2022-08-13, 09:15
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Ändå fascinerande att ett av världens rikaste politiska partier ligger och skvalpar på 5-7%.

Nja, Europas rikaste parti är det väl. Men det är ändå småpotatis jämfört med vad USA-s två partier har att röra sig med.
Citera
2022-08-13, 09:28
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det där med övriga brukar rätta till sig när rösterna väl är räknade. Brukar landa runt 1,4-1,6%. Och där fajtas cirka 10 olika partier.
Jag tror att MED och Djurens parti blir som största utanför riksdagen.
Djurens parti? Är du efferbliven?

Afs kommer definitivt bli störst bland övriga
Citera
2022-08-13, 09:29
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Menar du på riktigt att det skulle göra någon skillnad om jag röstade på KVp eller på AfS i just det här valet?

Jag har redan sagt att mina preferenser ligger hos KVp, alltså anser jag och har större förtroende för KVp och att de kan göra något åt problemen långsiktigt. Jag har inte samma förtroende som du har på AfS helt enkelt.

Du kan lika gärna fråga mig varför jag inte röstade på SvP, eller ND, eller NSF. Fuck it! Varför inte rösta på NMR nu i september. De är också trots allt emot samma saker. Och de kan locka besvikna SD-väljare, och vem vet, kanske tom besvikna AfS-väljare.
Men din jävla bög afs är på väg in. Vad fan har kvp?
Citera
2022-08-13, 09:42
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVD/Sifos senaste mätning utförd mellan 9-11 augusti 1796 intervjuer genomfördes.

S 31,2% (-2,5)
V 7,6% (-0,3)
MP 4,6% (+1,2)

C 5,3% (-0,7)
L 5,7% (+1,3)

SD 16,5% (-0,9)

M 20,7% (+1,4)
KD 6,1% (-0,2)

Övriga 2,4% (+0,7)

https://www.svd.se/a/WjQ30g/svd-sifo-mp-okar-dott-lopp-mellan-blocken

Det är ovanligt att se övriga ha så stort stöd. Kan det vara AfS och MED som ökar?
Citera
2022-08-13, 09:55
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Djurens parti? Är du efferbliven?

Afs kommer definitivt bli störst bland övriga

Gör dig inga förhoppningar om AfS. Partiet fick bara 20k röster i förra valet 0,31%. Inte ens hälften av de som stod på riksdagslistan 2018 finns med 2022. Många som röstade på AfS 2018 kommer inte att göra det en gång till, då de upptäckt att rösten var bortkastad.

FI, Piratpartiet, Pensionärspartiet, Sjukvårdspartiet och Enhet skall också vara med. Varför tror du att Djurens parti är ett skämt, de fick många röster 2018, och är ett äldre parti än AfS. Vi har också haft en pandemi sedan dess och många person har skaffat husdjur som dom sympatiserar med.

Kan berätta att jag var med i KFML i början av 70-talet, många var med i detta studentikosa partiet, som var lite "inne" på den tiden. Det var Pariskravaller och Mao i Kina.
Vi ställde för första gången upp i ett val någon gång första halvan av 70-talet. Vi var bombsäkra på att komma in i riksdagen och energin i partiet var på toppen, fjärran från det bleka AfS. När vi fick se slutresultatet av var kamp spreds missmodet det blev 0,4%, alltså mer än vad AfS fick i sitt första val.
Det blev naturligtvis splittring i partiet och KFML är nedlagt sedan flera decenier sedan. Samma väg kommer AfS att gå.
Citera
2022-08-13, 09:59
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Gör dig inga förhoppningar om AfS. Partiet fick bara 20k röster i förra valet 0,31%. Inte ens hälften av de som stod på riksdagslistan 2018 finns med 2022. Många som röstade på AfS 2018 kommer inte att göra det en gång till, då de upptäckt att rösten var bortkastad.

FI, Piratpartiet, Pensionärspartiet, Sjukvårdspartiet och Enhet skall också vara med. Varför tror du att Djurens parti är ett skämt, de fick många röster 2018, och är ett äldre parti än AfS. Vi har också haft en pandemi sedan dess och många person har skaffat husdjur som dom sympatiserar med.

Kan berätta att jag var med i KFML i början av 70-talet, många var med i detta studentikosa partiet, som var lite "inne" på den tiden. Det var Pariskravaller och Mao i Kina.
Vi ställde för första gången upp i ett val någon gång första halvan av 70-talet. Vi var bombsäkra på att komma in i riksdagen och energin i partiet var på toppen, fjärran från det bleka AfS. När vi fick se slutresultatet av var kamp spreds missmodet det blev 0,4%, alltså mer än vad AfS fick i sitt första val.
Det blev naturligtvis splittring i partiet och KFML är nedlagt sedan flera decenier sedan. Samma väg kommer AfS att gå.
Din efterblivna kommunistiska jävla boomer

Afs blev störst av övriga partier (utom fi) i sitt första val ett halvår efter bildandet

Afs har byggt upp sin organisation och kampanjar. Medlemstalen går uppåt. Många som är besvikna på SD. Dom kommer definitivt minst fördubbla sin andel och nå närmare 1 procent.
Citera
2022-08-13, 10:17
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Din efterblivna kommunistiska jävla boomer

Afs blev störst av övriga partier (utom fi) i sitt första val ett halvår efter bildandet

Afs har byggt upp sin organisation och kampanjar. Medlemstalen går uppåt. Många som är besvikna på SD. Dom kommer definitivt minst fördubbla sin andel och nå närmare 1 procent.

Kallar du Lennart Mattikainen och de andra överåriga i AfS också för boomer?

