2022-08-11, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Sedan när bryr du dig om folkrätten?
Jag har alltid brytt mig om folkrätten, men många här har en hemkokt och missvisande uppfattning om vad den innebär.

(Nu måste jag rätta din post igen eftersom du är för j-a klyddig för att kunna använda Quote-taggen)
Citera
2022-08-11, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det säger en hel del om hur illa det ligger till för Ukraina. De måste ständigt söka nya mål helt utanför slagfältet, på helt andra platser.

Andra legendariska segrar för Ukraina är väl att man lyckades träffa Antonovsky bron med artilleri, sätta en flagga på Snake Island samt bomba en oljeplattform med bara civila Ukrainare. De segrarna firas väl fortfarande.

Om Ukrainarna vill ha respekt så får de börja avancera på slagfältet istället för att gömma sig bland barnfamiljer, skolor och fabriker.

Ynkryggarna skulle aldrig ha vågat ta sig fram till flygbasen i uniform. Såklart. De måste ha klätt ut sig som turister för att våga ta sig dit överhuvudtaget. Och garanterat tog de sig dit i sällskap med kvinnor och barn.

Ryssarna måste helt enkelt omvärdera sina motståndare och inse att de bara kommer möta Ukrainare i bakhåll.

Jag tror inte du vet vad krig är. Slagfältet är vad deltagarna bestämmer det är. Så bombar Ukraina Putin utedass så är det en del av slagfältet. Börjar Ukraina skicka ut hitsquads för eliminera rysstroll så är det en del av slagfältet.

Genom historien har deltagare i krig klätt ut sig. Krig handlar om en sak att vinna, inget annat. Eller som
Carl von Clausewitz skrev “an act of force to compel our enemy to do our will”.
Citera
2022-08-11, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
The Spoils of War:

Ryssarna har lyckats få kontroll över det som betyder något i Ukraina enl. WaPo:

In the Ukraine war, a battle for the nation’s mineral and energy wealth
/.../After nearly six months of fighting, Moscow’s sloppy war has yielded at least one big reward: expanded control over some of the most mineral-rich lands in Europe. Ukraine harbors some of the world’s largest reserves of titanium and iron ore, fields of untapped lithium and massive deposits of coal. Collectively, they are worth tens of trillions of dollars.

/.../Yet SecDev’s analysis indicates that at least $12.4 trillion worth of Ukraine’s energy deposits, metals and minerals are now under Russian control. That figure accounts for nearly half the dollar value of the 2,209 deposits reviewed by the company. In addition to 63 percent of the country’s coal deposits, Moscow has seized 11 percent of its oil deposits, 20 percent of its natural gas deposits, 42 percent of its metals and 33 percent of its deposits of rare earth and other critical minerals including lithium.
https://www.washingtonpost.com/world/2022/08/10/ukraine-russia-energy-mineral-wealth/
https://archive.ph/rCVEZ

Kom inte och säg att krig inte lönar sig. Speciellt när väst finansierar det:

Russian oil and gas revenues help current-account surplus more than triple to $167 billion
Russia's current-account surplus so far in 2022 is more than triple what it was a year ago as energy revenues have skyrocketed, according to the country's central bank.

From January to July, the surplus ballooned to $167 billion, compared to $50 billion for the same period last year and $138.5 billion for the first six months of this year.

Moscow relies heavily on energy revenues, which have been propped up by high prices even as Vladimir Putin's war on Ukraine has caused Western governments and companies to shun Russia.

Despite sanctions aimed at choking off Moscow's revenues and ability to conduct transactions globally, the country still notched a record surplus in the second quarter.
https://markets.businessinsider.com/news/commodities/russia-oil-gas-revenue-current-account-surplus-167-billion-imports-2022-8
Jag har sagt det tidigare. Putin är bara ute efter Ukrainas råvaror, därav invasionen. Kul att någon av er håller med
Citera
2022-08-11, 06:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tror inte du vet vad krig är. Slagfältet är vad deltagarna bestämmer det är. Så bombar Ukraina Putin utedass så är det en del av slagfältet. Börjar Ukraina skicka ut hitsquads för eliminera rysstroll så är det en del av slagfältet.

