2022-08-09, 23:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det måste vara många fler döda. Många, många fler.
Sådana här flygbaser är ju knappast tomma utan det finns alltid folk där. Och explosionerna var enorma och täckte en stor yta. Vi såg också stora eldbollar. Allt levande som befinner sig innanför en sådan eldboll grillas.
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Japp jag anar att hela flygbasen är skrot nu. Foto från basen några timmar innan attacken visar på över 30 flygplan och några helikoptrar. Får se om det kommer nya bilder imorgon? Finns en film på två sekunder som visar minst två grillade flygplan iaf.
https://twitter.com/Tendar/status/1557103128805253125

Ja det där är en av de största smällar vi har sett hittills. Alla filmer är från långt ifrån, explosionerna har täckte ett stort område.
Citera
2022-08-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Har någon påstått något annat?

Nej, man är enig (på global nivå) om att ryssen måste lämna ukraina.

Citat:
På vilket sätt ursäktar det att Ukraina systematiskt begår brott mot sin egen civilbefolkning?
Att det är ryssen som står för mördandet av civila i ukraina. om ryssen beskjuter civila mål som de misstänker att ukrainare gömmer sig i så är de skyldiga att förvarna och bistå de civila att evakurea först.

Citat:
Du kanske tror att kritiken handlar om att man är elak mot ryssar? I så fall har du fel.

Kritiken mot amnestys rapport är att de ålägger ukraina en skyldighet som de inte ålägger den invarderade partern dvs ryssland.

men det är inte så konstigt, amnesty är inte sjösatt för att det här endamålet, och de har redan bevisat sig vara woke i förstahand, amnesty i andra hand och slutligen helt ute och cyklar när det kommer till konflikter och folkrätt.
Citera
2022-08-09, 23:04
Medlem
raskenss avatar
Påstås vara foto från flygbasen:

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1557107124387385344?t=BXLVpQOWJPWA9PCLnPOWKQ&s=19
Citera
2022-08-09, 23:06
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Och du fortsätter ditt korståg för att försvara AI.

Lycka till med det.
Tack!

Citat:
Det är inga ukrainare som använt några civila sköldar.
Okej, så din uppfattning är att Amnesty åkte till Ukraina och ljög ihop en skröna om att dom under tre månaders tid undersökt olika platser och intervjuat vittnen, överlevande och anhöriga till döda, därför att dom älskar Ryssland och hatar Ukraina?

Citat:
Det är bara ett sätt för dig att förtvivlat försöka hålla igång en diskussion som egentligen är död sedan ett par dagar tillbaka.
Och att alla är överens om det sedan flera dagar sedan dessutom... Inte illa!

Citat:
Ukrainarna slåss för sin överlevnad.
Nej, inte alls. Putin skulle just nu bli överlycklig om Ukraina erbjöd fred mot att avstå omstridda landområden. Kriget handlar numera alltså enbart om landområden och inget annat. Ryssarna vill ha dom och det vill Ukraina också.

Citat:
Och försvarar det territorium som angrips av ryzzarna.
Är du dyslektisk eller finns det andra skäl att skriva som en tuff 13-åring?

Citat:
Det inkluderar strid i bebyggelse.
Varken jag eller Amnesty har ifrågasatt det. Du kanske borde ta reda på vad kritiken handlar om istället för att säga att den är felaktig och att det stått klart i flera dagar?

Citat:
Det är bara du, Amnesty och några andra förorättade idioter till som driver tesen att Ukrainarna i alla lägen skulle hinna med att evakuera alla civila i alla fastigheter som på några minuter helt plötsligt befinner sig inom krigszonen.
Nu hittar du bara på. Ingenstans antyds det att Amnesty ansett några minuter vara otillräckligt kort tid för att evakuera boende. Tvärtom så har dom inte sett någon indikation på att ukrainska trupper försökt att göra det en enda gång under 3 månader.

Citat:
Sluta upp med ditt patetiska svammel, Ukraina har försvarat sig mot de invaderande piss-ryzzarna i ett stort antal städer,
Ingen har påstått något annat.

Citat:
vi är jävligt tacksamma för att de inte släppte förorterna till Kiev vind för våg under den första ryzzka anfallsvågen, för att de skulle vara rädda för att få kritik från Amnesty.
Vilka "vi"? Du och fjortisarmen på flashback, som tycker att det är häftigt att stava fel?

Citat:
Du och Amnesty kan skita ner er. Den där jävla piss-rapporten är helt utagerad. Helt irrelevant för fortsättningen.
Jag tror minsann att herr självutnämnd diktator glömde att stava fel till Amnezzty!

