Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Det är du som inte har någon aning om rysk industri eller ekonomi, mycket har hänt sedan 2010 men det verkar de flesta har missat. Mitt intresse var inte så mycket rysk industri utan ukrainsk, ett vackert och intressant land jag besökt många gånger. Trots begränsad kunskap om rysk industri kan kan jag tydligen mer än dig. Var det inte du som påstod att du jobbat inom rysk industri? tillåt mig tvivla men visst, utländska fabriker som tex. peugeot ägde står kanske stilla och Mcdonald's samt IKEA är borta. Stoppade fabriker i Ryssland tas över av andra, biltillverkare i Europa står fortfarande och väntar på att konflikten ska lösa sig för det är fördelaktigt att vara nära energi, metaller och billig arbetskraft, många banker i väst har förlorat mångmiljardbelopp på att ha varit tvugna att lämna och ryska banker fyller glappet. Lägg till att IKEA:s gamla varuhus fylls på med möbler från Turkiet, elektronik importeras från Kina, Mcdonald's restauranger heter nu "Vkusno i Tochka" och serverar snabbmat som vanligt. IT och mjukvara är man duktiga på själv och eftersom ryssar är så hatade nu i väst så stannar dom även kvar trots högre löner i väst. Utbildningssystemen är solida och man återgår till den gamla sovjetmodellen som är ännu mer krävande eftersom västs system hade för låg standard (ta gärna en titt på slutproven från Ryssland, Kina och Turkiet så förstår du vad jag menar).
Detsutom har Ryssland det viktigaste som leder till att det är mycket svårt att knäcka dess ekonomi ... energi, råvaror och mat, framför allt då man medvetet sedan 2014 satsat på att göra sig mycket mer självförsörjande. EU har gjort motsatsen och gjort sig beroende av Ryssland och Kina enbart av girighet, något vi nu kommer att få betala via högre kostnader på allt samt högre arbetslöshet. Den största förloraren i denna konflikt blir EU och naturligtvis det som blir kvar av Ukraina.
Det blir ingen dans på rosor utan Ryssland måste jobba hårt de kommande tre åren och det gör dom, se på Lavrov som åker omkring och skaffar vänner medans hans motsvarigheter i väst åker omkring och ställer krav och hotar. Putin jobbar hårt med BRICS och alla andra sammarbeten världen över, söker utveckling och rättvis handel och vad gör USA och EU:s ledare under tiden, jo man är helt fixerad vid Ryssland och kriget i Ukraina och skiter i sina befolkningarna. Kriget överlåter Putin till sina generaler och det är bara att jämföra hans lugn med hysteriska politiker i väst.
Så du kan lite eller sitter på förlegad kunskap om Ryssland men du är inte ensam, många ekonomer och politiker i väst kliar sig nu i huvudet och undrar vad som gick fel med sanktionerna.
Men allt kan ju naturligtvis hända så vi får väl se vem som får rätt. Jag har även skrivit långt tidigare om om NATO och EU:s problem, Taiwan och det som ser ut att bli ett kommande ekonomisk kollaps men även inbördeskrig i USA. För att inte tala om våra egna problem här hemma där jag och en hel del andra fick rätt på de flesta punkterna och politikerna står nu och kämpar med sina misstag. Jag har helt enkelt svårt att ha fel, klarsynthet och enkelt bondförnuft, svälj det.
Vem är du att säga att min kunskap är förlegad?
Jag hade min inkomst av rysk industri fram till i början av året och har spenderat massor av tid där ända sedan Sovjetunionen fanns.
Eftersom kollapsen redan pågår så finns ingen återvändo, du pratar om en vändning om tre år, det räcker inte ens med tre decennier.
Rubbet, precis allt i Rysslands industri är baserat på teknologi från väst.
Ekonomin är till 100% korruptionsbaserad och därmed finns det inget hopp för någon snabb återhämtning av den ryska industrin.
Att tro att Kina eller Indien kommer att rädda Ryssland är mer än naivt.
Indien börjar ifrågasätta rysk militärutrustning, angreppskriget har gett extremt dålig reklam för de ryska militärprodukterna, kriget har visat hur undermåliga de är. Inte minst vad beträffar S300-400 samt kryssningsrobotarna. Jag tror inte att Indien går vidare med Ryssland.
Det är kört för Ryssland, finito. Personligen tror jag även att federationen kommer att falla samman, det är många republiker som är innerligt trötta på Moskvas överhöghet.
Kom gärna med precisa frågor, jag har bra koll på Rysslands industri och jag kan sammanfatta dina påståenden med att du har fetfel.