2022-08-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
Så med rena Mengele pseudo-"medicinska" metoder ska vi alltså ta ifrån ett barn rätten att bli prövad som ett barn i denna tragedi? Varför kan man inte bara agera logiskt och lita på att mamman vet bäst hur gammal hennes son är. Vi behöver inte förnedra pojken med märkliga medicinska ingrepp bara för att han råkar komma från en annan del av världen, hudfärgen är bara pigmentdjup.
Ingrepp är det ju bara brottsoffret som utsatts för. En åldersbestämning är röntgen och det är inget ingrepp.

Och både gärningsmannen och hans familj har ju själva påtalat att han är över 15 år.
Citera
2022-08-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
I ett land med ordning och reda borde naturligtvis den person som uppgett hans tidigare låga ålder för att på så sätt få fördelar i samhället åtalas och straffas för sin handling.
Sen ska alla fördelar återkallas,krävas tillbaka och sen en enkel biljett någon annanstans.

Men nu lever vi i Sverige så inget lär ju hända på den fronten,som vanligt.
Utan att hetsa och ivra, så blir jag nyfiken på varför familjen uppgett för låg ålder först, och senare velat korrigera. Måste ju vara av taktiska skäl?? Att de tjänat på en för låg ålder initialt, men senare tjänat mer på rätt ålder?
Citera
2022-08-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
I ett land med ordning och reda borde naturligtvis den person som uppgett hans tidigare låga ålder för att på så sätt få fördelar i samhället åtalas och straffas för sin handling.
Sen ska alla fördelar återkallas,krävas tillbaka och sen en enkel biljett någon annanstans.

Men nu lever vi i Sverige så inget lär ju hända på den fronten,som vanligt.
Har hon ljugit om åldern bara bura in henne.
Citera
2022-08-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan5432
Det har tidigare funnits uppgifter om att han har en intellektuell funktionsnedsättning, så kallad IF. Det betyder att han ligger under 2a percentilen. Jämför Mensa som är över 98e percentilen.

Mina tnkarn är att hans ålder använts vid framtagning av IQn då han inte var vuxen. Troligen användes WISC 5. IQ torde då ligga än mer neråt om han som trolig vuxen ändå fick detta resultat. 2% ligger så att säga högre i ren råpoäng för en vuxen än för barn/ungdom.

Med IF känns det tveksamt om det kan gå att få honom dömd. Han är ju i princip utvecklingstörd.
Tänker jag rätt?

Kan man inte sitta i fängelse av någon orsak så döms man till vård, med särskilt utskrivningsprövning för att kontrollera hur det står till för den dömde. På så sätt kan man i princip sitta hur länge som helst.
Citera
2022-08-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Sitter redan frihetsberövad på annan ort (källa: DN)
Nej de citerar ju åklagaren som säger att han INTE ska vara häktad! Han bor väl i fosterhem typ
Citera
2022-08-09, 17:55
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
Så med rena Mengele pseudo-"medicinska" metoder ska vi alltså ta ifrån ett barn rätten att bli prövad som ett barn i denna tragedi? Varför kan man inte bara agera logiskt och lita på att mamman vet bäst hur gammal hennes son är. Vi behöver inte förnedra pojken med märkliga medicinska ingrepp bara för att han råkar komma från en annan del av världen, hudfärgen är bara pigmentdjup.
Kommer du sen med uppföljande inlägg där du bekänner att du har fel?
Citera
2022-08-09, 17:56
Medlem
gummihajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Sitter redan frihetsberövad på annan ort (källa: DN)
Han är INTE frihetsberövad och kommer inte att bli det heller. Det står klart och tydligt i DN’s artikel.
Citera
2022-08-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgileSnark
Det är alltså mamman som sagt att han är 15. Kanske förstår hon att en åldersbestämning kan visa att han är ännu äldre och säger nu att han är 15 så att han får lägsta möjliga straff.

Du tänker att hon hoppades på att åldersbedömningen skulle avbokas för att hon påstår att han är 15 år?

Hon kanske själv vill bli av med eländet? Få honom inlåst.
Citera
2022-08-09, 17:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Vet man hur flickan mår. Verkar inte så bra är det hjärnskador eller?
Ny röntgen av huvud ska göras enligt tidigare info.
Jag får känslan av att det inte ser bra ut men jag hoppas jag har fel.
Citera
2022-08-09, 17:59
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgileSnark
Det är alltså mamman som sagt att han är 15. Kanske förstår hon att en åldersbestämning kan visa att han är ännu äldre och säger nu att han är 15 så att han får lägsta möjliga straff.
Mamman har uppenbarligen uppgett fel ålder, men av misstag sägs det?!
Hur har hon varit så, ursäkta mig -flat ?
Att hon under alla dessa år låtit sin lille prins gå i samma klasser som barn!
Blir så förbannad
Citera
2022-08-09, 18:00
Medlem
Fruktansvärt om lilltjejen fått hjärnskada. Men då kanske hon helt enkelt aldrig kommer minnas något.. Och att hon kommer att bli helt frisk Om några år
Citera
2022-08-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ny röntgen av huvud ska göras enligt tidigare info.
Jag får känslan av att det inte ser bra ut men jag hoppas jag har fel.

Brukar inte se så bra ut när hjärnan utsatts för långtida syrebrist, tex strypning som i detta fallet. Oftast väldigt allvarliga och irreversibla hjärnskador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in