2022-08-15, 12:26
Bannlyst
https://www.youtube.com/watch?v=J6Mdq3n6kgk

Visst kan AI hjälpa till med det ena och det andra. Men till vilket pris? Vi människor har levt i 100 tusen år. Varför styr människor planeten och inte isbjörnar och katter? För att vi har högre intelligens.

Längre fram kommer vi inte att ha högst intelligens. Jag vet inte om det är skrämselpropaganda. Men det finns ju en risk att AI kommer förstöra mänskligheten? Känns som att vi spelar rysk roulette här.

Tycker du vinsterna med AI är värt mänskligheten?
Citera
2022-08-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva

Visst kan AI hjälpa till med det ena och det andra. Men till vilket pris? Vi människor har levt i 100 tusen år. Varför styr människor planeten och inte isbjörnar och katter? För att vi har högre intelligens.

Längre fram kommer vi inte att ha högst intelligens. Jag vet inte om det är skrämselpropaganda. Men det finns ju en risk att AI kommer förstöra mänskligheten? Känns som att vi spelar rysk roulette här.

AI behöver inte betyda autonomi.
Citera
2022-08-15, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
AI behöver inte betyda autonomi.

Men kan likaväl bli så.
Citera
2022-08-15, 12:31
Medlem
MrMadoffs avatar
Spelar ingen roll vad du eller jag tycker. Vi har redan passerat den teknologiska singulariteten för längesen!
Citera
2022-08-15, 12:32
Medlem
Metaverses avatar
Citat:

Nej, det är inte värt det.

Det tog väldigt lång tid för majoriteten av alla biltillverkare att förstå att det kanske är bra att ha säkerhetsbälten i sina bilar, även fast det fanns massor utav studier som hade bevisat det långt innan beslutet togs.

Man kan inte vänta lika länge på att reglera AI-teknik innan det är försent. Arbetsmarknaden kommer vara förstörd inom en snar framtid om AI-teknik inte regleras.

Vill vi dessutom ha kärnvapen som styrs av AI-teknik? Det är också en fråga vi kan ställa oss.

AI-teknik är ett större hot människan än vad kärnvapen är. Risken att AI-teknik används på fel sätt mot mänskligheten är betydligt större än att det skulle avfyras kärnvapen.
Senast redigerad av Metaverse 2022-08-15 kl. 12:35.
Citera
2022-08-15, 12:33
Medlem
Citat:
Men kan likaväl bli så.

Om AI bedömer mänskligheten likt allt organiskt liv som värdelöst, varför ska vi då existera på våra egna villkor?
Citera
2022-08-15, 12:34
Medlem
Tarrous avatar
Citat:

Sanningen är (troligtvis) att vi inte fullt ut förstår vad AI kommer innebära. Sannolikt ligger stora vinster, men även stora utmaningar i potten. Personligen tror jag inte att utvecklingen går att stoppa.

Tycker Anders Hansen gör kloka reflektioner LÄNK
Senast redigerad av Tarrou 2022-08-15 kl. 12:37.
Citera
2022-08-15, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Spelar ingen roll vad du eller jag tycker. Vi har redan passerat den teknologiska singulariteten för längesen!

Tragiskt att vanliga människor inte får vara med att bestämma. Jag vill inte att mina barn bli utplånade pga dom som bygger AI. Även om risken bara är på 1% så är inte jag villig att ta risken

Citat:
Ursprungligen postat av Metaverse
Nej, det är inte värt det.

Det tog väldigt lång tid förens majoriteten av alla biltillverkare förstod att det kanske är bra att ha säkerhetsbälten i sina bilar, även fast det fanns massor utav studier som hade bevisat det långt innan beslutet togs.

Man kan inte vänta lika länge på att reglera AI-teknik innan det är försent. Arbetsmarknaden kommer vara förstörd inom en snar framtid om AI-teknik inte regleras.

Vill vi dessutom ha kärnvapen som styrs av AI-teknik? Det är också en fråga vi kan ställa oss.

Kärnvapen är nog bara en liten del. Tycker videon är lite skrämmande
Citera
2022-08-15, 12:36
Bannlyst
Citat:
Om AI bedömer mänskligheten likt allt organiskt liv som värdelöst, varför ska vi då existera på våra egna villkor?

Precis. Krävs inte ens Ai för att förstår att människor är Cancer för Jorden.

Kan bli så att dom kanske inte vill utrota hela mänskligheten. Men att 80% måste dö ut för att jorden ska reparera sig. Något beslut vi vanliga dödliga aldrig hade tagit.
Citera
2022-08-15, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Sanningen är (troligtvis) att vi inte fullt ut förstår vad AI kommer innebära. Sannolikt ligger stora vinster, men även stora utmaningar i potten. Personligen tror jag inte att utvecklingen går att stoppa.

Tycker Anders Hansen gör kloka reflektioner LÄNK

betalvägg
Citera
2022-08-15, 12:48
Medlem
LeCastles avatar
Det kommer leda till katastrof.
Det kommer ersätta så många människor som blir sysslolösa. Framtiden är i fara.
Citera
2022-08-15, 12:50
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Om AI bedömer att allt organiskt liv är värdelöst då kan den ta sitt pick o pack o dra till månen istället. Känns som det vore lättare än att utplåna livet på jorden tänker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in