Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Retoriken fortsätter att intressera mig. Kiev kablar idag självsäkert ut en varning(!) riktad till folkrika, etniskt ryska nordväst/centrala/södra federala distrikten ("Västryssland") att hålla sig borta från Krim. Kronjuvelen man rullade hatt till sig 2014. Detta är ett hån långt, långt, bortom denna putinistiska publiks självbild. En publik på vissa håll fortfarande fast i köer hals över huvud.
Indirekt som att säga "Ni, era ledare (och därmed Putin) är svaga". Kiev förkunnar samtidigt att man inte ger upp innan Krim är befriat. I min mening skulle denna retorik aldrig gå obemärkt förbi utan att besvaras med en kraftig markering från Kreml (om inbördes oreda inte rådde) men det vi istället noterar är en fortsatt relativ kompakt tystnad.
Kan vara ett tecken på att regimens bjälklager faktiskt börjar visa tecken på sprickbildning. Ge vika krävs det nog däremot mer för är jag rädd. Vi får se.
Kriget verkar mer och mer tas över av Putins kökschef som bossar både över kretin-armen på sociala media och Wagner.
Det verkar ju också som att ryssarna gör sig av med folk inom DPR/LPR med jämna mellanrum + alla oligarker som råkar ut för saker.
Ryssarnas anställningsvillkor är inget vidare.