Genom historien har deltagare i krig klätt ut sig. Krig handlar om en sak att vinna, inget annat. Eller som
Carl von Clausewitz skrev “an act of force to compel our enemy to do our will”.

Nu tror jag du blandar ihop krig med pridetåget.

Hörde förresten att svenska militärer ska utbilda Ukrainska soldater i England. I vad kan man fråga sig, jämställdhet och hemkunskap?
Citera
2022-08-11, 06:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det hade varit smartare för ukrainarna att lägga de resurserna på att försvara t ex Donetsk som är mitt i krigets epicentrum.

Men nä… tuffa ukrainska azov soldater klär ut sig till turister, säkert i kvinnokläder med läppstift och lösbröst, och kör med husvagn in i Krim med ryska pass och barn från nåt daghem.
Zelenskyy har skickat med dynamit.

Det är rätt så patetiskt…
Jag tycker istället att du borde läsa på lite om defensiv krigföring och återkomma sen. Tappar man 10km på en månad som mest så handlar det inte längre om att försvara sig för livet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Defensiv
Citera
2022-08-11, 07:02
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Vi kommer nog aldrig att få klarhet i detta.

Påverkan på pågående krig och utgången av det?

Noll skulle jag vilja säga.

Sådana här cowboy-attacker har högt PR-värde naturligtvis men vad Ukraina behöver för att vinna förutom betydligt fler vapen är en ny armé i princip.
Tack för din djupa analys naturligtvis påverkar inte förlusten av piloter flygplan och kryssningsmissiler Rysslands förmåga.
Putins gatukökschef kan plocka lite nya piloter inne på fängelserna.
Citera
2022-08-11, 07:04
Medlem
Har man kommit fram till om explosionerna på flygplatsen berodde på Ukrainska missiler/raketer eller sabotage? Jag har strukit bort alternativet fullryssar/självmordsryssar. ´

Vad är de senaste bevisen/åsikterna i frågan?

Flera experter i går trodde det var sabotage och inte missiler/raketer. Men de var i grunden osäkra.
Citera
2022-08-11, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Har man kommit fram till om explosionerna på flygplatsen berodde på Ukrainska missiler/raketer eller sabotage? Jag har strukit bort alternativet fullryssar/självmordsryssar. ´

Vad är de senaste bevisen/åsikterna i frågan?

Flera experter i går trodde det var sabotage och inte missiler/raketer. Men de var i grunden osäkra.

Jag trodde det redan var klarlagt att det var flera personer SAMTIDIGT, vars cigaretter på olika platser orsakat allt detta?
Citera
2022-08-11, 07:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
En lyckträff? Har du ens sett satellitbilden efter attacken där man ser mängder av förstörda plan och kratrar. Eller det som filmades under själva attacken och där man ser mer än en kraftig explosion. Exakt hur attacken gick till är oklart, men att en lyckträff slog ut mängder av stridsflygplan kan du nog glömma..
Sekundärexplosioner av ammunition är tesen.
Citera
2022-08-11, 07:07
Moderator
Siegfrids avatar
Snygga "luftvärnsmissiler" i bakgrunden.

https://twitter.com/CaptainBlackSe1/status/1557420263830175745
Citera
2022-08-11, 07:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Desssutom har Kiev knuffat in Belarus i kriget på allvar: det spelar ingen roll att det handlade om en flygbas som användes av ryssarna, ur Belarus' synvinkel har bananrepubliken i söder nu grovt kränkt deras gränser och det kommer de att få betala för.
Basen verkar vara deklarerat Rysk från alla parter.

https://censor.net/ua/news/3352708/bilorus_peredala_aerodrom_zyabrovka_pid_povnyyi_ko ntrol_rf_genshtab_zsu

Men vi får se vad som hände där eller om det bara är rykten.
Citera
2022-08-11, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Jag trodde det redan var klarlagt att det var flera personer SAMTIDIGT, vars cigaretter på olika platser orsakat allt detta?

Jag ska kanske inte ta bort det alternativet. Det handlar ju faktiskt om fyllryssar. Så allt är möjligt.

Jag lutar åt själv mer åt sabotage än missiler även om Ukraina håller på att forska fram missiler som skulle nå flygplatsen. Speciellt, som ryssarna själv varnar för terrorister i Krim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in