gängkriminaliteten varvid man glömmer mängdbrotten och korruptionen.

Utvisningar av kriminella kan bli het om Moderaterna/SD tar upp det, men jag tror att de små partierna håller låg profil i frågan. Men man kanske kommer bli förvånad?

Nooshi Dadgostar, Vänsterpartiet: Privatiseringarna.

Den stora vågen av privatiseringar har vi bakom oss nu, vi befinner oss mer och mer i en situation där konsekvenserna börjar bli uppenbara. Jag vet inte om Nooshi nu riktar in sig på skolorna. Isåfall kanske det blir lite bråk mellan C och V? Vågar någon peka ut muslimernas koranskolor?

Märta Stenevi, Miljöpartiet: Utsläppen.

Gäsp. Jag skulle önska att någon helt enkelt bara frågar Märta hur hon tänkt att Sverige ska uppnå målen samtidigt som man kraftigt ökar befolkningen. MPs frontalkrockspolitik borde ifrågasättas i en partiledardebatt.

Annie Lööf, Centerpartiet: Landsbygden.

Annie Lööf har uppenbarligen svårt att välja ämne? Varför väljer hon landsbygden av alla frågor? Det blir en tam diskussion är. Hon verkar mest intresserad av att slippa en jobbig debatt och det finns gott om frågor där C är i hetluften och skulle få rejäla mothugg från övriga partierna. Annie Lööf smiter ifrån det här.

Johan Pehrson, Liberalerna: Skolan.

Kanske lite om när barnen egentligen ska börja i förskolan. Men ärligt talat. Varför håller liberalerna så hårt i skolfrågan? De bär all skuld i att skolan idag har enorma problem. Jag får snarare uppfattningen att det är ganska litet intresse för skolfrågor i riksdagen när man låter ett parti som L äga frågan.

Magdalena Andersson, Socialdemokraterna: Välfärden.

Här borde Magda få frågan vad hon prioriterar först. Välfärdssystemet eller massinvandringen. Annars är det såklart möjligt att ifrågasätta varför man försämrar villkoren i välfärdssystemen. Höjer pensionsåldern, höjer inte bidragsnivåerna, varför tar man inte bort barnbidrag för fjärde barnet för att stoppa att familjer lever enbart på sina barn och så vidare.

Ebba Busch, Kristdemokraterna: Vården.

Vårdfrågan är het, vi har i praktiken sett en kollaps inom sjukvården. Ordet köer återkommer precis överallt inom sjukvården och man kan bara lita på att få vård om det är akut och livshotande, i annat fall får man vackert sitta i kö i timmar, dagar, veckor, månader eller även år. Som upplagt för storgräl.

Jimmie Åkesson, Sverigedemokraterna: Integrationen.

Jimmie måste peka på de hundratals arbetslösa invandrare vi har idag där Sverige har en av Europas högsta arbetslöshetssiffror och ifrågasätta varför man överhuvudtaget ska ta in fler människor till Sverige (frånsett högkompetent arbetskraft). Varför ska någon invandra för att jobba på en pizzeria eller för att städa? Vi har alltså totalt slarvat bort hundratusentals invandrares möjligheter att integreras i Sverige och försörja sig själva. Givetvis ännu mer ifrågasätta import av fler invandrare som inte har möjlighet att ta ett jobb överhuvudtaget.
Citera
2022-08-16, 08:13
Medlem
Tarrous avatar
Det vore underhållande om Annie försöker läxa upp Jimmie för en ståndpunkt / förslag som S numer gjort till sitt
Citera
2022-08-16, 09:09
Medlem
Jag förmodar att Expressen inte gick med på att Annie valde SD som ämne... Men kul att Centern fortfarande försöker lajva landsbygdsparti. Tror partiets strateger på allvar att det är från den väljargruppen de kommer locka väljare till sitt parti?

I övrigt känns det som ett misstag att ingen på den blå sidan valde energipolitik som ämne. Det borde vara ett av de politikområden där man har mest röster att hämta gentemot den röda sidan. Varken vård eller skola tror jag är områden som man netto kommer ta röster på från den röda sidan. 90 % av tiden kommer ägnas åt den tradiga "vinster i välfärden"-debatten som väljarna blivit pådyvlade att tro är det stora problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in