2022-08-15, 15:52
Medlem
potsorks avatar
Hallå alla skogsmullar.
En fråga till er som driver upp egna fröplantor.
Är det här en gravid hona?
https://tinyurl.com/px7w77yj
Citera
2022-08-15, 16:09
Medlem
Unelads avatar
Jag planterade Auto White widow i skogen, hade även köpt till näringstabletter och vattnade på rejält men det blev aldrig något. Valde ut en vad jag tyckte var bra plats med inte för mycket sol och hade även köpt planteringsjord.

Borde man låtit fröna rota sig i hemmet innan istället för att lägga ner fröna direkt någon cm ner i marken?

Vore kul att göra det rätt nästa gång
Senast redigerad av Unelad 2022-08-15 kl. 16:20.
Citera
2022-08-15, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potsork
Hallå alla skogsmullar.

Det ser nästan ut så. Isf är det förstadie till frön. Ser du att det är som små bollar i buden? Har du försökt pilla bort en sån där pytteliten boll/kapsel? Isf gör det och öppna själva bollen försiktigt. Det borde vara vit om du gör det nu. Det ser ut som att finns en liten boll frön från bilden.

När fröna blir mer mogna så kommer dom bli så stora att dom spräcker den lilla kapseln som den finns i och man kan tydligt med blotta ögat se att det gömmer sig ett frö under. Fröet kommer att vara mörk/tigrerad när den är mogen. Och man kan som sagt med blotta ögat se.

Plantan ser ju ut att behöva lite mer tid. Är det som jag tror att det är. Dvs förstadie till frön i bollarna så ser det ut som att den behöver 2-3 veckor till för att ge mogna frön.

Vad är det du har korsat för något?

Förstår du va jag menar när jag säger boll/kapsel? Annars kan jag screenshota din bild och markera med svart så kanske det blir lättare.
Citera
2022-08-15, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Jag planterade Auto White widow i skogen, hade även köpt till näringstabletter och vattnade på rejält men det blev aldrig något. Valde ut en vad jag tyckte var bra plats med inte för mycket sol och hade även köpt planteringsjord.

Borde man låtit fröna rota sig i hemmet innan istället för att lägga ner fröna direkt någon cm ner i marken?

Vore kul att göra det rätt nästa gång

Om du har en påse med frön så kan du göra så där som du gjorde. Att bara trycka ner ett frö i skogen är inte att rekommendera. Driv upp hemma i fönsterbrädan eller gör ett eget växthus med en plastlåda på din spot.

Du kan också driva upp med lampa och hålla på men jag tycker det är onödigt.

Återanvänd din spot till nästa år och gör som jag säger så kommer det gå bra.
Citera
2022-08-15, 17:07
Medlem
Citat:
Hallå alla skogsmullar.

Hej!

Den är fullt pollinerad!
1 Du ser det på kapslarna dom är Stora och hårda
2 att spröten är obefitliga/mörka
3 att budden är betydligt mycket mindre I storlek
Det är ca 3-5 veckor kvar För att få bra frön

När du ser mörkbruna frön över 50% av plantan är det dags

Tar du dom för tidigt så kommer andelen frön som kan gro bli extremt låg!

Göra bra frön är fan mycket svårare än att göra top q weed utomhus!
Vi har för kort säsong för att få dom riktigt klara här uppe

Tänk på att om ni har frön i budsen så är risken stor att det blir mögel när du lägger det i burkar!

När du ska förvara fröna så måste dom vara torra!

Mvh bean
Citera
2022-08-15, 17:10
Medlem
Citat:
Hallå alla skogsmullar.

Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Hej!

Den är fullt pollinerad!
1 Du ser det på kapslarna dom är Stora och hårda
2 att spröten är obefitliga/mörka
3 att budden är betydligt mycket mindre I storlek
Det är ca 3-5 veckor kvar För att få bra frön

När du ser mörkbruna frön över 50% av plantan är det dags

Tar du dom för tidigt så kommer andelen frön som kan gro bli extremt låg!

Göra bra frön är fan mycket svårare än att göra top q weed utomhus!
Vi har för kort säsong för att få dom riktigt klara här uppe

Tänk på att om ni har frön i budsen så är risken stor att det blir mögel när du lägger det i burkar!

När du ska förvara fröna så måste dom vara torra!

Mvh bean

Två åsikter är bättre än en åsikt. Då är den med största sannolikhet pollinerad
Citera
2022-08-15, 18:52
Medlem
BadPostures avatar
Hur mycket vatten drar en tomatplanta egentligen?

Förutsättningar: halvskog, Sörmland, glesväxt, 90 cm hög, blomning startade för 2 veckor sen. Eftermiddagssol.

Det kom 20 mm regn förra helgen, men innan dess var det torrt länge. Jag gick på med 2 liter nu, och har gjort så med jämna mellanrum under sommaren. Plantan ser i övrigt frisk å grön ut. Vill inte gå förbi för ofta.

Bonusfråga; är det bättre med hönsgödsel än inget alls under sensäsongen? För kväverikt?
Citera
2022-08-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Hur mycket vatten drar en tomatplanta egentligen?

