Citat:
Ursprungligen postat av
LaVerdadTodo
Nämen! Så separatisterna styrdes av FSB. En massa gröna män som sprang runt i skogarna?
Kiev kommer att mötas med jubel när de tågar in i Kherson och sedan i Mariupol!
Du vet väl att Zelensky vann och blev president med löftet att sluta fred med Ryssland hoppas jag. Jag tror inte att han är längre aktuell som kandidat i de östra delarna.
Men som sagt det är lite lustigt att du inte ser att detta är ett proxykrig. Jag antar att du tycker detsamma om Syrien. Vi kommer nog aldrig att få se någon direkt konfrontation mellan USA/NATO och Ryssland/Kina. Det är så här krigen kommer att föras. Det här är WWIII med ett de facto krig i Ukraina och ett ekonomiskt/politiskt över resten av världen.
Och som jag ser det är inte USA/NATO de självklara vinnarna här.
Det är ju lite lustigt när man tänker efter. Med Trump fruktade man att han skulle starta WWIII. Nu med Biden har vi konflikter lite här och var med de två allvarligaste med de två andra kärnvapenförsedda supermakterna. Samtidigt som man försöker med nyspråk och trollande med statistik dölja den ekonomiska nedgången som börjar nå kritiska nivåer.
Winning!
(vem är det som egentligen befinner sig i en bubbla här?)
Uppenbarligen så behöver du läsa på, och försöka förstå vad som händer och inte vad Kreml hävdar.
Det är klarlagt att ett flertal av ledarna för de s.k sepparatisterna hade sin bakgrund från Ryssland och FSB, dessutom så förekom det en mängd reguljära ryska styrkor i Ukraina när våldsamheterna startade, men jag förstår det som att du accepterat Putins förklaring att det var semesterfirare som råkat få med sig lite artiliri och pansarvagnar plus några misiler?
Nej kom upp ur ditt kaninhål, man måste förstå att det skiljer sig mellan olika kulturer.
Den demokratiska som vi i sverige vant oss vid efter snart 150år, den Kinesika totalitära och Ryska där lögn är en vardaglig del av samhället.
Vi har en ekonomisk tillbakagång i hela världen helt klart, mycket beroende på den "Kolapps" av den globala logistiken p.g.a hanteringen av Corona plus en för dopad ekonomi i bl.a. Kina och stödpaketen i USA m.m.
Men detta såg vi innan Putin började hota med invasion.
Men det är den troliga orsaken till att Putin bestämde sig för att invadera Ukraina då han trodde att omvärden inte skulle bry sig p.g.a inhemska bekymmer, plus att han missbedömde den Ukrainska viljan att vara självständiga.
Så du fortsätter att inte se grundorsakerna, dvs. att det handlar om att Putin har som mål att återskapa Soviet och att göra Ryssland stort igen.
Resten är bara propaganda och rökridåer för att försöka lura lättlurade personer som dig själv.