2022-08-11, 19:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Ny, innovativ idé.
Hos Ryzz-helvetet naturligtvis.
Skicka ut en notifering om att deras son (eller annan anhörig) tyvärr skjutits ihjäl.
I Ukraina.
I Förväg.
https://twitter.com/sumlenny/status/1557626579441827840
Men nu kan dom hämta ut en ny Lada! Om 7 år!

Det är formuläret som är det samma, de har tydligen stora lager av sådana sovjetiska formulär som de fyller i när någon dött.
Citera
2022-08-11, 19:48
Medlem
Sgt.Blands avatar
Innan idag avfyrades två missiler från ett fartyg i Svarta Havet. Nu rapporteras det att båda sköts ner.

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1557692780683661314

Citat:
In the Kharkiv region at around 1:30 p.m., the Air Force of the Armed Forces of Ukraine destroyed two Kalibr cruise missiles launched by the Russian Federation from the Black Sea, the Air Force Command of the Armed Forces of Ukraine reports.

https://t.me/suspilnekharkiv/15987
Citera
2022-08-11, 19:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En riktigt bra trailer om en framtida dokumentär om den rySSka storinvasionen:
https://twitter.com/VHarets/status/1557639943454867456?s=20&t=PwR0LWLY-R9mjRo7za17NA
Slava Ukraini!

Proffsigt gjord, Kan vara en bra dokumentär. Jag tycker Zelenskyj har åldrats på 6 månader.

En fråga som jag tycker vore intressant att diskutera är slutet på trailern med texten: "Fail of Russian blitzkrieg". Var det verkligen blitzkrieg ryssarna försökte sig på? Vissa saker tyder på att det inte var det: Att de inte förbekämpade med flyg och robotar särskilt mycket. Att de hade för lite infanteri för att skydda sina stridsvagnar. Att de hade med sig mer polisiära och lätt beväpnade inrikestrupper framme vid fronttrupperna. Jag tror det mer var tänkt att vara en hybridkrigföring där mutade ukrainare skulle ge sig, utplacerade sabotagegrupper skulle skapa kaos, och man skulle genomföra en statskupp. Det som skedde i Kherson och halva Zaphorizhzhis skulle ske också i Donbas, Kharkiv, Sumy, Chernihiv och Kiev.
Citera
2022-08-11, 19:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Vem är du att säga att min kunskap är förlegad?

Jag hade min inkomst av rysk industri fram till i början av året och har spenderat massor av tid där ända sedan Sovjetunionen fanns.

Eftersom kollapsen redan pågår så finns ingen återvändo, du pratar om en vändning om tre år, det räcker inte ens med tre decennier.

Rubbet, precis allt i Rysslands industri är baserat på teknologi från väst.
Ekonomin är till 100% korruptionsbaserad och därmed finns det inget hopp för någon snabb återhämtning av den ryska industrin.
Att tro att Kina eller Indien kommer att rädda Ryssland är mer än naivt.

Indien börjar ifrågasätta rysk militärutrustning, angreppskriget har gett extremt dålig reklam för de ryska militärprodukterna, kriget har visat hur undermåliga de är. Inte minst vad beträffar S300-400 samt kryssningsrobotarna. Jag tror inte att Indien går vidare med Ryssland.

Det är kört för Ryssland, finito. Personligen tror jag även att federationen kommer att falla samman, det är många republiker som är innerligt trötta på Moskvas överhöghet.

Kom gärna med precisa frågor, jag har bra koll på Rysslands industri och jag kan sammanfatta dina påståenden med att du har fetfel.
Ja du, ta en titt omkring och det verkar även vara kört för andra länder här i väst. Är det några som är beroende av omvärlden så är EU och till viss mån USA. Nu isolerar vi oss men kräver att andra länder utanför lyder som tidigare. Vi var tidigare en marknad för övriga världen och dom hade nytta av vår teknologi. Nu har många kommit ikapp medans du och andra sovit. Se bara på Siemens senaste rapport och förluster. Nu är inte ens vår marknad så intressant längre då världens befolkning överstiger vår rika miljard och deras ekonomier växer då våra krymper, dom kan nu klara sig utan oss. Det är därför vi ser denna hysteri och desperation från EU och USA då man inser att man håller på att tappa makten över fattigare länder och därmed också naturresurser.