Jag är inte Kommunist och har heller aldrig varit det. Jag skrev ju att det var "inne" på den tiden, en mode grej. Det var ett fåtal som var kommunister i KFML. Flera av dom som var med där är idag framstående Sossar, man arbetade sig upp genom institutionerna. Vissa namn finns också på förtroendeposter inom SD idag. Jag vill inte hänga ut dom av förklarliga skäl, men jag har namnen. En del har gått ut själva och berättat.

Du är en ung person (cirka 25-30 år) som inte ens var född när den "berömda" 68-års rörelsen blommade i Sverige. En sak skall jag säga dig, det är att du kommer att bli jävligt förbannad på hur politiken fungerar i Sverige när du vaknat upp. En del vaknar fort andra sent.
Citera
2022-08-13, 10:31
Avslutad
"Centerpartiet (5,3%), lägsta värdet sedan 2014
C har nu netto tappat 60 procent av sina väljare från valet 2018. De väljarna har främst gått till S, M och L, det är dock något fler som går till S-sidan än till M-sidan. Närmandet till S verkar leda till att många i stället väljer S framför C bland de gamla väljarna."

https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometer-9-11-augusti-2022

och annie fortsätter att tjata om mitten, när byts hon ut?
Citera
2022-08-13, 11:05
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Centerpartiet (5,3%), lägsta värdet sedan 2014
C har nu netto tappat 60 procent av sina väljare från valet 2018. De väljarna har främst gått till S, M och L, det är dock något fler som går till S-sidan än till M-sidan. Närmandet till S verkar leda till att många i stället väljer S framför C bland de gamla väljarna."

https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometer-9-11-augusti-2022

och annie fortsätter att tjata om mitten, när byts hon ut?
Även om de flesta C-väljarna går till S så blir det likväl en nettovinst för högerblocket då M och L plockar C-väljare också.
Citera
2022-08-13, 11:07
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Kallar du Lennart Mattikainen och de andra överåriga i AfS också för boomer?

Jag är inte Kommunist och har heller aldrig varit det. Jag skrev ju att det var "inne" på den tiden, en mode grej. Det var ett fåtal som var kommunister i KFML. Flera av dom som var med där är idag framstående Sossar, man arbetade sig upp genom institutionerna. Vissa namn finns också på förtroendeposter inom SD idag. Jag vill inte hänga ut dom av förklarliga skäl, men jag har namnen. En del har gått ut själva och berättat.

Du är en ung person (cirka 25-30 år) som inte ens var född när den "berömda" 68-års rörelsen blommade i Sverige. En sak skall jag säga dig, det är att du kommer att bli jävligt förbannad på hur politiken fungerar i Sverige när du vaknat upp. En del vaknar fort andra sent.
Jag har redan vaknat tidigt. Det är därför jag röstar AfS. Enda partiet som på riktigt tar strid mot globalismen och karriärpolitiker.

+20.000 i sitt första val blott 6 månader efter lanseringen tyder på att något stort är på gång. Inte ens SD hade så snabb tillväxt i början. Behövs alltså endast runt 45.000 nytillkomna väljare i det här valet för att AfS ska nå 1 procent.

Och du din gamle sate tror att djurens parti ska bli störst bland övriga partier... du är fan efterbliven. Dom fick 3000 röster i förra valet och gjorde då en nedgång. VAKNA!
Citera
2022-08-13, 11:16
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Även om de flesta C-väljarna går till S så blir det likväl en nettovinst för högerblocket då M och L plockar C-väljare också.

Ja, och även till SD som nu är största parti bland lantbrukarna. De är inte så stor grupp, men de blir allt mer viktiga i och med att de flesta inser att vi måste öka vårt självförsörjande på spannmål och boskap. Bönder är inte nyliberaler såsom centern utvecklats till.
Citera
2022-08-13, 11:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja, dom må vara fina i kanten utåt och PK. Men i grunden är dom rasister. Annars hade dom inte bosatt sig i sina vita enklaver.

Återigen, du vet inte vad du talar om. Dessa "vänsterliberaler" som du kallar dem lever som de lär. Gömmer flyktingbarn etc. De är definitivt inga rasister eller hycklare. Många av dem är frireligiösa och tar det kristna budskapet på allvar:

Och den som tager emot ett sådant barn I mitt namn, han tager emot mig. Matt. 18:5

Idag är många av dem djupt besvikna på L som de anser har sålt sig till "högerpopulisterna" och har gått vidare till C eller Mp. De nya väljare som L har fått de sista månaderna är allmänborgerliga väljare som återvänt, främst från M och KD. Samt en del centerväljare som tröttnat på postmodernismen.

Citat:
Jaså, var frågan inte avgjord i april 2022 när Sabuni avgick trots att vägvalet avgjordes redan våren 2021? Vad fick kackerlackorna att sluta skrika efter hela ett år just precis när Pehrson tog över? Du är så full av skit. Kan knappast vara en slump.

Mars 2021 bestämmer L att dom ska samarbeta med SD. Ända fram till april 2022 gnäller dessa tokkärringar. Precis när Pehrson tar över så slutar gnällandet... Varför slutade dom inte gnälla... säg mars 2022 när det trots allt hade gått ett år för dom att smälta det beslutet?

Nej, frågan avgjordes inte i mars 2021. Det var först vid landsmötet i november som frågan definitivt avgjordes. Efter det tystnade det mesta av kritiken.

Varför Sabuni valde att avgå några månader senare vet vi inte, men det berodde inte på det interna bråket som då i stort sett var över. Jag tror inte heller att hennes påstående att hon skulle fly till Norge om Sverige ockuperades spelade någon roll. Det är ju ett helt rationellt agerande i en sådan situation. Den norska regeringen flydde till England när Norge ockuperades av tyskarna. De journalister som kritiserade henne för detta var antingen illvilliga eller korkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in