2022-08-12, 09:47
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Missade? Vad har du nu hittat på?
Skedde 2014 men är man fullproppad med propaganda av MSM så är det ingen mening att försöka förklara.
Citera
2022-08-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
dumheter, ryssen hyrde den av ukraina från 1954, och stal krim 2014.

Det senaste var ett avtal på 50 år; Ryssland skulle få hyra Sevastopol åren 1992-2042. Jag har inte sett eller hört nåt om att Ukraina avsåg säga upp det i förtid. Så i praktiken sade ryssarna själva upp det avtal de ville ha....rysk logik i all sin prakt
Citera
2022-08-12, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det senaste var ett avtal på 50 år; Ryssland skulle få hyra Sevastopol åren 1992-2042. Jag har inte sett eller hört nåt om att Ukraina avsåg säga upp det i förtid. Så i praktiken sade ryssarna själva upp det avtal de ville ha....rysk logik i all sin prakt

jupp, ganksa så exakt så. ryssen kanske ansåg att de skulle spara pengar på att försöka stjäla krim... ser minnsan inget vidare ut för rysk ekonomi.
Citera
2022-08-12, 09:59
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Du missade att Ukraina bröt avtalet om att Ryssland skulle få ha sin flottbas baserad i Sevastopol.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag har inte sett något indikation på att Ukraina tänkte säga upp hyresavtalet gällande Sevastopol i alla fall innan mitten 2014, men det kan jag ha missat har du lust att länka den informationen?

Känner själv inte till exakt vad Ukraina sade om Rysslands avtal med Krim. Ryssland hade haft sin militärbas och flotta på Krim redan innan Krim blev Ukrainskt område. Krim fungerade som en separat administration med stort självbestämmande under Ukraina och Ryssland hyrde området direkt av Krim. Och att Ryssland skulle få ha kvar sin flotta för var en förutsättning för att Ukraina skull få ta över Krim.

Precis efter kuppen 2014 uttalade sig juntan hatiskt om den ryska befolkningen och sade att de borde ge dig iväg till Ryssland. Eftersom Krim var till stor del ryskt, med rysk etnicitet och ryska som vardagsspråk gjorde dom som Ukraina sade - de bad Ryssland om att få bli en del av Ryssland. Ryssland å sin sida ville inte riskera att förlora sin flotta, så de annekterade hela Krim och gjorde Krim ryskt igen.
Citera
2022-08-12, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Känner själv inte till exakt vad Ukraina sade om Rysslands avtal med Krim. Ryssland hade haft sin militärbas och flotta på Krim redan innan Krim blev Ukrainskt område. Krim fungerade som en separat administration med stort självbestämmande under Ukraina och Ryssland hyrde området direkt av Krim. Och att Ryssland skulle få ha kvar sin flotta för var en förutsättning för att Ukraina skull få ta över Krim.

Precis efter kuppen 2014 uttalade sig juntan hatiskt om den ryska befolkningen och sade att de borde ge dig iväg till Ryssland. Eftersom Krim var till stor del ryskt, med rysk etnicitet och ryska som vardagsspråk gjorde dom som Ukraina sade - de bad Ryssland om att få bli en del av Ryssland. Ryssland å sin sida ville inte riskera att förlora sin flotta, så de annekterade hela Krim och gjorde Krim ryskt igen.

Har över huvud taget inte sett någon officiell dokumentation gällande upsägning av flottbasen eller att krims position innom Ukraina skulle förändras(Krim styrdes direkt från Kiev om man skall var petig).
Däremot så fanns det ett förslag om att bryta upp lagen om flerspråkighet i vissa regioner, men den genomfördes inte.

Men ni som tillhör Putins Fanklubb får gärna länka nåt, då jag inte kan hitta nåt officiellt dokument som stöder er tes.
Citera
2022-08-12, 10:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Skedde 2014 men är man fullproppad med propaganda av MSM så är det ingen mening att försöka förklara.

Du menar att avtalet upphörde när Krim ockuperades?

