2022-08-12, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ryssland överlämnade Krim till Ukraina på 50-talet som en en “kärleksgåva” mellan broderfolken.

Ingen kommer någonsin veta varför Ryssland valde att ge bort Krim. Det finns inte dokumenterat.

Nu 70 år senare verkar det som att det var ett väldigt dåligt beslut.

Det är som en dålig skillsmässa helt enkelt…

Det är oerhört tragiskt att det har lett till en så fruktansvärd konflikt.

Det kanske bör tilläggas att Nikita Crustjev gav tillbaka Krim till Ukraina då det faktiskt bara varit
under Rysk kontroll en historiskt kort tid , troligtvis insåg man att det låg ganska långt bort
och var dyrt och omständligt att administrera från Kreml .
Och eftersom man ändå knutit upp Ukraina till Sovjetunionen tyckte man väl att man hade
kontrollen i alla fall via KGB.s infiltration i Ukraina.
Men nu är det 20.hundra tal och Ukraina har tröttnat på att vara infiltrerade av främmande makt
Så nu vill man rensa ut det korrupta KGB slöddret och bygga en stabil demokrati istället.
Citera
2022-08-12, 08:29
Medlem
Storbritanniens försvarsminister Ben Wallace sa vid ett tal det vi alla ju hoppas utgången skall bli av det fascistiska Rysslands angrepp på den fria europeiska statsbildningen Ukraina, det att Ryssland troligen har misslyckats kapitalt och att inta Ukraina kommer förbli en ouppnåelig våt dröm för lille Putin.
För dessa i sammanhanget enorma förluster för Ryssland vad gäller soldater och utrustning är ju något inte Putin räknade med då han startade kriget och säkert satsade allt på att Ukraina var splittrat och svagt och att väst vilket som snart skulle vara ointresserade av att bistå Ukraina.

Putin kunde ju inte ha mer fel. Ukraina visar sin försvarsvilja likt en uppretad tiger och väst bistår med allt mer materiel.

Slava Ukraini!
Senast redigerad av Lucas49 2022-08-12 kl. 08:31.
Citera
2022-08-12, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Hur går det med Kherson-offensiven?

Javisst ja! Nu är offensiven mot Krim igång. Vad tror du? Åter under Kievs kontroll till jul?
På tal om Krim, har du listat ut hur ryssarna "fuckade upp" Saki?
Eller hittat några källor som beskriver hur det gick till? Kan det ha varit en förlupen cigarett?

...och vad beträffar om att ha kontroll, har Zelenskyy "kastat in handduken" under natten?
Citera
2022-08-12, 08:35
Medlem
Citat:
Nämen! Så separatisterna styrdes av FSB. En massa gröna män som sprang runt i skogarna?

Kiev kommer att mötas med jubel när de tågar in i Kherson och sedan i Mariupol!

Du vet väl att Zelensky vann och blev president med löftet att sluta fred med Ryssland hoppas jag. Jag tror inte att han är längre aktuell som kandidat i de östra delarna.

Men som sagt det är lite lustigt att du inte ser att detta är ett proxykrig. Jag antar att du tycker detsamma om Syrien. Vi kommer nog aldrig att få se någon direkt konfrontation mellan USA/NATO och Ryssland/Kina. Det är så här krigen kommer att föras. Det här är WWIII med ett de facto krig i Ukraina och ett ekonomiskt/politiskt över resten av världen.

Och som jag ser det är inte USA/NATO de självklara vinnarna här.

Det är ju lite lustigt när man tänker efter. Med Trump fruktade man att han skulle starta WWIII. Nu med Biden har vi konflikter lite här och var med de två allvarligaste med de två andra kärnvapenförsedda supermakterna. Samtidigt som man försöker med nyspråk och trollande med statistik dölja den ekonomiska nedgången som börjar nå kritiska nivåer.

Winning!

(vem är det som egentligen befinner sig i en bubbla här?)

Uppenbarligen så behöver du läsa på, och försöka förstå vad som händer och inte vad Kreml hävdar.
Det är klarlagt att ett flertal av ledarna för de s.k sepparatisterna hade sin bakgrund från Ryssland och FSB, dessutom så förekom det en mängd reguljära ryska styrkor i Ukraina när våldsamheterna startade, men jag förstår det som att du accepterat Putins förklaring att det var semesterfirare som råkat få med sig lite artiliri och pansarvagnar plus några misiler?

Nej kom upp ur ditt kaninhål, man måste förstå att det skiljer sig mellan olika kulturer.
Den demokratiska som vi i sverige vant oss vid efter snart 150år, den Kinesika totalitära och Ryska där lögn är en vardaglig del av samhället.

