2022-08-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är bara moral. Man kan ha olika moraler. Det handlar inte om vem som är efterbliven. Du måste förstå att det troligen finns folk som är smartare än du här i världen.

De flesta anser dock att bara för att en aktör gör fel, ger inte den andre fria händer. Om du slår mig, får jag inte slå ihjäl din mamma. Om en person kör rattfull, kan en annan person inte alltid ostraffat köra in i fyllot.

Detta är väldigt, väldigt svårt att förstå för många i detta forum.

Det är inte alls svårt för folk att förstå men det blir ett jävla silandes av mygg och sväljandes av kameler om man ska utgå ifrån Amnestys rapporter och pressmeddelanden och det man fastnar för och tycker är viktigast är att Amnesty rapporterar att Ukrainas styrkor grupperar på ett oansvarigt sätt.

Jämför med detta:
https://www.amnesty.se/aktuellt/ryska-styrkor-maste-stallas-till-svars-krigsbrott-i-kiev-oblast/
https://www.amnesty.se/aktuellt/hundratals-dodade-i-rysslands-urskillningslosa-bombning-av-charkiv-i-ukraina/
Citera
2022-08-09, 12:30
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vi kan ju applicerade det på alla försvarande krigförande parter då. Varför inte senapsgas och fler biokemiska vapen, gasa ihjäl tillfångatagna motståndare. Allt är tillåtet.
Jaha om det där är din slutsats så har kritiken som Amnesty i sin tur fått flygit dig helt över huvudet.
Krigets lagar ska följas men Putins krig är illegalt och han har inget där att göra.
Citera
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
ryssen börjar få ont om folk

”Putins kock” på fängelseturné – rekryterar rånare och mördare

https://www.aftonbladet.se/a/0GMgGM

Man undrar när det kommer plocka folk från det här forumet för strida i Ukraina istället.
Citera
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
CBS har reviderat och uppdaterat informationen. "30%" stämmer inte:

Sedan baserades 30% på vad en enda person sagt och gällde eventuellt bara viss utrustning. Kanske inte ens vapen överhuvudtaget. I synnerligen inte amerikanska vapen:

Efter att Vita Huset bad (beordrade) de att "ändra" siffrorna

Demokrati i sitt esse.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Jo, Ukraina har har använts för att attackera Ryssland, minst sedan kuppen 2014. Du måste ha sovit dom sista åtta åren. Man försökte sig på en kupp redan 2004, har du missat den också?

https://www.antiwar.com/blog/2004/11/28/the-ukraine-coup/

På vilket sätt var maktskiftet i Ukraina en attack mot Ryssland?
Citera
2022-08-09, 12:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
För att förövaren/inkräktaren är Ryssland och offret Ukraina.
Kritisera gärna Ukraina men om du bortser från förövaren blir du inget annat än en simpel mördarkramare.

Vad menar du med "bortse"? Man ska man bortse från vem som är "förövare" när man upprätthåller geneve-konventionen. Det är helt basalt.
Citera
2022-08-09, 12:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501

Demokrati i sitt esse.

Nej.

Dessutom har den där siffran inte ett dyft att göra med amerikanska vapen utan siffran kommer från en frivillig persons uppskattning som körde in helt annan utrustning från bl.a Litauen.

Citat:
I Litauen skänker människor pengar till materiel direkt till de stridande förbanden i Ukraina, genom svenske Jonas Öhmans organisation.
Citat:
Kikarsikten, värmekikare, skyddsvästar, sovsäckar, powerbanks, hjälmar, första hjälpen-kit. Materiel för hundratusentals euro packas in i sex jeepar som under natten ska transporteras här från Vilnius söderut in i Polen och till gränsen mot Ukraina.

Att donerade sovsäckar försvinner på vägen kan jag tänka mig. Men inte amerikanska HIMARS eller M777.
Senast redigerad av -Info- 2022-08-09 kl. 12:36.
Citera
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Oh ja, OSSC eller vad de heter, någon sorts Amnesty organisation rapporterade att Ukrainarna gjorde tusentals "ceasefire violations" dagar innan den 24 februari när Ryssarna till slut gick in.
Ja, ryssarna har beslagtagit flertalet dokument när OSCE flydde från Ukraina som även bevisar att de dolt mängder med krigsbrott ukrainarna utsatt civilbefolkningen för. Exempelvis har man minerat barnens lekplatser och nu finns bevis för att man bombar civila områden i Donetsk med "Blattminen!:

https://www.rt.com/shows/news/557002-rtnews-june-12-20msk/
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför kan man inte kritisera Ukraina för att Ryssland är värre?

Jo men du kritiserar ju bara Ukraina!

Börja med den stora mobbaren/torteraren istället!
Citera
2022-08-09, 12:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Den har jag aldrig någonsin påstått.

Men att det finns de som nu högljutt kritiserar Ukraina när hela kriget har varit fullt av liknande incidenter är det jag opponerar mig emot.

Precis som du nyss gjorde att du tyckte att Ukraina inte borde skjuta mot kärnkraftverket bör man ljuda lika högt att Ryssland bör inte skjuta på sjukhus och skolor. Annars blir det en form av hyckleri.

För egen del så tycker jag givetvis att Ukraina inte borde gruppera nära civila områden men jag har mer förståelse för att en försvarande mindre armé gör det än när Rysslands anfallande stora armé gör det.

Jag anser faktiskt inte det. Det är naturligtvis inte irrelevant. Men Sverige stödjer Ukrania och NATO. Då är vi ansvariga för att våra medel inte används till att försämra världen. Det kan vi göra något åt. Vi kan ha åsikter om att de i Moskva gör fel. Men det är i första hand deras ansvar, inte vårt. Vi kan också stödja andra projekt än Ukraina ifall det ser ut att göra mer skada än nytta.

Det är så lätt att peka finger åt andra och säga vad de gör fel. Men mer intressant att göra sig själv (individen, sitt eget samhälle) bättre. Därför håller jag inte med dig om att "ljuda lika högt [om] Ryssland". Dessutom blir det tjatigt.
Citera
2022-08-09, 12:38
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Nämen tog du åt dig ditt lilla nassefnask?

Att Ryssland trackasserat Ukraina sedan 2014 och satt igång ett inbördeskrig med många döda civila är välkänt. Klantryssen sköt tom ner ett civilt flygplan med en massa holländska semesterfirare.

Att skapa ett fungerande och blomstrande samhälle klarar inte klantryssen och nu vill de exportera sitt kaos västerut i Europa. Nej tack.
Men lilla gubben då, jag måste ha träffat rakt i solar plexus.

Nej bevisligen så är det Ukraina som bråkat och provocerat Ryssland sedan kuppen 2014. Att du missat det hamnar i din målbur, inte min.

Vanligt folk har bara blivit fattigare sedan juden Zelensky och hans kriminella gangsters tog kontroll. Och vem är den där juden Igor Kolomoisky som finansierat både Jewlensky och bl.a. Azovbataljonen?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ihor_Kolomoyskyi

Puss på dig, lilla underbarn.
Citera
2022-08-09, 12:39
Medlem
Citat:

Demokrati i sitt esse.

nejdå, inte enligt vita huset.

utan enligt den som intevjuades, organisationen han jobbade för (de transporterar fortfarande ingen militär utrustning)

https://twitter.com/BlueYellowUKR/status/1555987500459593730?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1555987500459593730%7Ctwgr% 5Eb8e4c23c0db209bfc4c91211d5c7d00ec4bf4738%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Finternewscast.com%2Fn ews%2Fus%2Fcbs-pulls-fatally-flawed-documentary-arming-uk raine-from-circulation-redstate%2F
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in