2022-08-11, 08:55
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Dom äger en av stadsdelens finaste och mest besökta restaurang. Jag har ätit där flera gånger och alltid varit väldigt nöjd med maten.

En stor smockfull kundvagn fylld med mat handlade dom. Jag stod bakom dom i kön. Allt dom handlade var från eldorado. Storpack med kyckling. Storpack med Irlänskt köttfärs osv.

Alltså i stort sett bara svenska varor, trots priset, för att ni tror att kött från Irland, Tyskland och Argentina etc är dåligt och smakar skit?

Gissar att du bor på en mindre ort? Låter som den typen av beteende som sunkiga pizzerior ägnar sig åt för att tjäna några kronor. Eller så är de bara snåla som fan.

Ägg, mejeriprodukter, grönsaker etc. handlas svenskt. Köttet köps hos slaktaren, eller tas från frysen där vilt hamnar.
Citera
2022-08-11, 08:58
Medlem
Hardstekts avatar
Svenskt kött är inte nödvändigtvis bättre.

Men det här vaccade sydamerikanska skitet som ligger i en slämmig vätska är fanemig inte bra.

Det är inte värt priset.
Citera
2022-08-11, 09:03
Medlem
graFFes avatar
Miljöaspekten också. Måste ju vara bättre att frakta köttet från en lokal uppfödare till lokala Ica än att köra containerfartyg från Brasilien o tillbaka.
Citera
2022-08-11, 09:04
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Gissar att du bor på en mindre ort? Låter som den typen av beteende som sunkiga pizzerior ägnar sig åt för att tjäna några kronor. Eller så är de bara snåla som fan.

Ägg, mejeriprodukter, grönsaker etc. handlas svenskt. Köttet köps hos slaktaren, eller tas från frysen där vilt hamnar.

Nån sunkig pizzeria är det inte men jag måste hålla med om att jag blev förvånad. Nu minns jag inte deras meny så här på rak arm och om det står nåt om "endast svenkt kött" eller dyl.

Antar att jag tagit det för givet.
Citera
2022-08-11, 09:05
Medlem
Alla aspekter med djurhållning, frakter, svenska jobb osv kan man ju lät överföra till andra produkter där folk utan att blinka köper asiatiska grejer.
Citera
2022-08-11, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
jo, men hur vet du att det är bra kvalitet?

Allvarligt? Testa själv.

Köper alltid det billigaste, handlar om princip. Inte en jävel bryr sig om djuren har det bra eller inte så skippa det och ät med god aptit.
Citera
2022-08-11, 09:15
Avslutad
Jag handlar lite som du.

Kyckling måste vara svenskt pga mina egna hälsoskäl, då jag vill inte riskera att få in salmonella och campylobakter i mitt kök och risken ökar snabbt med utländska fåglar, även om man håller supergod hygien.

Svenska och finska ägg är ok för mig. Danska ägg går bort eftersom de regelmässigt innehåller salmonella, och danskarna själva använder t.ex pastöriserade äggulor när de har en rå äggula på en råbiff eller när de äter vispade äggulor i en toddy eller gör en majonnäs. Så de är vana vid salmonellan i ägg.

Fläsk måste vara svenskt pga av risk för MRSA-bakterier i danskt griskött och det vill jag inte heller ha in i mitt kök. Tyskt och danskt griskött går också bort för de kastrerar hangrisarna med vass kniv och de små kultingarna är inte bedövade när de skär. Antar att det där handlar mest om min egen kastrationsångest och att det är brutalt att sköra i levande varelser obedövat.

Irländskt nötkött köper jag gärna, de har numera mycket bra djurhållning och irländska nötdjur går utomhus i stort sett hela året och betar grönt gräs i hagarna. Gärna irländskt lammkött av samma skäl.

Brasiliansk nötkött åt jag förr men det har numera så liten och klen köttsmak att jag väljer bort det. Ska jag ha god nötköttsmak får det blir svenskt nötkött, finskt eller irländskt. Tyskt nötkött kan gå till nöds men de har en sjuk inställning till antibiotikaanvändningen som de överdoserar, och det kommer ju straffa oss människor av pandemiskt storlek i den nära framtiden. Äter i stort sett helt nötkött som stek, och det kanske blir varannan månad eller så.

Men väljer oftast bort svensk biff och entrecote för att även om köttsmaken är den bästa och läckraste, är köttet alltid segt som en skosula pga svenska kor får så mycket spannmålsfoder som ger ett hårt kött. Alltså gott men bäst som köttfärs, tyvärr. Svensk oxfilé är dock både mör och läcker, men är inte så prisvärd för sina ofta 500 kr/kg.

Är rätt prismedveten så nu med stigande priser har jag minskat kött/fläsk-konsumtionen, så kanske det blir tre köttbullar i stället för fem-sex som tidigare i en måltid. Näringsmässigt så räcker det ju för kroppens normalbehov.
Senast redigerad av Briascca 2022-08-11 kl. 09:18.
Citera
2022-08-11, 09:25
Medlem
Juggernawts avatar
Svenskt kött är av urusel kvalitet.
Citera
2022-08-11, 09:29
Medlem
Klart som fan du märker skillnad på exempelvis en fläskfile från danish clown eller en svensk fläskfile, Danish crown kostar väl 89kr/kg den svenska 220kr/kg men det är en tydlig skillnad både på köttets kvalitet samt smak och mörhet etc.

Samma de gånger man köper oxfilé, skillnad på den brasilianska och den svenska är väldigt tydlig med den svenska betydligt bättre, den som säger något annat måste uppsöka vård.
Citera
2022-08-11, 09:45
Medlem
PW-Gerssons avatar
Det är ju faktiskt helt stört att kött skeppat från andra sidan jorden kan vara billigare än det som kommer från en gård ett par mil bort. Detsamma gäller även för grönsaker och andra livsmedel för den delen.
Citera
2022-08-11, 09:49
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevic
Klart som fan du märker skillnad på exempelvis en fläskfile från danish clown eller en svensk fläskfile, Danish crown kostar väl 89kr/kg den svenska 220kr/kg men det är en tydlig skillnad både på köttets kvalitet samt smak och mörhet etc.

Samma de gånger man köper oxfilé, skillnad på den brasilianska och den svenska är väldigt tydlig med den svenska betydligt bättre, den som säger något annat måste uppsöka vård.

Kan bara hålla med att det är en klar skillnad.

Svider i plånboken smakar det så kostar det.
Citera
2022-08-11, 09:51
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Förstår din frustration, det är kul att gynna svenskt, men samma debatt går i alla länder jag varit/bott i. Köper det som är billigt hos slaktaren eller hos grossisten. Kollar inte så mycket gällande ursprung om det inte är specifikt knutet till ett land. (Typ Italiensk korvfärs, eller ost).

Däremot kan det vara bra att lära sig använda olika styckdelar av köttet. En sous vide kan få en högrev att tävla med oxfile i smak, om man vet vad man gör.

På så sätt har jag en lagom dyr matkostnad (skulle gissa på någon över snittkostnaden för en vanlig familj) med varierade inslag av rätter men till extremt hög kvalitet. (Har nu mera problem att äta kött på restauranger då jag får snålgubbeångest över att för priset på min rätt, hade jag kunna bjuda hela sälskapet på mat hemma, och ofta till bättre kvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in