Vi har en ekonomisk tillbakagång i hela världen helt klart, mycket beroende på den "Kolapps" av den globala logistiken p.g.a hanteringen av Corona plus en för dopad ekonomi i bl.a. Kina och stödpaketen i USA m.m.
Men detta såg vi innan Putin började hota med invasion.
Men det är den troliga orsaken till att Putin bestämde sig för att invadera Ukraina då han trodde att omvärden inte skulle bry sig p.g.a inhemska bekymmer, plus att han missbedömde den Ukrainska viljan att vara självständiga.
Så du fortsätter att inte se grundorsakerna, dvs. att det handlar om att Putin har som mål att återskapa Soviet och att göra Ryssland stort igen.
Resten är bara propaganda och rökridåer för att försöka lura lättlurade personer som dig själv.
Citera
2022-08-12, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Uppenbarligen så behöver du läsa på, och försöka förstå vad som händer och inte vad Kreml hävdar.
Det är klarlagt att ett flertal av ledarna för de s.k sepparatisterna hade sin bakgrund från Ryssland och FSB, dessutom så förekom det en mängd reguljära ryska styrkor i Ukraina när våldsamheterna startade, men jag förstår det som att du accepterat Putins förklaring att det var semesterfirare som råkat få med sig lite artiliri och pansarvagnar plus några misiler?

Nej kom upp ur ditt kaninhål, man måste förstå att det skiljer sig mellan olika kulturer.
Den demokratiska som vi i sverige vant oss vid efter snart 150år, den Kinesika totalitära och Ryska där lögn är en vardaglig del av samhället.

Vi har en ekonomisk tillbakagång i hela världen helt klart, mycket beroende på den "Kolapps" av den globala logistiken p.g.a hanteringen av Corona plus en för dopad ekonomi i bl.a. Kina och stödpaketen i USA m.m.
Men detta såg vi innan Putin började hota med invasion.
Men det är den troliga orsaken till att Putin bestämde sig för att invadera Ukraina då han trodde att omvärden inte skulle bry sig p.g.a inhemska bekymmer, plus att han missbedömde den Ukrainska viljan att vara självständiga.
Så du fortsätter att inte se grundorsakerna, dvs. att det handlar om att Putin har som mål att återskapa Soviet och att göra Ryssland stort igen.
Resten är bara propaganda och rökridåer för att försöka lura lättlurade personer som dig själv.
Återigen, jag har inga ryska källor och faktum är att jag är så dålig på följa med åt det hållet så att jag kom på att jag inte hade lyssnat på hans tal i München 2008 som alla säger är så viktigt. Det mesta är västerländska källor faktiskt.

Och nej, jag kan inte se att Ryssland är på väg att förlora militärt i Ukraina. Det finns liksom inget som tyder på det.

Och en militär seger för Ryssland kommer att få politiska konsekvenser. Väldigt negativa även för oss. Vi kommer aldrig tillbaka till det som var förut, att vi hade tillgång till massor av billig energi från Ryssland vilket har varit förutsättning för vårt välstånd. Det finns ingen vilja till det på någon sida faktiskt. Det är det mörkaste i allt detta.

Förklara gärna hur detta inte har med kriget i Ukraina att göra.
Citera
2022-08-12, 08:49
Medlem
Reimers avatar
Förlusterna för Röda Armén ligger stadigt på c:a 200 stycken döda per dag vilket ger en total på c:a 43200, mycket fina siffror

Materielförlusterna sjönk något men ett flygplan sköts tydligen ner igår

https://www.facebook.com/photo/?fbid=377938057851986&set=a.234922835486843
Citera
2022-08-12, 08:53
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Hur går det med Kherson-offensiven?

Javisst ja! Nu är offensiven mot Krim igång. Vad tror du? Åter under Kievs kontroll till jul?
Har väl jag fan ingen aning om. Jag är inte en deltagare i kriget. Konstiga frågor som svar på min fråga.

Får känslan att du är lite arg. Varför det ?

Ryssland behöver iallafall dra igång en kampanj mot flygbasrökning, kanske promota snus eller så.
Senast redigerad av dragan-shitfucker 2022-08-12 kl. 08:57.
Citera
2022-08-12, 08:54
Medlem
Citat:
Återigen, jag har inga ryska källor och faktum är att jag är så dålig på följa med åt det hållet så att jag kom på att jag inte hade lyssnat på hans tal i München 2008 som alla säger är så viktigt. Det mesta är västerländska källor faktiskt.

Och nej, jag kan inte se att Ryssland är på väg att förlora militärt i Ukraina. Det finns liksom inget som tyder på det.

Och en militär seger för Ryssland kommer att få politiska konsekvenser. Väldigt negativa även för oss. Vi kommer aldrig tillbaka till det som var förut, att vi hade tillgång till massor av billig energi från Ryssland vilket har varit förutsättning för vårt välstånd. Det finns ingen vilja till det på någon sida faktiskt. Det är det mörkaste i allt detta.

