2022-08-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Snarare att SD-väljare flyr till AfS vilket vi ser i ÖVRIG-spalten.

Men det tänkte du inte på, din tröga horunge.
Dröm vidare… AfS är en ickefaktor.
Citera
2022-08-12, 17:44
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronaldo77
SvD/Sifo Augusti:

V 7.6
MP 4.6
S 31.2
C 5.3

L 5.7
M 20.7
KD 6.1
SD 16.5

V/MP/S/C = 174 mandat
L/M/KD/SD = 175 mandat

Jämnt som vanligt. Går L fram så släpper man upp MP. Inget block ska tillåtas gå fram, framförallt inte högerblocket som anses systemhotande. Opinionsinstituten styrs av etablissemanget. Lita inte på opinionsundersökningarna. De jämkar, kompenserar och viktar efter tidigare resultat. Det är som det passar. Nu finns en rädsla att SD ska få typ 25% i valet. Media slåss då för Magdalena och hennes brokiga entourage C, MP och V. S ligger alldeles för högt. Det är tydligt att Bonniers låter Expressen kasta skit på SD och lyfta fram Märta Stenevi. Det är inte uppbyggligt. Och det är ett bedrägeri.
Senast redigerad av stevenstills 2022-08-12 kl. 17:47.
Citera
2022-08-12, 17:49
Medlem
ronaldo77s avatar
Detta är så sjukt: https://twitter.com/StatistiskO/status/1558108562827640833

En mandatperiod med skjutningar, pandemi, krig, korankravaller osv och den enda säkerställda förändringen är att folk gått från C till S?
Citera
2022-08-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Känns osannolikt. Det är snarare fiaskot med vitboken som spökar om man ska gå på nyhetsbevakningen.
Jag tror det är ännu enklare. Det pratas nu bara ekonomi och energi, SD är i total mediaskugga, brott och straff har helt fallit bort trots rekord i skjutningar och lika så invandringen.

Vitboken struntat alla i utom journalister och de som ändå aldrig ens skulle överväga SD. Det var också därför vitboken var en valstrategiskt korkad idé från första början.

SDs enda chans nu är att gå all in rörande brott och straff samt invandringen. Klura ut något bra stunt och driv även frågan hårt mot väljarna och i debatterna.
Citera
2022-08-12, 17:51
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Dröm vidare… AfS är en ickefaktor.
Är det därför övriga har över 2 procent? När hade övriga över 2 procent i föregående val?
Citera
2022-08-12, 17:52
Medlem
Citat:
Detta är så sjukt: https://twitter.com/StatistiskO/status/1558108562827640833

En mandatperiod med skjutningar, pandemi, krig, korankravaller osv och den enda säkerställda förändringen är att folk gått från C till S?
Väljarnas minne är oerhört kort. Sossarna kan förstöra Sverige i 3 är och 10 månader, sedan när valet närmar sig läcker media någon skandal om partiet man tänkt rösta på istället för S (oftast SD) och då går man tillbaka till S igen.

I länder som Italien hade Sossarna varit utplånade som parti vid det här laget men inte i Sverige. Kanske ett tecken på att många ändå tycker de har det rätt bra...
Citera
2022-08-12, 17:54
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det var "ingen id'e" att rösta på SD 2006 heller.
Jag för min del har röstat SD de tre senaste valen. Afs och MED dränerar mest.
Citera
2022-08-12, 18:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Du slingrar dig bäste Regulus. Vad jag menar är att liberalernas pånyttfödelse har med Pehrsson att göra. Att han är så mycket bättre än Sabuni, och även föredras framför Kristersson, Busch och Åkesson.

Långt efter att Sabuni bröt med JÖKen låg liberalerna och skvalpade runt 2%.

Annars var Pehrsson oväntat svag i P1 utfrågningen. Inte för att han blev direkt bortgjord, men det duggade tätt av klyschor. Lite premiärnervös kanske?

Min poäng är att Pehrson skördar frukten av det träd som Sabuni planterade. Varför det inte lyfte redan under henne vet jag inte. Det kan som jag redan påpekat bero på att det tar tid att etablera trovärdighet bland de allmänborgerliga väljarna. Men det kan också bero på att Sabuni hade svårt att nå ut till väljarna med sitt budskap. Att vara en bra ledare gör dig inte automatiskt till en bra kommunikatör.
Citera
2022-08-12, 18:02
Medlem
Citat:
MP var överskattade hos Sifo i mätningarna i Augusti inför valet 2018: https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2018#Sifo

De låg på 5.2%-6.2% hos Sifo i hela valrörelsen men fick bara 4.4% i valet, så 4.6% i en mätning nu inför valet är förmodligen inte ett styrkebesked för MP

1. Sifo är historiskt sett ett av de sämre mätinstituten och en väldigt PK-institution helt styrd av liberaler både i det fysiska och på det teoretiska planet. SVD, beställaren är offentligt obunden moderat - nog att betrakta som liberal demokrat moderat.

2. I innevarande mätning har de flyttat lite folk från C m.fl. partier gentemot Mp och L. Det går ut på att övertyga vänsterfolket om att Mp är över 4% spärren och att lura folk att L är över 4%. Tydligen tror de att saken har "psykologisk betydelse" för partiledarna och saken attraherar väljare som annars skulle tycka att de kastar bort sina röster på småpartierna.

2.1. Teorin om Sabunis odlingar är nog rasistisk till sin karaktär. Möjligen kan hennes hudfärg ha skrämt någon halvprocent till Sd eller andra partier - folkpartiet har en mycket tydlig nazistisk bakgrund med "heja Hitler" brev och liknande. I övrigt handlar det mest om försök till psykologisk propaganda samt eventuellt om överflyttningar från M.

3. Bye-bye
Senast redigerad av BehindRayban 2022-08-12 kl. 18:19.
Citera
2022-08-12, 18:04
Medlem
Citat:
SvD/Sifo Augusti:

V 7.6
MP 4.6
S 31.2
C 5.3

L 5.7
M 20.7
KD 6.1
SD 16.5

V/MP/S/C = 174 mandat
L/M/KD/SD = 175 mandat

Tänk om C L och MP åker ur, fan va rart det hade varit!👌
Citera
2022-08-12, 18:05
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Concac123
Mätperiod 9-11 aug. Kan SD:s tapp bero på dickpicsen?
Nä knappast, däremot vitboken och kanske viktigare att M la en del konkreta förslag om hur hantera elräkningarna (maxtak), det gillar husägare... förslaget fick väl en del utrymme i media och kan ha tagit en del SD.are
Citera
2022-08-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Sjuka sossar som stöder mp. mP handikappar S det grövsta (En socialdemokrati utan industri är ju bara dystopi). Men det skiter s i. Makten är vikigaste. Skamlöst.

Funderar på att läggs mig medieskugga fram till sen ”nya” regeringen på plats januari. Blocka allt inkl flashback och facebook. Mitt blodtryck klarar inte detta.

Jag är extremt pragmarisk. Kan leva med S utan mp, Mogge och stranhäll. Kan leva med M utan Lööf.

Så du menar att det inte är lika sjukt att högerblocket stöder L?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in