Citat:
Ursprungligen postat av
johannajack
Jag har också studerat diverse diagnoser och personlighetsstörningar. Jag tror inte han har ASPT alls!
Det skulle nästan vara en komplimang till hans intelligens nivå. Då dessa är mycket beräknande människor. Men Alex kan inte tänka 5 minuter framåt. Famlar med en gun och "råkar" skjuta en människa totalt habbad. Det stämmer inte in på brott som brukar begås av ASPT människor. Papper på det har efterfrågats flera gånger men han har aldrig plockat fram något. Han vill ha den störningen!
Nog har han utretts för diverse grejor, men inte någonstans kommer det fram att han har det. Ingen läkare förhörd på rättegång ingenting.
Men respekt, vi tror olika. Jag kan ha fel såklart.
Människor med ASPT har givetvis olika hög IQ precis som andra människor.
Detta påverkar deras beteenden.
Beteenden påverkas även av missbruk både hos människor med ASPT samt andra människor också.
Alla med ASPT är beräknande på ett eller annat sätt men ju lägre iq personen har ju mindre impulskontroll och dumma beslut gör människan också.
Det bör du veta ifall du studerat denna personlighetsstörning.
Att ha diagnosen betyder inte att alla med diagnosen är likadana på alla plan.
Personlighet, uppväxt, iq, missbruk ja allt sådant påverkar också hur personen lever, agerar och tänker. Det väger också in ifall det finns fler diagnoser hos personen.
Läkare behöver inte delta på rättegångar ifall den åtalade inte fått någon annan diagnos än antisocial personlighetsstörning.
Då den personlighetsstörningen inte går att bota så påverkar den inte utgången av straffet utan straffet blir fängelse och inte rättspsykiatrisk vård.
Därför finns ingen anledning att ha en läkare som vittnar.
Det vore en annan femma om Alex förvarare hade påstått att Alex hade begått brott under exempelvis påverkan av psykos.
Då hade en läkare förmodligen vittnat.
Detta har aldrig vart aktuellt i något av Alex domar.