Vårt välstånd i Sverige baseras sannerligen inte på Ryssland. Ett litet gupp bara men sen styr vi vidare medans orcherna kör ner i diket...
Citera
2022-08-12, 08:56
Medlem
Citat:

[....]

Det är möjligt att Ryssland inte kommer att förlora militärt. Men jag kan å andra sidan inte se att de heller kommer att kunna vinna. Det finns inget som tyder på det.

Och blir det så att fronterna "fryser" i ungefär nuvarande läge så är det ingen vinst för Ryssland, det hoppas jag att du inser. En fryst konflikt är de facto en förlust för Ryssland som Ryssland politiskt och ekonomiskt och inte minst anseendemässigt kommer att få mycket svårt att hämta sig ifrån.

Att billig energi är en förutsättning för vårt välstånd var en intressant kommentar. Du menar med det alltså att om människorna i Ryssland är fattiga så gagnar det vårt välstånd. Du som hejar på Ryssland borde väl önska dig att de får samma välstånd som vi? Och om de får det så blir energin inte lika billig längre.
Citera
2022-08-12, 08:58
Medlem
Citat:

Det du inte uppfattar p.g.a din bristande läsförståelse handlar om de bakomliggande orsakerna.

Nej vi kommer aldrig kunna få en normaliserad relation med nuvarande Kreml styret efter det som skett i Ukraina.
Då EU och USA äntligen förstått hur regimen fugerar.
Dessutom så om Ryssland nu vinner militärt i Ukraina så kommer det att total stoppa då de kommer att gå vidare till övriga f.d sovjetstater som idag inte är Ryssvänliga.
Jag hoppas och tror faktiskt inte det kommer att ske, då Ryssland troligen inte kommer att orka rent ekonomsikt fullfölja kriget.
Det börjar redan visa sig då det blivit annu tyngre för Ryssen att klara infrastuktur ute i landet och det går inte att leva med en gammal maskinpark hur länge som helst.
Men det du har grävt ner dig i är någon typ av förutsättning att det finns fog för att Ryssland skulle vara militärt hotat av Nato om de inte valt att invadera Ukraina.
Jag ser inte det däreomt så hade de nog varit Politiskt hotat av de stora massor av Ryssar som idag lever i det vi skulle kalla missär och som skulle ha sett i det längre perspektivet att Ukraina som öppnat upp sig mot den globala världen fått det bättre. Det vi sett i Baltstaterna och Polen.

Så kom upp ur ditt kaninhål, och försök se igenom de rökridåer som Kreml lagt ut. Men med tanke på vår tidigare diskusion tror jag knappast att du har den intelektuella förmågan, jag får nog igen hänvisa dig till ditt lokala bibliotek eller en närstående vuxen för att förstå de texter du läser.
Citera
2022-08-12, 09:04
Medlem
Reimers avatar
Röda Armén följer sin plan, bomba skolor och sjukhus.

Citat:
2 Russian missiles damaged educational facility in Slobidsky district of Kharkiv overnight

https://liveuamap.com/en/2022/12-august-2-russian-missiles-damaged-educational-facility
Citera
2022-08-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Storbritanniens försvarsminister Ben Wallace sa vid ett tal det vi alla ju hoppas utgången skall bli av det fascistiska Rysslands angrepp på den fria europeiska statsbildningen Ukraina, det att Ryssland troligen har misslyckats kapitalt och att inta Ukraina kommer förbli en ouppnåelig våt dröm för lille Putin.
För dessa i sammanhanget enorma förluster för Ryssland vad gäller soldater och utrustning är ju något inte Putin räknade med då han startade kriget och säkert satsade allt på att Ukraina var splittrat och svagt och att väst vilket som snart skulle vara ointresserade av att bistå Ukraina.

Putin kunde ju inte ha mer fel. Ukraina visar sin försvarsvilja likt en uppretad tiger och väst bistår med allt mer materiel.

Slava Ukraini!

Såhär ser verkligheten ut,och det är ju rena rama byfånar som någonsin trott att något annat överhuvudtaget varit en möjlighet.
Väst är ALLTID de starka,och i ett krig vinner ALLTID den som är starkast.
Inte ens detta grundläggande elementära har Nazistregimen Putin lyckats förstå.
Det är bara en fråga om tid,inget annat.
I Afghanistan där kvaliten på motståndet inte ens var en tiondel så tog det tio år att köra ut det jämförelsevis oerhört mycket starkare CCCP.

I Ukraina är det redan snart dax för slutspel,och ockupationsmakten Naziryssland kommer inte att ha en realistisk janne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in