2022-08-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorrkan
Får Bartosz sparken vid eventuellt uttåg här?

Personligen tycker jag AIK spelat alldeles för dåligt men hur bluffen Jurelius satt ihop truppen måste ifrågasättas och får Grzelak gå ska Jurelius gå strax bakom.

Han har räddats nåt enormt av alla lovande spelare som tagit klivet upp i truppen de senaste åren, men hans breddvärvningar måste verkligen ifrågasättas.

Radulovic, Elbouzedi, Kimpioka mfl är alldeles för dåliga för allsvenskan ens som inhoppare och då har ändå de två sistnämnda startat 2-siffrigt antal matcher.

Att man går in i säsongen med ett 4-4-2 och en helt ok ytter i truppen är helt galet.
Nu verkar man ha svängt om mot 3-5-2 vilket passar truppen bättre.
Radulovic spelar europaleage kval mot Maribor, och de vann med hans Helsingfors.

Elbouzedi har väl en del spetskvaliteer även om lägsta nivån är låg.

Kimpioka har inte blommat ut men har han verkligen startat tiotal matcher? Är det inte 13 framträdanden i allsvenskan inkl inhopp? (480 minuter ca 5 matcher när jag googlade, han har mer speltid i ungdomslandslagen).

Med det sagt ligger det en del i kritiken mot truppsammansättningen. Framförallt allt nu med 4-5 ordinarie på skadelistan. När Bartosz vände sig om och funderade på vem ska vi sätta in i förlängningen så var medelåldern 17-år på bänken.

Levi var uppe i Sthlm i går kväll för att skriva på men Norrköping höjde budet, till vad Jurelius ansåg vara för högt. Jag tror han hade varit bra, om hans attityd skulle hålla även i en större klubb och inte som Thern.
2022-08-12, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Radulovic spelar europaleage kval mot Maribor, och de vann med hans Helsingfors.

Elbouzedi har väl en del spetskvaliteer även om lägsta nivån är låg.

Kimpioka har inte blommat ut men har han verkligen startat tiotal matcher? Är det inte 13 framträdanden i allsvenskan inkl inhopp? (480 minuter ca 5 matcher när jag googlade, han har mer speltid i ungdomslandslagen).

Med det sagt ligger det en del i kritiken mot truppsammansättningen. Framförallt allt nu med 4-5 ordinarie på skadelistan. När Bartosz vände sig om och funderade på vem ska vi sätta in i förlängningen så var medelåldern 17-år på bänken.

Levi var uppe i Sthlm i går kväll för att skriva på men Norrköping höjde budet, till vad Jurelius ansåg vara för högt. Jag tror han hade varit bra, om hans attityd skulle hålla även i en större klubb och inte som Thern.

Om AIK ska spela 4 backslinje igen hade Levi varit perfekt och den enda bra yttern i truppen.
Att Bojan Radulovic gjort 6 mål på 16 matcher i ett annat lag i en mycket sämre liga säger väl absolut ingenting om vilken värdelös sejour han hade i AIK? Han var så dålig att man skeppade honom dit.
Zac Elbouzedi kan göra överstegsfinter men det maskerar inte hans 3 p på 35 framträdanden i allsvenskan i en producerande roll. Jag tror faktiskt man får gräva rejält i WyScout innan man hittar ett inlägg till rätt adress. Och det här är ingen ung talang, utan en 24-åring ditvärvad av Jurelius för att vara en producerande spelare.
Kimpioka är helt värdelös och fyller ingen funktion på planen.
Jurelius har med rätt system och inga skador en bra startelva men det finns verkligen ingenting bakom. Stendött.
Ingen av de spelarna jag precis nämnde hade ens fått sitta på bänken i ett annat topp-5 lag.
Jämför Djurgården, Häcken och Hammarbys bänkar med AIKs.
Jurelius kikarsikte på spelare 12-18 är verkligen klappuselt.
2022-08-12, 18:53
Medlem
Både AIK och Elfsborg har försökt få över yttern/anfallaren Paul Odhiambo under sommaren men vad det verkar så kommer han att gå till Gent istället.
2022-08-12, 19:11
Medlem
cokehyenas avatar
Hien till Torino:
- 4 000 000 EURO
- 15% VFK
- spelar klart play off för DIF
2022-08-12, 21:39
Medlem
Citat:
Jag tror han hade varit bra, om hans attityd skulle hålla även i en större klubb och inte som Thern.

Visade han dålig attityd i AIK. Tror du inte det var lika mycket att han inte passade in i AIK spel.
Hålla i en större klubb kan man väl knappast argumentera för när han spelat i de största klubbarna i Sverige, menar då den mentala biten - är väl snarare förmågan och hur han utnyttjats i såfall.
2022-08-12, 21:46
Medlem
Adam lånas ut till Trollhättan i Ettan Södra.
2022-08-12, 21:48
Medlem
Citat:
Om AIK ska spela 4 backslinje igen hade Levi varit perfekt och den enda bra yttern i truppen.
Att Bojan Radulovic gjort 6 mål på 16 matcher i ett annat lag i en mycket sämre liga säger väl absolut ingenting om vilken värdelös sejour han hade i AIK? Han var så dålig att man skeppade honom dit.
Zac Elbouzedi kan göra överstegsfinter men det maskerar inte hans 3 p på 35 framträdanden i allsvenskan i en producerande roll. Jag tror faktiskt man får gräva rejält i WyScout innan man hittar ett inlägg till rätt adress. Och det här är ingen ung talang, utan en 24-åring ditvärvad av Jurelius för att vara en producerande spelare.
Jurelius har med rätt system och inga skador en bra startelva men det finns verkligen ingenting bakom. Stendött.
Ingen av de spelarna jag precis nämnde hade ens fått sitta på bänken i ett annat topp-5 lag.