Att det är en hel del korruption i Ryssland är rätt men det är lika i alla forna öststater, framför allt i Ukraina. Vad tycker du om våra oligarker i väst och vår "väl gömda" korruption då? Ryssland och Kina har sina sätt att göra affärer på med det är jobbigt för västs investerare att lära om för dom vill ha vår typ av liberal marknad (dvs vår typ av korruption).

Rysslands S300-400 samt kryssningsrobotar är bra och det kan vi konstatera med detta krig, inbilla dig inget annat. Man har även hypersoniska missiler och effektiva och fruktade eldkastare, tos-1a. Därimot har USA:s och NATO:s utrustning och vapen visat sig vara sämre än väntat och det vet du. Med dagens motmedel mot stridsvagnar och stridsflyg är dom i mycket överspelade och Ryssland använder knappt sitt flygvapen mer än närmast sina trupper. USA och NATO är helt beroende på luftherravälde så dom har slösat bort mycket pengar där. HIMARS fungerar bättre i ett modert krig och därför köper Polen många fler av dom då ryssland har massor av liknade och bättre system. Tas GPS och satelliter ut rasar USA:s krigföring ihop, även HIMARS. Indien köper vad som är fördelaktigt för militärt, ekonomiskt och politiskt ... prestanda är som vanligt inte viktigast.

Nej du får inga frågor för du vet lite och kan inte svara på ett realistiskt sätt, se bara detta tunna svar du gav, du brinner av hat och avsky mor Ryssland. Troligtvis hjälpte du till att bygga upp McDonald's eller IKEA (eller liknade) och har inte ens sett 1% av övrig ryskt industri eller teknologiutveckling. Vill du skriva av dig så beskriv gärna ditt upplevda Ryssland så kanske någon här läser. Själv tar jag del av andras äkta upplevelser av Ryssland och dess industri samt ekonomi. Ställ dig istället frågan varför många företag i väst fortfarande står i kö för att komma tillbaka till Ryssland efter detta vansinniga spektakel är över. Allt från råvaror, billig kompetent arbetskraft till uppbyggda transportvägar till Asien är intressant. Det finns så många fördelar och dom har blivit fler nu med väst sanktioner som har sparkat igång ryssarna som alltid är svårstartade men svåra att stoppa. Vi får se om ryssarna är så intresserade att släppa oss tillbaka in efter detta exploderande latenta rysshat.
Citera
2022-08-11, 19:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leckerlele
En tanke som slog mig tidigare - Vad skulle ske om Ryssarna missköter alt. saboterar det stora kärnkraftverket?
Jag menar, det gör en enorm skada ifall en katastrof skulle vara framme, o inte bara för Ukraina utan även hela Europa. Finns det nån typ av instans som skulle kunna ingripa eller vad skulle ske tror ni?

Härdsmälta?
För ryssarna skulle det bli som att pissa i motvind. Lite beroende på årstid, men rent statistiskt skulle merparten av det radioaktiva nedfallet hamna i Ryssland.
Citera
2022-08-11, 20:06
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Proffsigt gjord, Kan vara en bra dokumentär. Jag tycker Zelenskyj har åldrats på 6 månader.

En fråga som jag tycker vore intressant att diskutera är slutet på trailern med texten: "Fail of Russian blitzkrieg". Var det verkligen blitzkrieg ryssarna försökte sig på? Vissa saker tyder på att det inte var det: Att de inte förbekämpade med flyg och robotar särskilt mycket. Att de hade för lite infanteri för att skydda sina stridsvagnar. Att de hade med sig mer polisiära och lätt beväpnade inrikestrupper framme vid fronttrupperna. Jag tror det mer var tänkt att vara en hybridkrigföring där mutade ukrainare skulle ge sig, utplacerade sabotagegrupper skulle skapa kaos, och man skulle genomföra en statskupp. Det som skedde i Kherson och halva Zaphorizhzhis skulle ske också i Donbas, Kharkiv, Sumy, Chernihiv och Kiev.
Jag tror att det rätta ordet är "kupp" man trodde att man skulle rulla in som man gjorde 1956 i Ungern och 1968 i Tjeckoslovakien.
https://veksvetla.cz/k-vyroci-21-srpna-1968-aneb-49-let-pote/
Jämför de vita markeringarna på stridsvagnarna med det man såg i februari.
Citera
2022-08-11, 20:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Förra våren hade Ukraina hunnit dödat över 150 barn i Donbass
A record of a UN mission showed the ongoing conflict in Donbass killed 152 children and injured 146 children from April 2014 to April 2021, the Office of the Ombudsman of Ukraine said Friday.
http://www.xinhuanet.com/english/europe/2021-06/05/c_139990758.htm

Det glädjer dig va..