Citat:
Nu tar vi och tittar på klipp över den där urblåsta flygplatsen istället!
Glöm inte att onanera till bilder av Zelinsky och att berömma dig själv för att du alltid vet bäst när du ändå håller på.
Citera
2022-08-09, 23:06
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
De verkar fan ha någonting nytt.
Tror inte riktigt själv att de rullat ut mass Grom-2 idag som det spekulerats i.
Men någonting har de fått/tillverkat/uppgraderat

Lite trist att ligga i bingen på ett fartyg inne i Sevastopol nu. En del saker snurrar nog i skallen då innan läggdags.

Svarta havsflottan lämnade Sevastopol den 17 juli med alla större ytstridsfartyg i fruktan för attacker. De håller nu hus i Novorossiysk i Ryssland.
Citera
2022-08-09, 23:11
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Påstås vara foto från flygbasen:

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1557107124387385344?t=BXLVpQOWJPWA9PCLnPOWKQ&s=19
Vilken tur att inga plan eller personal försakades.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Tänk vad trevligt bli invaderad av Ryssarna och de raserar hela staden men tänker inte återställa den alls, måste kännas skönt för de pro ryzzar som bor där att de känner stödet och ser en framtid redan nu med ryskt styre. Så här kommer man behandla alla städer i DPR och LPR folket i republikerna kommer att få bo i ruiner mycket trevligt vara pro rysk.
Har för mig att det var Sverige och Nederländerna som har blivit utsedda att bygga upp Luhansk och Kherson regionerna när Röda Armén är utkörda. Inga problem väl vi har ju byggföretag menar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ingen kommer att sakna Amnesty den dagen dom försvinner. Dock lite lustigt om just denna kritik blir deras fall.

Jag kan tyvärr inte läsa artikeln i SvD på grund av betalvägg.

Jag kan dock läsa såhär långt:
Men om detta är vad "internationell humanitär rätt” går ut på, så är det knappast något som talar till denna rätts fördel."

Så, jag kan gissa mig till att författaren i det stora hela anser att krigsbrott mot den egna civilbefolkningen är berättigat när man hör till den "goda" sidan.

artikeln är inte bakom betalvägg, men hans påäng är att läser man folkrätt på det sättet som amnesty gör (dvs utan att bry sig om syftet eller utan moral i åtanke) så blir det pankaka.
Citera
2022-08-09, 23:12
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Är ju i praktiken vinnaren som bestämmer vilka krigsbrott som begåtts. De allierade krigsbrotten under VK 2 beivrades ju inte eftersom de vann kriget. Inget egentligt svar på det du skrev men de ryska brotten som är mycket värre kommer beivras men de ukrainska i mindre mån. Om inte rysstokarna vinner och går på ukrainarna.
Nog för att tillfångatagna soldater kan hamna i domstol men så länge ingen av länderna lyckas att helt ta över det andra landet, så kommer det nog att vara väldigt sparsamt med rättegångar på båda sidorna, eftersom ingen kommer att vara villig att lämna ut sina misstänkta till motståndarsidan.
Citera
2022-08-09, 23:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ingen kommer att sakna Amnesty den dagen dom försvinner. Dock lite lustigt om just denna kritik blir deras fall.

Jag kan tyvärr inte läsa artikeln i SvD på grund av betalvägg.Jag kan dock läsa såhär långt:Men om detta är vad "internationell humanitär rätt” går ut på, så är det knappast något som talar till denna rätts fördel."Så, jag kan gissa mig till att författaren i det stora hela anser att krigsbrott mot den egna civilbefolkningen är berättigat när man hör till den "goda" sidan.

De bet handen som föder dem, det är det som blev deras fall. Alla vänsterliberaler i väst som stött dem när de klagat på Israel etc. stödjer Ukraina. De förstod inte det, de trodde att det alltid var fritt fram att kritisera väst. Nu fick de veta att pengar är inte garanterade. Lever man på allmosor kan man inte attackera de som ger allmosorna.
Citera
2022-08-09, 23:13
Medlem
Twitteruppgifter från ryska källor att det är en ny strike mot Nova Khakhovka.
Citera
2022-08-09, 23:15
Medlem
Daniel501s avatar
Dags att sätta även Forbes i samma fack som CBS, Amnesty, CNN m.m;

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/08/05/it-seems-ukraine-is-struggling-to-form-tank-brigades/?sh=6dcbd173669a

It Seems Ukraine Is Struggling To Form Tank Brigades

"It’s not totally clear exactly how many tank brigades the army has. Maybe six. Maybe five. Maybe fewer. The Ukrainian army has a habit of keeping undermanned—practically non-existent—units on paper and occasionally touting them in the media."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in