Håller i mig nu i väntan på svaret.
Citera
2022-08-12, 10:10
Medlem
Kiddieoxos avatar
Det har bott greker betydligt längre på Krim än vad Moskoviterna har gjort.
Många ukrainare har grekiskt påbrå.
https://greekreporter.com/2022/03/21/history-greeks-ukraine/
Citera
2022-08-12, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait

Nej. Vid Sovjets upplösning tillhörde Krim Ukraina. Det var ett faktum som Ryssland då överhuvudtaget inte ifrågasatte. Ryssland stipulerade heller inga krav på att få ha en bas för att Ukraina skulle få behålla Krim (och definitivt inte "få ta över" Krim; man får inte ta över något man redan haft i 40 år). Ukraina ifrågasatte å andra sidan knappast heller att Ryssland skulle ha kvar basen. Så att Krim tillhörde Ukraina ifrågasattes inte alls av Ryssland innan Putin blev president.

Sedan kan man ju alltid spekulera i vad som kunde ha hänt om Ukraina skulle ha fått för sig att försöka vräka Ryssland från Sevastopol. Men det gjorde man ju aldrig.
Citera
2022-08-12, 10:13
Medlem
Citat:
Har du någon länk till avtalet?
Vad jag minns skulle det upphöra ca 2018, kanske jag mindes fel.
Citera
2022-08-12, 10:20
Medlem
Reimers avatar
Någonting säger mig att Kalininsky har fått oväntat besök så här på förmiddagen

Citat:
Fire at warehouse in Kalininsky district of Donetsk

https://liveuamap.com/en/2022/12-august-fire-at-warehouse-in-kalininsky-district-of-donetsk
Citera
2022-08-12, 10:21
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Har du någon länk till avtalet?
Vad jag minns skulle det upphöra ca 2018, kanske jag mindes fel.

Wiki:
Citat:
On 27 April 2010, Russia and Ukraine ratified the Russian Ukrainian Naval Base for Gas treaty, extending the Russian Navy's lease of Crimean facilities for 25 years after 2017 (through 2042) with an option to prolong the lease in five-year extensions.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kharkiv_Pact

Citat:
The agreement, reached last week by the two country’s presidents in a clear sign of Russia’s renewed influence in Ukraine, extends the fleet’s lease by 25 years after the old lease expires in 2017.
https://www.kyivpost.com/article/content/ukraine-politics/update-ukraine-russia-ratify-black-sea-naval-lease-65128.html
Citera
2022-08-12, 10:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Nej. Vid Sovjets upplösning tillhörde Krim Ukraina. Det var ett faktum som Ryssland då överhuvudtaget inte ifrågasatte. Ryssland stipulerade heller inga krav på att få ha en bas för att Ukraina skulle få behålla Krim (och definitivt inte "få ta över" Krim; man får inte ta över något man redan haft i 40 år). Ukraina ifrågasatte å andra sidan knappast heller att Ryssland skulle ha kvar basen. Så att Krim tillhörde Ukraina ifrågasattes inte alls av Ryssland innan Putin blev president.

Sedan kan man ju alltid spekulera i vad som kunde ha hänt om Ukraina skulle ha fått för sig att försöka vräka Ryssland från Sevastopol. Men det gjorde man ju aldrig.

Man kan ju säga att det här kriget handlar om att Putin (rent etiskt) spekulerade i kommande folkmord och att bli "vräkt" från Sevastopol. Om de hade agerat lite mer amerikanskt, så hade de väntat på att få en anledning (ryssar som dog i etniska rensningar) och sedan gått in. De hade också kunnat få ett "Pearl harbor" också med Sevastopol, om ukrainarna försökt kasta ut dem. Om de hade gjort allt detta, så hade de haft ett starkare case. Det hade varit ännu mer ekvivalent med Kosovo. Men det gjorde ryssarna inte. 2014 ville de ha krig, och vågade inte chansa på att allt skulle lugna ner sig, och "nazistjuntan" skulle tappa makten i fria val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in