Du har väl redan blivit uppläxad, men så här lyder citatet i sin helhet:

A total of 152 children have been killed and 146 have been injured in Ukraine as a result of the armed aggression of the Russian Federation, according to data provided by the UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraine.

Det hade varit klädsamt att inte klippa bort vem som utpekas som skyldig till barnslakten.

Lögnare.
Citera
2022-08-11, 20:11
Medlem
QuietExits avatar
Citat:

Om tanken var att ta över Ukraina efter bara 3 dagar så väl det en typ av blitzkrieg. Sen att de inte förbekämpade med flyg och robotar var väl för att de inte trodde att det behövdes. Annars hade man inte gått in med de polisiära trupper så tidigt. Nu hade man inte gjort sin hemläxa och trodde man kunde bara trampa in över gränsen och Ukraina skulle ge upp.
Citera
2022-08-11, 20:14
Avslutad
Citat:

Förbekämpningen var usel. Vad jag minns så pågick den i ett fåtal timmar. Den borde ha pågått i dagar, eller veckor.
Citera
2022-08-11, 20:14
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du har väl redan blivit uppläxad, men så här lyder citatet i sin helhet:

A total of 152 children have been killed and 146 have been injured in Ukraine as a result of the armed aggression of the Russian Federation, according to data provided by the UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraine.

Det hade varit klädsamt att inte klippa bort vem som utpekas som skyldig till barnslakten.

Lögnare.

Det är ju för jävligt hur lågt man kan sjunka som människa, sitter och klipper och klistrar för att det ska passa agendan.
Denne är numera diskvalificerad för ytterligare debatt.
Skäms shimona!
Citera
2022-08-11, 20:23
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag leker med tanken att det du skriver är alldeles sant och då blir det i mitt huvud så här;

1) USA har alltså sedan 2:a Världskriget haft ''ett finger med i spelet i Ukraina'' => Okey men det har Ryssland inte ett skit med att göra, den saken gäller Ukraina och är därför deras sak att hantera- eller inte hantera, Ukrainas problem eller välsignelse, ingen annans...
2) Operation Gladio, som du beskriver den => Återigen, Ukrainas sak att hantera, ingen annans...
3) Washingtons engagemang för Ukraina är det samma som proxykrig => Jaha-ja, men då är väl ALLA konflikter/krig att jämföra med proxykrig. Folk och länder har i alla tider engagerat sig för den ena- eller andra sidan. England stödde sovjetunionen under de tidiga 40-talet. Ryssland stödjer Syrien mot vem det än må vara. Sverige stödde Finland under 43-45. Kuba stödde MPLR under Angolakriget. Osv, osv- det tar aldrig slut men det här är inte Proxykrig utan det är intressesfärer som ställs på prov typ; kamp för demokrati, annan statschef, kommunism, etnisk tillhörighet eller bara lojal vänskap...
4) Att Ukraina ensidigt skulle acceptera Minskavtalet => Detta traktat bottnade i att Ukrainas gränser skulle respekteras och sattes ur spel då Ryssland gick in i Ukraina med trupp och intervenerade i pågående kamp mot separatister, proxykrig?
5) USA/NATO inte vill att Ukraina går till fredsförhandling => Denna sak är Ukrainas sak att avgöra och bestämma om- alternativt något för Ryssland att be om, ingen annans...

Men detta är ju bara hur det snurrar i mitt huvud- om du vill tro och tycka annat så är det ju din sak, ingen annans...
Tack för den välformulerade uppställningen, annica, sthlm👍
Ett konspiratoriskt Usa-hat får stollarna att kasta sig handlöst i famnen på dåren Putin istället. Ukraina är Rysslands Vietnam.
Citera
2022-08-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Har Ryssarna använt sig av den där nya raketen som gick 27ggr ljudets hastighet eller något liknande? Finns det video? Litar inte ett skit på dessa siffror.

Dom är väl under utveckling och levereras samtidigt som nya stridsvagnen. Kanske 2025 nånting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in