Elbouzedi var väl Bartosz gubbe, han såg honom när han var assisterande i U21 landslaget. AIK behövde yttrar innan säsongen började... och behöver fortfarande yttrar, det är senfärdigt.
2022-08-12, 22:14
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Frågan är varför Henrik Jurelius ansågs vara en lämplig sportchef. Innan han fick sportchefsjobbet så var hans uppgift att diska Björn Wesströms kaffekopp liksom.
2022-08-13, 00:32
Medlem
Citat:
Ingen av dem är väl succé (än), samtidigt som alla tre kom gratis. Då får man ha de förväntningarna. Bojan såldes ändå för 150 kkr euro. Han var väl knappast ordinarie 29 framträdanden men bara 800 minuter under ett par år.

Elbouzedi var bättre när han kom, än nu. Kimpioka är väl vänta och se - han är fortfarande ung.

Av de tre så är Zach som kan sägas vara ordinarie.

Med det sagt kan man kritisera sportcheferiet, men att hugga på just dessa tre gratisvärvningar? AIK jagade mittback i fönstret, men har två ungdomar som är utlånade men ordinarie i Mjällby resp Värnamo. Förlänger dyrt men länge med Nordfeldt trots egna Brolin är ordinarie i allsvenskan.

Borde man klippt nostalgibanden med skadedrabbade Bahoui och Pertan och använt det utrymmet till andra? Vilket spelsystem ska truppen spela....

Å andra sidan, man är kvar i europakvalet och är med i allsvenska toppen trots att man bara har sjätte dyraste truppen (transfermarkt). Halva Malmös truppvärde och ex Bajen har 30-35% högre. Jämfört det har man överpresterat.

Edit: åldersstrukturen är intressant.
Nio spelare är över 30.

Bara fyra spelare befinner sig mellan 22 och 30
Otieno (25), Björnström (26), Stefanelli (27) och nämnde Elbouzeidi (24) .

Tolv spelare är mellan 17 och 22. Endast två av dessa, Benjamin nämnde Kimpioka och Bilal Hussein, är över 20,
Senast redigerad av MrOrdonnee 2022-08-13 kl. 00:44.
2022-08-13, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Visade han dålig attityd i AIK. Tror du inte det var lika mycket att han inte passade in i AIK spel.
Hålla i en större klubb kan man väl knappast argumentera för när han spelat i de största klubbarna i Sverige, menar då den mentala biten - är väl snarare förmågan och hur han utnyttjats i såfall.
Jag menade inte "dålig attityd", utan mer när man har "mycket attityd" sticker ut hakan vid sidan av plan. En stor fisk i ett akvarium är en liten fisk i havet. Vilket kan påverka ens självbild, och att man börjar må dåligt
2022-08-13, 01:09
Medlem
Citat:
Ingen av dem är väl succé (än), samtidigt som alla tre kom gratis. Då får man ha de förväntningarna. Bojan såldes ändå för 150 kkr euro. Han var väl knappast ordinarie 29 framträdanden men bara 800 minuter under ett par år.

Elbouzedi var bättre när han kom, än nu. Kimpioka är väl vänta och se - han är fortfarande ung.

Av de tre så är Zach som kan sägas vara ordinarie.

Med det sagt kan man kritisera sportcheferiet, men att hugga på just dessa tre gratisvärvningar?

Å andra sidan, man är kvar i europakvalet och är med i allsvenska toppen trots att man bara har sjätte dyraste truppen (transfermarkt). Halva Malmös truppvärde och ex Bajen har 30-35% högre. Jämfört det har man överpresterat.

Att de är gratis gör de inte mindre värdelösa, Kimpioka har speltid i nästan alla matcher och det finns avancerad statistik som säger att han är allsvenskans sämsta anfallare. Även om man fått betalt för att ta honom hade det varit en felrekrytering, lika så Zach som inte kan träffa vattnet om han sitter i en eka på öppet hav.
Och ja, AIK överpresterar något överjävligt sett till den usla bredd man har och det urusla spel man visar upp på planen.

Det är i min bok Jurelius som ska ha den stora skopan. Han har byggt ett lag utan bredd, oavsett hur spännande talanger man har så är ju hälften av de inte redo.
Bartosz ska väl ha sin skopa för den osynliga spelidén, men han trollar lite med knäna när han får kasta in ny junis varje match i elvan.
Att han spelar Kimpioka så mycket som han gör är helt oförklarligt dock. Sätt upp Erik Ring, nån av mittbackarna eller sig själv före.
Hade inte blivit sämre.
2022-08-15, 09:07
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Hien till Torino:
- 4 000 000 EURO
- 15% VFK
- spelar klart play off för DIF

Hellas Verona ser ut att vilja blanda sig i diskussionen…

https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/headlines/

Ingen stress att sälja. Fler och fler klubbar kommer bli intresserade för varje match han spelar nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in