Förutsättningar: halvskog, Sörmland, glesväxt, 90 cm hög, blomning startade för 2 veckor sen. Eftermiddagssol.

Det kom 20 mm regn förra helgen, men innan dess var det torrt länge. Jag gick på med 2 liter nu, och har gjort så med jämna mellanrum under sommaren. Plantan ser i övrigt frisk å grön ut. Vill inte gå förbi för ofta.

Bonusfråga; är det bättre med hönsgödsel än inget alls under sensäsongen? För kväverikt?

Om det är en tomatplanta så får du fråga i trädgårdstråden. Vi odlar inte sånt. Märkligt att du odlar tomater i skogen. Jag brukar odlar mina ute på tomten. 😂

Jag vet inte hur stor din planta är, om den är odlad i marken eller i kruka. Så det är svårt att svara på vatten frågan. Men en sak som jag tycker du ska göra är att köpa en billig flaska flytande näring. Finns för runt 20-30kr på dollarstore eller Willys. Blanda en kork med 2 liter vatten och vattna med det. Eller andra mer om du har mer vatten. Hönsgödsel är långtidsverkande och kommer inte bli tillgängligt för plantan direkt, utan tar tid. Du är i blomfasen och behöver snabbverkande näring vilket flytande näring är. Köp ingen flashig näring från nätet. Bara dyrt och jag tycker det är onödigt utomhus. Det är samma kväve, fosfor, kalium och micronäring i all flytande näring. Det är proportionerna som skiljer.

Kul o se att ni är fler som odlar ute. Olika användare som dyker upp så här på slutet. Ni har uppenbarligen gjort er läxa och klarat er bra. De e därför ni dyker upp på slutet.

Snart är vi överallt i skogen 😆

Mvh,
Citera
2022-08-15, 19:50
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Är dessa dags att hänga upp på tork?
http://www.bilddump.se/bilder/20220815194758-109.240.168.60.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20220815194928-109.240.168.60.jpg
Bladen börjar gulna, det är förövrigt m60. Dom funkade bättre än mina stinky blueberry som snäckorna åt upp...
Citera
2022-08-15, 19:51
Medlem
BadPostures avatar
Njo, men alla får väl odla vad de vill. Har man ingen trädgård får man odla i skogen. Svara, den som vill. 😀

Plantan står i backen. Ett mindre hål grävdes och planteringsjord fylldes på. Hönsgödsel har lösts upp i vatten och tillförts i omgångar sedan vecka 5-6 (?). Har varit försiktig med detta, eftersom att jag fått för mig att vildsvinen dras till bajjet. Första tomatplantan gödslades ordentligt och den tog grisarna nämligen direkt.
Visst borde upplöst hönsgödsel gå ner i backen tämligen fort? Jag är inte ute efter att optimera, men vill riskera att sabba nåt.

Nu drar jag vidare till relationsforumet. Vore nice med en sjavig alkistant att flörta med.
Senast redigerad av BadPosture 2022-08-15 kl. 19:57.
Citera
2022-08-15, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Njo, men alla får väl odla vad de vill. Har man ingen trädgård får man odla i skogen. Svara, den som vill. 😀

Plantan står i backen. Ett mindre hål grävdes och planteringsjord fylldes på. Hönsgödsel har lösts upp i vatten och tillförts i omgångar sedan vecka 5-6 (?). Har varit försiktig med detta, eftersom att jag fått för mig att vildsvinen dras till bajjet. Första tomatplantan gödslades ordentligt och den tog grisarna nämligen direkt.
Visst borde upplöst hönsgödsel gå ner i backen tämligen fort? Jag är inte ute efter att optimera, men vill riskera att sabba nåt.

Nu drar jag vidare till relationsforumet. Vore nice med en sjavig alkistant att flörta med.

Har du kört mer hönsgödsel hela tiden så skit i att gödsla mer. Du behöver inget annat.

Antar att du täckt också med gräs? Det ska ju regna i dagarna och regna sen med jämna mellanrum. Fortsätt med det du gör. En vattning med 7-10 dagars mellanrum vid torrt väder räcker. Har det regnat på bra någon dag så räknar du nya 7-10 dagar. Du kan egentligen klara dig längre, lite beroende på hur jorden är runt omkring. Jag har en spot som jag aldrig vattnar och en annan spot som jag vattnar varannan till var tredje vecka.

Lycka till,
Citera
2022-08-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Är dessa dags att hänga upp på tork?
http://www.bilddump.se/bilder/20220815194758-109.240.168.60.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20220815194928-109.240.168.60.jpg
Bladen börjar gulna, det är förövrigt m60. Dom funkade bättre än mina stinky blueberry som snäckorna åt upp...

Vore lättare om man kunde få en hel bild på hela plantan. Men det ser ut som att det börjar dra ihop sig men att den behöver lite till. Hur gammal är den? Det är en typisk utomhus strain och misstänker att budsen är ganska öppna och att den inte fetar upp sig så mycket och inte är så tight. Fördelen med det är att den klarar fukt bättre medan nackdel är att det blir ingen fin ”bag appeal”. Vem bryr sig om det när man ska röka skiten själv?

Dom där jävla djuren är ett helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in